Robbans VR6-92
-
- VR6 newbie
- Inlägg: 41
- Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30
Robbans VR6-92
Har länge länge varit sugen på en Vr6'a men det har aldrig riktigt blivit av att jag skaffat en. Nu när dom tidiga årsmodellerna kommit ner väldigt mycket i pris så fick jag ett infall och köpte en på Blocket. Den var listad som en Golf IV -92! men i den lilla rutan längst ner i annonsen syntes det att det var en VR6'a. Priset gick att få ner till rätt nivå och jag slog till.
Enligt ägaren som endast haft den i ett par månader pg.a att han fått bilen istället för pengar för en lägenhet han hyrde ut så hade något hänt med mätaren som endast visade ca 500mil. Jag hade alltså ingen aning om hur långt bilen gått! Servicebok fanns men var inte stämplad på ett tag så den hade man ingen större nytta av. Jag har nu lärt mig att mätaren slår om till noll efter 30000mil vilket förmodligen min har gjort. Således har min bil rullat 30650mil och går fortfarande som en klocka!! Det är bra drag i den och den ryker inget. Avgasvärdena är kanon.
Jag har nu haft bilen i ett par månader och hittils inga bekymmer förutom att jag har fixat de tvåorna från bilprovningen som fanns när jag köpte den. Jag har alltså svetsat vänster tröskel eftersom någon knäppskalle haft sönder den när dom använt domkraft. Fixat 2st bättre begagnade strålkastare och målat insatserna svarta, bytt skivor och belägg fram då dom gamla vibrerade satan! samt lite annat småfix. Skaffat öppet filter också såklart. Har suktat efter det goa brölet länge
För några veckor sedan fick jag tag på ett extraktorrör på en bilskrot för 540:- och igår fick jag ett ryck efter jobbet för att montera det. Idag var jag på jobbet igen för att färdigställa jobbet och passade då på att lyfta ventilkåpan och kolla läget där. Blev inte så glad när jag såg en bit av den övre kedjesträckaren sticka upp bakom kedjan
Konstigt nog rasslar motorn inte ett dugg ändå. Nu löper kedjan mot kedjespännarens metalldel vilket inte kan vara särskilt bra.
Jag bestämde mig iallafall för att slänga ihop motorn igen och eventuellt börja riva den nästa helg.
Lika bra att byta alltihop.
Här kommer lite bilder som förhoppningsvis kommer bli lite snyggare ju längre tiden går.
Dom äckliga röda emblemen är bytade mot nya original.
Såhär såg det ut när insuget kom av.
Här sitter grenröret monterat.
Här ser man den äckliga biten av sträckaren som sticker upp
Ganska sliten..
Sähär blev det med lite färg på ventilkåpa och insug.
Dessa fälgar beställdes igår:
[/img]
Enligt ägaren som endast haft den i ett par månader pg.a att han fått bilen istället för pengar för en lägenhet han hyrde ut så hade något hänt med mätaren som endast visade ca 500mil. Jag hade alltså ingen aning om hur långt bilen gått! Servicebok fanns men var inte stämplad på ett tag så den hade man ingen större nytta av. Jag har nu lärt mig att mätaren slår om till noll efter 30000mil vilket förmodligen min har gjort. Således har min bil rullat 30650mil och går fortfarande som en klocka!! Det är bra drag i den och den ryker inget. Avgasvärdena är kanon.
Jag har nu haft bilen i ett par månader och hittils inga bekymmer förutom att jag har fixat de tvåorna från bilprovningen som fanns när jag köpte den. Jag har alltså svetsat vänster tröskel eftersom någon knäppskalle haft sönder den när dom använt domkraft. Fixat 2st bättre begagnade strålkastare och målat insatserna svarta, bytt skivor och belägg fram då dom gamla vibrerade satan! samt lite annat småfix. Skaffat öppet filter också såklart. Har suktat efter det goa brölet länge
För några veckor sedan fick jag tag på ett extraktorrör på en bilskrot för 540:- och igår fick jag ett ryck efter jobbet för att montera det. Idag var jag på jobbet igen för att färdigställa jobbet och passade då på att lyfta ventilkåpan och kolla läget där. Blev inte så glad när jag såg en bit av den övre kedjesträckaren sticka upp bakom kedjan
Konstigt nog rasslar motorn inte ett dugg ändå. Nu löper kedjan mot kedjespännarens metalldel vilket inte kan vara särskilt bra.
Jag bestämde mig iallafall för att slänga ihop motorn igen och eventuellt börja riva den nästa helg.
Lika bra att byta alltihop.
Här kommer lite bilder som förhoppningsvis kommer bli lite snyggare ju längre tiden går.
Dom äckliga röda emblemen är bytade mot nya original.
Såhär såg det ut när insuget kom av.
Här sitter grenröret monterat.
Här ser man den äckliga biten av sträckaren som sticker upp
Ganska sliten..
Sähär blev det med lite färg på ventilkåpa och insug.
Dessa fälgar beställdes igår:
[/img]
Kör VR6 -92
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 674
- Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
- Ort: Borås
får lov hålla med, dessutom väldigt smidigt jobba me maskin utanför bilen och lite tvätt och uppfräschning gör så mkt när man öppna upp huven och ser att någon lagt lite energi på insidan medveärsex skrev:När du ändå håller på med motorn tycker jag du ska lyfta ur den och tvätta av den och hela motorrummet ordentligt. Var nog det skitigaste motorrum jag sett, skulle jag gjort iaf
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
-
- VR6 newbie
- Inlägg: 41
- Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30
-
- VR6 newbie
- Inlägg: 41
- Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
-
- VR6 newbie
- Inlägg: 41
- Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30
Sådärja, då var motorn ute!
Givetvis gick det inte helt smärtfritt eftersom länken som höll ihop kedjan som jag lyfte med brast!! Som tur var så hade jag precis börjat lyfta så motorn föll inte särskilt långt. Men det kunde gått jäkligt illa. Tillslut lyckades jag fästa upp den med en ny kedja och trixa ut den på en lastpall.
Imorgon ska motorn tvättas och delas från växellådan.
Givetvis glömde jag att ta bilder, men det kommer imorgon.
Givetvis gick det inte helt smärtfritt eftersom länken som höll ihop kedjan som jag lyfte med brast!! Som tur var så hade jag precis börjat lyfta så motorn föll inte särskilt långt. Men det kunde gått jäkligt illa. Tillslut lyckades jag fästa upp den med en ny kedja och trixa ut den på en lastpall.
Imorgon ska motorn tvättas och delas från växellådan.
Givetvis glömde jag att ta bilder, men det kommer imorgon.
Kör VR6 -92
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 674
- Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
- Ort: Borås
-
- VR6 newbie
- Inlägg: 41
- Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30
Här kommer lite bilder på arbetet som är gjort.
Trasig glidskena
Sliten glidspännare
Något sliten spännare
Trasiga delar
Nu när kedjorna och allt därtill är bytt så går motorn superfint.
Jag passade på att byta packbox till veven, oljetrågspackning, ventilkåpspackning, urtrampningslager, termostathus och termostat m.m.
Så nu är motorn helt läckagefri vilket är skönt.
Kopplingen var relativt nybytt så den bytte jag ej.
Nästa steg på bilen blir montering av coilovers som jag nyss beställt samt byte av motorfäste höger bak och fram då mina är helt slut. Växellådsfästet har jag redan bytt.
Trasig glidskena
Sliten glidspännare
Något sliten spännare
Trasiga delar
Nu när kedjorna och allt därtill är bytt så går motorn superfint.
Jag passade på att byta packbox till veven, oljetrågspackning, ventilkåpspackning, urtrampningslager, termostathus och termostat m.m.
Så nu är motorn helt läckagefri vilket är skönt.
Kopplingen var relativt nybytt så den bytte jag ej.
Nästa steg på bilen blir montering av coilovers som jag nyss beställt samt byte av motorfäste höger bak och fram då mina är helt slut. Växellådsfästet har jag redan bytt.
Kör VR6 -92