Att tänka på vid köpa av golf gti -93

Här kan du tala om dina erfarenheter om en butik, verkstad eller bildelar
Bra och Dåliga
zalsson
Tändkabel
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:45

Att tänka på vid köpa av golf gti -93

Inlägg av zalsson »

Ni som ändå äger vw är det någon som har koll på vad man ska tänka på om man ska köpa sig en golf gti -93 med 16v motorn?
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av TheDeadDorkster »

Det är ungefär samma som hos en VR6, kolla efter oljeläckage osv, sen är de som du kan förstå oftast hårdare körda än snikmodellerna. Det gäller bara att hitta ett rätt exemplar. Använd min guide från "köpa VR6-tråden"

Om jag minns rätt är 1993 första årsmodellen så den har väl mest troligt besvär av barnsjukdommar.


Jag kan däremot säga att du säkert får en väldigt rolig bil. Jag skulle som man tidigare kan ha läst ha köpt en Golf III GTI 16v om jag hade köpt en framhjulsdriven Golf III. Anledningarna:

1)Enorm låg soppaförbrukning
2)Lättare än en VR6, mest av allt mindre framtung.
3)Billigare reservdelar.
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Enormt låg förbrukning vet jag inte om jag tycker någon VW har haft, undantaget Lupo 3L.
Opels första 2lit 16v drog bra mycket mindre och gick ljusår bättre än MKIII 16V, men fy vad den rostade, tyvärr.

MKIII 16V är en väldigt rolig bil, väl samansatt, bra balans, blir enormt fin i chassiet med tex H&R cupkit.

Som nämdes tidigare, undvik första modellerna, försök lägg 10 tusen till och hitta en tex 95/96 istället kommer kännas som en bättre bil :)

Vettig bil:
http://www.blocket.se/vi/8442441.htm?ca=11_s
Tittade precis på historiken, service verkar gjort när det ska, ingen notering om krock, bytt en vindruta osv.
Stora skinnstolarna fram, bör vara color concept.
Tyvärr ingen ac eller klima
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av TheDeadDorkster »

Ronnie Mattsson Brorsans GTI 16v drog på landsväg alrdig över 0,8 i vanliga hastigheter (dvs: under 120).

Lillen (från GTI-klubben) som äger bilen nu, sa att den drog 0,75 på vägen till Bugrun med 4 pers och full packning. Det kallar jag för snålt!
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

TheDeadDorkster skrev:Ronnie Mattsson Brorsans GTI 16v drog på landsväg alrdig över 0,8 i vanliga hastigheter (dvs: under 120).

Lillen (från GTI-klubben) som äger bilen nu, sa att den drog 0,75 på vägen till Bugrun med 4 pers och full packning. Det kallar jag för snålt!
GSi 16V -88 Laholm-Göteborg, full tank innan, full tank efter, 2 pers, hela bagaet fullt(dom som sett Kadetts bagage vet att det rymmer mycket) ca 16mil enkel resa, lite snurrande fram och tillbaka där.
Dit-hem rullade vi mellan 100-120, rytmen på E20.
Snittförbrukning 0,64 på en bil från -88, 0-100 på 7,85s enligt teknikens värld, toppade 232km/t, vilket stämmde eftersom KG Knutsson hade kalibrerat mätaren efter ett M test, digital mätare och vid 288km/t slog den fel på 2km/t enligt test rapporten som man fick med.
Snål? kan man säga, sen att den gick som ett svin är bara positivt :D
Det som var gjort med den var:
K&N panelfilter
2½" utan kat
Portmatchat extraktor grenrör.

Gjorde en liknande resa men på 50mil förra midsommar med min VR6a snitt på 116km/h och soppan slutade på 0,84.
Jag föredrar VR6an framför Kadetten :D
Användarens profilbild
lillen730
*Donator*
Inlägg: 221
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 10:47
Ort: Bromma (Invandrad Östgötte)
Kontakt:

Inlägg av lillen730 »

Jag tycker inte att 16v är dirrekt bensinsnål heller..

Visst är den snålare än vr6'an men man gasar ju mer efter som den inte sticker iväg lika bra som 6'an.

Kolla efter rost som vanligt, motorn lever om ganska mycket men det skall tydligen vara så. Men det är klart för mycket skall den jo inte låta.

Varvillig är den och jag tycker inte "kicken" kommer förrens efter 4000 och det känns som att den är lite för tung för den motorn.
Skriv svar