Golf VR6 syncro - kompressor
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
Golf VR6 syncro - kompressor
Nu är det väl min tur att lägga upp en tråd om bygget
Bil: Golf VR6 Syncro 2,9l
Miltal: lite över 130 000km
Färg:Gul
Recept:
VF steg2 kompressor laddar 0,6bar
hårdare motorfästen och växellådsfäste från VF också (Urethan)
Diffar både till bakaxel o fram
Renovering av växellåda
Steg 2 koppling från kinetic
Lättad svänghjul
Siliconslangar för vattenkylningen
Jag har hunnit med en hel del jobb. Kompressor sitter på plats och bilen är igång och går som den ska nu, dock har det inte varit problemfritt från början.
Efter montering av kompressor ville inte bilen fungera efter 4000 rpm, jag fick konstiga felkoder på hallgivaren, efter att ha felsökt i en hel vecka allt från givaren till styrboxen o elkablarna så bestämde jag mig att plocka isär motorn. Det slutade att toppen renoverades och kamkedjorna byttes
på så sätt hittade jag felet på hallgivaren också. Nån hade varit inne i motorn och pillat före mig och klantat sig när de satte tillbaka magnetgivaren på kamdrevet till hallgivaren (satt åt helvete fel) vilket orsakde felkoderna på hallgivaren, Så efter renoveringen går bilen bra men inte perfekt, finns små missar i mappningen vilken jag inte tänker bry mig om för tillfället för det finns yttligare trimplaner för vintern som tex:
Intercooler
Byte av soppapump
Short Runner Intake
Fuelrail
Mindre drev till kompressor
Möljigtvis bygga om till Haldex iställer för Syncro (få se hur syncron klarar sig)
Jag uppdaterar tråden med info+bilder så ofta jag kan
Bil: Golf VR6 Syncro 2,9l
Miltal: lite över 130 000km
Färg:Gul
Recept:
VF steg2 kompressor laddar 0,6bar
hårdare motorfästen och växellådsfäste från VF också (Urethan)
Diffar både till bakaxel o fram
Renovering av växellåda
Steg 2 koppling från kinetic
Lättad svänghjul
Siliconslangar för vattenkylningen
Jag har hunnit med en hel del jobb. Kompressor sitter på plats och bilen är igång och går som den ska nu, dock har det inte varit problemfritt från början.
Efter montering av kompressor ville inte bilen fungera efter 4000 rpm, jag fick konstiga felkoder på hallgivaren, efter att ha felsökt i en hel vecka allt från givaren till styrboxen o elkablarna så bestämde jag mig att plocka isär motorn. Det slutade att toppen renoverades och kamkedjorna byttes
på så sätt hittade jag felet på hallgivaren också. Nån hade varit inne i motorn och pillat före mig och klantat sig när de satte tillbaka magnetgivaren på kamdrevet till hallgivaren (satt åt helvete fel) vilket orsakde felkoderna på hallgivaren, Så efter renoveringen går bilen bra men inte perfekt, finns små missar i mappningen vilken jag inte tänker bry mig om för tillfället för det finns yttligare trimplaner för vintern som tex:
Intercooler
Byte av soppapump
Short Runner Intake
Fuelrail
Mindre drev till kompressor
Möljigtvis bygga om till Haldex iställer för Syncro (få se hur syncron klarar sig)
Jag uppdaterar tråden med info+bilder så ofta jag kan
-
- V.I.P
- Inlägg: 1580
- Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
220 horsepower is 13.634 seconds.
The speed is 160kmh
vart har du fått de siffrorna ifrån
Men som sagt jag hade en slirande koppling ingen LMM och 195/45-16" däck med 2,7bars tryck i de.. så fästet fanns inte, vilket min 60fots tid bevisar tydligt, och om man har 70grader i insugstemp så går bilen dåligt
The speed is 160kmh
vart har du fått de siffrorna ifrån
Men som sagt jag hade en slirande koppling ingen LMM och 195/45-16" däck med 2,7bars tryck i de.. så fästet fanns inte, vilket min 60fots tid bevisar tydligt, och om man har 70grader i insugstemp så går bilen dåligt
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
2,02 på 60fot är det bra på en 4wd bil, jag tycker att man borde ligga på 1,9 1,9 sek för att det ska vara bra.
teori och praktik har väl aldrig varit samma, det borde du väl veta som håller på med trim.
Det är första gången på strippen någonsin för mig, blir väl o träna o ställa in bilen eftersom.. finns småfel i mappen som kan ändras och småfel rent mekaniskt också.
Både jag och Skee har ju haft problem med mappen från NS racing. Min dumpar täningen vid 4000 rpm och kickar igång igen vid 5100rpm. och jag får växla till 4an precis innan målgång.. irriterande som fan. når varvstopp på 3an 50-20m innan mål
teori och praktik har väl aldrig varit samma, det borde du väl veta som håller på med trim.
Det är första gången på strippen någonsin för mig, blir väl o träna o ställa in bilen eftersom.. finns småfel i mappen som kan ändras och småfel rent mekaniskt också.
Både jag och Skee har ju haft problem med mappen från NS racing. Min dumpar täningen vid 4000 rpm och kickar igång igen vid 5100rpm. och jag får växla till 4an precis innan målgång.. irriterande som fan. når varvstopp på 3an 50-20m innan mål
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 695
- Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
- Ort: Götet........
- Kontakt:
mina problem var nog kassa tändstift som misstände och en oljeläckande kompressor när det gällde prestanda.
Sen att man inte kunde mäta på dyno på bugrun har med mina hjul och väghållning o göra.
Den rycker så hårt åt sidorna att närden är på dynon ser kartan helt ryckig ut, skulle behöva ett par 17" fälgar med smalare däck.
Gärna nya stötdämpare med.
sen en
Sen att man inte kunde mäta på dyno på bugrun har med mina hjul och väghållning o göra.
Den rycker så hårt åt sidorna att närden är på dynon ser kartan helt ryckig ut, skulle behöva ett par 17" fälgar med smalare däck.
Gärna nya stötdämpare med.
sen en
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
Jag har kontakt med NS racing och vi försöker lösa de problem jag har. har samma problem som skee tydligen med läckande kompressor. tycker att det är lite störande att de grejerna inte fungerar som de ska.
Finns mer planer som ska göra under vintern för att bilen ska fungera bättre, håller på och klurar på en shortrunner intake, är det nån som har ritningar och spec för ett så är ni välkommna o höra av er
Intercooler ska byggas och mera laddtryck ska det vara.
Måste byta bränslepump med, är det nån som har förslag vad som funkar bäst på en golf?
Vad ska insugstemp ligga på för att få bästa effektkurvan så att säga?
Finns mer planer som ska göra under vintern för att bilen ska fungera bättre, håller på och klurar på en shortrunner intake, är det nån som har ritningar och spec för ett så är ni välkommna o höra av er
Intercooler ska byggas och mera laddtryck ska det vara.
Måste byta bränslepump med, är det nån som har förslag vad som funkar bäst på en golf?
Vad ska insugstemp ligga på för att få bästa effektkurvan så att säga?
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 695
- Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
- Ort: Götet........
- Kontakt:
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 695
- Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
- Ort: Götet........
- Kontakt: