Bosses: Lupo s3 Turbo
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo(motorn inpassad)
Jo jag vet men köpte en ny istället
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo(motorn inpassad)
Ännu en gång så har bygget stannat av lite pga andras bilar som ska fixas och donas, men man försöker hinna med så gott det går, det mesta i delar är redan inköpt, "bara" montering som återstår har nog iaf en liten uppdate till helgens slut!
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo(motorn inpassad)
så , igår så byggde jag färdigt bakre motorfästet på pass sidan, svetsade även ihop ett växellådsfäste från delar av det gamla fästet, och det passade bra , bara främre motorfästet kvar, den hamnar dock farligt nära kylaren känns det som , och det finns ingen plats för o skjuta tillbaka motorn mer.
sen är jag inte riktigt nöjd med mitt växellådsfäste , då det är ett rejäääält hemmabygge =) , ser inte så proffisionellt ut helt enkelt,
så satt och letade i VAG´s reservdelssortiment efter delar som kan tänkas passa , och vips så hitta jag lite info om att 02J/02A lådan faktisst suttit i lupo i orginal på 1.4 tdi motorn så efter lite mer lettande så hittade jag detta:
så det blir nog att beställa dessa delar för att å en lite mer factory look på det hela =)
mer kommer ikväll
sen är jag inte riktigt nöjd med mitt växellådsfäste , då det är ett rejäääält hemmabygge =) , ser inte så proffisionellt ut helt enkelt,
så satt och letade i VAG´s reservdelssortiment efter delar som kan tänkas passa , och vips så hitta jag lite info om att 02J/02A lådan faktisst suttit i lupo i orginal på 1.4 tdi motorn så efter lite mer lettande så hittade jag detta:
så det blir nog att beställa dessa delar för att å en lite mer factory look på det hela =)
mer kommer ikväll
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Bosses: Lupo Turbo(motorn inpassad)
Fan va najjs! Jobba på du!
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
såå då , spakstället monterat, såg till att använda hjärnan istället för o kapa och svetsa, så jag tog bort vajrarna från vr6 stället och monterade dessa på lupons orginal spakställ som redan passar in i karossen och det blev kalasbra !
istället för att ha kvar orginal oljefilterhållaren som sitter på aeb motorn (snett lutandes mot växellådan) så monterade jag bort en från en gammal golf gti motor (8 ventilare) som olje filtret är rakt på istället, och iom detta så får jag oxå på golf 2 gti´ns främre motorfäste på min aeb motor och 02A låda, då kan jag ta bort aeb:ns orginal motorfäste som är farligt nära kylaren där den sitter nu!
sen köpte jag oxå ett audi S3 insug för ett tag sen , denna har spjällhuset mot växellådan istället för rakt ut som passat motorn har i original, = mer plats....MEN detta insug är gjort för en small port topp, medans aeb:n är en big port, ca 10mm skiljer i bredd mellan insuget och toppen, så jag har märkt ut på insuget hur mkt som måste portas för att få till det , finns färdiga packningar till detta men hittar inget förutom i staterna ....
höger drivaxel sitter numera på plats där den ska , och har kollat så att de inte tar i någonstans vid fulla rattutslag och med bärarmen så långt upp som den kommer och det går fritt!
bilder kommer imorrn
istället för att ha kvar orginal oljefilterhållaren som sitter på aeb motorn (snett lutandes mot växellådan) så monterade jag bort en från en gammal golf gti motor (8 ventilare) som olje filtret är rakt på istället, och iom detta så får jag oxå på golf 2 gti´ns främre motorfäste på min aeb motor och 02A låda, då kan jag ta bort aeb:ns orginal motorfäste som är farligt nära kylaren där den sitter nu!
sen köpte jag oxå ett audi S3 insug för ett tag sen , denna har spjällhuset mot växellådan istället för rakt ut som passat motorn har i original, = mer plats....MEN detta insug är gjort för en small port topp, medans aeb:n är en big port, ca 10mm skiljer i bredd mellan insuget och toppen, så jag har märkt ut på insuget hur mkt som måste portas för att få till det , finns färdiga packningar till detta men hittar inget förutom i staterna ....
höger drivaxel sitter numera på plats där den ska , och har kollat så att de inte tar i någonstans vid fulla rattutslag och med bärarmen så långt upp som den kommer och det går fritt!
bilder kommer imorrn
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
såå lite bilder som lovat då
här är ritningen på oljefilterhållaren till mk2/3 med 1.8 motor
och här är den som sitter i original, sitter snett över mot växellådan och hindrar för fästet som jag vill ha
här är oljefilterhållaren från golf 2:an som den är i original
men man vill juh ha kvar oljekylaren som sitter där i original =) så det blev till att modda lite =)
och resultatet
det får duga, finns även ett extra uttag på oljefilterhållaren i storlek M10x1mm så det får bli matningen till turbon
motorfästet till vänster är det som sitter på aeb:n i original , men den går an kylaren när allt sitter monterat så det fick bli den till höger istället från en golf 2/3 med 1.8 motor som hamnar lite längre bak och ligger närmare lådan
påbörjade även portning /anpassning av mitt S3 insug från small port till big port ps a work in progress....
aeb uppe s3 nere
märkt upp med hjälp av packningen
and after some time
vs
kommer fortsätta med insuget imorgon så får vi se var de landar =)
här är ritningen på oljefilterhållaren till mk2/3 med 1.8 motor
och här är den som sitter i original, sitter snett över mot växellådan och hindrar för fästet som jag vill ha
här är oljefilterhållaren från golf 2:an som den är i original
men man vill juh ha kvar oljekylaren som sitter där i original =) så det blev till att modda lite =)
och resultatet
det får duga, finns även ett extra uttag på oljefilterhållaren i storlek M10x1mm så det får bli matningen till turbon
motorfästet till vänster är det som sitter på aeb:n i original , men den går an kylaren när allt sitter monterat så det fick bli den till höger istället från en golf 2/3 med 1.8 motor som hamnar lite längre bak och ligger närmare lådan
påbörjade även portning /anpassning av mitt S3 insug från small port till big port ps a work in progress....
aeb uppe s3 nere
märkt upp med hjälp av packningen
and after some time
vs
kommer fortsätta med insuget imorgon så får vi se var de landar =)
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
fint som fan!
konstigt att s3portarna ska vara mindre än aeb? sitter de inte aeb i s3an?
konstigt att s3portarna ska vara mindre än aeb? sitter de inte aeb i s3an?
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
nix sitter inte på aeb, ja tror att AEB och AGU är de enda med big port , resten som kom efter som e nyare e smallport
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
Och så har man beställt lite grejer på vag i kungens kurva/Skärholmen det är alla växellådsfästen med tillhörande konsoler och skruvar, borde komma in om 3-5 arbetsdagar
-
- Lustgasare
- Inlägg: 377
- Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
- Ort: Kungälv
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
Fan va du jobbar på bosse Detta kommer bli grymt!
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;
Utför Kamkedjebyten och annan service!
Utför Kamkedjebyten och annan service!
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
tack =) hoppas på att de blir det ska ut o köpa lite fyrkants profil för o bygga främre balkn som motorn sk vila på !Puttski skrev:Fan va du jobbar på bosse Detta kommer bli grymt!
det är skönt att det mesta passar på denna motorn från vanliga 1,8:or på golf 2:an och 3:an motorfästen växellådsfästen olje kylare , mja rubbet
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
Kämpa på nu så du hinner klart till bugrun. Vi blir tre st lupo 1.8t då ju
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 30/3
z-vr6nitrous skrev:Kämpa på nu så du hinner klart till bugrun. Vi blir tre st lupo 1.8t då ju
Jo d kommer nog bli så! Sommarn närmar sig med stormsteg
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 20/4
ännu en miniupdate då, hämtade ut delarna jag beställt på vag dvs växellådsfästet med alla dess delar, va inte det billigaste fästet men det ser iaf mkt mer orginal ut än tidigare,
blev tvungen o kapa lite i öronen på lådan och i öronen på fästet för att få motor/låda lika långt mellan balkarna, då detta fäste till lådan är gjort för en 3 cylindrig bil lr en smallblock så det skiljde ca 3 cm allt som allt sen tog växelföraren i en del av fästet som oxå fick ryka allt enligt bilden nedan, bilder på riktiga fästet får ni imörrn då jag laddat min kamera =)
blev tvungen o kapa lite i öronen på lådan och i öronen på fästet för att få motor/låda lika långt mellan balkarna, då detta fäste till lådan är gjort för en 3 cylindrig bil lr en smallblock så det skiljde ca 3 cm allt som allt sen tog växelföraren i en del av fästet som oxå fick ryka allt enligt bilden nedan, bilder på riktiga fästet får ni imörrn då jag laddat min kamera =)
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo UPDATE 20/4
tänkte återigen lista upp det som e kvar o göra, och listan verkar bli längre & längre ju mer man fortskrider med bygget =)
-kapa av ett öra på lådan för bättre frigång mot framvagnsbalk
-montera startmotor så jag kan få på främre motorfäste
-tillverka frambalk
-montera bromsslangar bak (vr6 original)
-borra samt gänga in bromsnippel hö bromsok (fram m10 istället för m8)
-köpa handbromswirar från lupo gti (del nr 6X0609721E)
-korta av vä drivaxel 5cm
-montera drivaxlar
-montera golf 4 gti turbo med grenrör till bes
-modda färdigt s3 insug o montera
-montera kylarslangar
-montera vevhusventilation
-köpa bultar till startmotor och växellåda
-helsvetsa hö motorfäste
-svetsa färdigt balken
-montera front
-montera nya lyktor
-montera ms + härva
-bränslepump?
-nya styrleder + montera
-montera ny huvudbromscylinder
-montera lagerbock till koppling
-montera ny huv wire
-montera oljetråg från golf 2
-svetsa oljeretur
-bygga downpipe + avgassystem
-kapa av ett öra på lådan för bättre frigång mot framvagnsbalk
-montera startmotor så jag kan få på främre motorfäste
-tillverka frambalk
-montera bromsslangar bak (vr6 original)
-borra samt gänga in bromsnippel hö bromsok (fram m10 istället för m8)
-köpa handbromswirar från lupo gti (del nr 6X0609721E)
-korta av vä drivaxel 5cm
-montera drivaxlar
-montera golf 4 gti turbo med grenrör till bes
-modda färdigt s3 insug o montera
-montera kylarslangar
-montera vevhusventilation
-köpa bultar till startmotor och växellåda
-helsvetsa hö motorfäste
-svetsa färdigt balken
-montera front
-montera nya lyktor
-montera ms + härva
-bränslepump?
-nya styrleder + montera
-montera ny huvudbromscylinder
-montera lagerbock till koppling
-montera ny huv wire
-montera oljetråg från golf 2
-svetsa oljeretur
-bygga downpipe + avgassystem