Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
erik, jag har sagt de förrut. du är verkligen sinnessjuk. top notch!
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Erik, dina svetsar är nästan runkmaterial! ;D
FORTSÄTT MED DETTA, din projekt tråd hjälper bättre än en spark i röven mot min lathet när det gäller att pilla med bilen
FORTSÄTT MED DETTA, din projekt tråd hjälper bättre än en spark i röven mot min lathet när det gäller att pilla med bilen
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Efter påtryckningar från olika håll och frågor om ja slöat till mig så lär ja bevisa motsatsen å hiva upp några bilder, även fast ja själv inte tycker de funnits så mycket spännande att fota. Ok ja har haft en kort semester också, en helg har spenderats i fjällen för lite brädåkning och afterski. Man kan inte välja att bli gammal men man kan välja att inte växa upp...
Fick lägga en hel del energi på att mäta hjulvinklar för att försäkra mig om att mina camberplattor och de tilltänkta exentriska bussningarna kommer funka som ja vill.
På bilden är ett par vr6 syncro länkarmar monterade, Tack till Robban SJ för dom. Vr6 länkarmarna kommer bredda bilen ca 1cm på varje sida. Med andra ord de blir ett sk. + chassie både fram och bak.
För att få en stabil drivlina redan från början så har ja laggt lite forskning i detta ämne. Receptet blir omsvarvade mk4 r32 framnav med mk3 vr6 syncro bakre hjullager och 4-motion knutar.
När ni sitter hemma å tände erat 2 ljus i adventsljusstaken så passa ja på att fjutta eld på ett par bärarmar istället
Har aldrig tagit ur ett par bussningar på detta sätt men de funka väldigt bra, dock lukta de inte godis direkt så se till att vara utomhus eller ha ett stabilt utsug om ni ska ge er på denna operation.
Fick lägga en hel del energi på att mäta hjulvinklar för att försäkra mig om att mina camberplattor och de tilltänkta exentriska bussningarna kommer funka som ja vill.
På bilden är ett par vr6 syncro länkarmar monterade, Tack till Robban SJ för dom. Vr6 länkarmarna kommer bredda bilen ca 1cm på varje sida. Med andra ord de blir ett sk. + chassie både fram och bak.
För att få en stabil drivlina redan från början så har ja laggt lite forskning i detta ämne. Receptet blir omsvarvade mk4 r32 framnav med mk3 vr6 syncro bakre hjullager och 4-motion knutar.
När ni sitter hemma å tände erat 2 ljus i adventsljusstaken så passa ja på att fjutta eld på ett par bärarmar istället
Har aldrig tagit ur ett par bussningar på detta sätt men de funka väldigt bra, dock lukta de inte godis direkt så se till att vara utomhus eller ha ett stabilt utsug om ni ska ge er på denna operation.
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Fint som fan erik! Passar 4m knutarna i hubben på vr6an då? :s
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Nej mk4 hubbarna är gjorda för fetare axeltapp, mer splines å större diameter än vr6 syncro.RobbanSJ skrev:Fint som fan erik! Passar 4m knutarna i hubben på vr6an då? :s
Kolla bilden på naven, de längs till höger är vr6 syncro.
Däremot verkar de som man kan använda vilket mk4 nav som helst då de är lika fram och bak.
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Men mk4hubbarna passar i syncronavet? Med rätt lager då förståss.kan ju vara en bra ide jag som vill ha lite kraftigare bak.
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Nu rör du ihop orden lite.. Du menar alltså om mk4 "hubbar"= naven, hjulmedbringare passar i vr6 syncro bärarmar?RobbanSJ skrev:Men mk4hubbarna passar i syncronavet? Med rätt lager då förståss.kan ju vara en bra ide jag som vill ha lite kraftigare bak.
Svar: Ja de gör dom om man kortar ner dom 3mm och borrar bort abs kransen. Ser ut att bli väldigt tajt med dammasken i bärarmen men ja tror de kommer funka. Sen lär man lösa problemet med att man saknar signal till abs om man vill använda sig utav det.
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Kanske dags för lite bilder igen då. God fortsättning allihopa!
Har fått tillbaka lite grejor från ytbehandling. Den mutterliknande saken är en del av den exentriska bussningen jag tillverkat till
bakre bärarmens yttre infästning.
Tanken är att några av dessa bak/framvagns delar även ska pulverlackas, med elförzinkad grund bör de ha ett gott rostskydd
Abs enhet, mycket prylar.
Hitta en vanlig bromsklocka med huvudcylinder utan abs från en gammal passat som ja provmontera, passa bolt on.
Betydligt mindre grejor som kan krångla.
Främre framvagnsbalk från en passat vr6. Denna är i 2 delar och den delen som kylarn står på kommer förmodligen inte användas.
Men än så länge får de sitta ihop.
Motorn provmonterad, den verka trivas. Lägg märke till växellådsfästet, uppånervänt dli med trä inlägg...
Köpte på mig en 25 mm neuspeed krängare till framvagnen, blir kul att se hur den uppför sig om de blir nå skillnad.
Har fått tillbaka lite grejor från ytbehandling. Den mutterliknande saken är en del av den exentriska bussningen jag tillverkat till
bakre bärarmens yttre infästning.
Tanken är att några av dessa bak/framvagns delar även ska pulverlackas, med elförzinkad grund bör de ha ett gott rostskydd
Abs enhet, mycket prylar.
Hitta en vanlig bromsklocka med huvudcylinder utan abs från en gammal passat som ja provmontera, passa bolt on.
Betydligt mindre grejor som kan krångla.
Främre framvagnsbalk från en passat vr6. Denna är i 2 delar och den delen som kylarn står på kommer förmodligen inte användas.
Men än så länge får de sitta ihop.
Motorn provmonterad, den verka trivas. Lägg märke till växellådsfästet, uppånervänt dli med trä inlägg...
Köpte på mig en 25 mm neuspeed krängare till framvagnen, blir kul att se hur den uppför sig om de blir nå skillnad.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
ser toksnyggt ut erik!!!! gamla passaten har samma huvudbromscylinder som golf 2 g60 , 22, nånting mm så de e bra val! =)
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
sinnessjukt, mycke fint!
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Ser mycket bra ut som vanligt!
Golf II VR6 -88 Fullt godkänd på SBP
Skoda Oktavia RS TDI
Skoda Oktavia RS TDI
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Liker veldig godt! Gleder meg til å se videre utvikling. Stå på!
12V, 35R/1.06, 02M, 630cc Pro Maf.
-
- Polerat insug
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:23
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
cool stuff! jeg ser frem til at se den irl til sommer
GOLF 2 R36 AWD
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
http://www.youtube.com/watch?v=CS-u3xGyZUU" onclick="window.open(this.href);return false;
kolla 1:22
va bara tvungen....
kolla 1:22
va bara tvungen....
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)
Nice!! Tack för den! Mindre hjulspinn å mer fart nästa gång