Kingsfarm's Caddy VR6 -87
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Hello!
Efter att jag krockat och allmänt "förstört" min Golf VR6, så var jag i valet och kvalet om jag skulle fixa eller skrota den, började räkna lite på vad reparationen av den skulle gå lös på och insåg att det var mer än vad bilen var värd..
Så beslutade mig för att hitta på något roligt med delarna från den innan man skickar den på demontering, sagt och gjort åkte jag och köpte mig en Caddy i skapligt skick för en billig peng...
Så steg ett nu är att få i motorn från golfen och lösa drivningen, sen blir det att få bort den rost som finns och få ner bilen på backen..
Ni får lite bilder så länge..
Efter att jag krockat och allmänt "förstört" min Golf VR6, så var jag i valet och kvalet om jag skulle fixa eller skrota den, började räkna lite på vad reparationen av den skulle gå lös på och insåg att det var mer än vad bilen var värd..
Så beslutade mig för att hitta på något roligt med delarna från den innan man skickar den på demontering, sagt och gjort åkte jag och köpte mig en Caddy i skapligt skick för en billig peng...
Så steg ett nu är att få i motorn från golfen och lösa drivningen, sen blir det att få bort den rost som finns och få ner bilen på backen..
Ni får lite bilder så länge..
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Motorutrymmet utan den trötta 1,6an...
Flaket såg bättre ut än jag hade hoppats drömma om..
Men helt rostfritt var det ju inte, tror att durken som legat över har påskyndat återvinningen av plåten rätt ordentligt.. :doh:
Sämsta av skärmkanterna, faktiskt positivt överraskad!
Golvet på passagerar sidan, ingen genomrost iaf .
Bilen utan bågen, någon som vet hur det går att besiktiga utan bågen?
Ska givetvis försöka få tag på en glasruta..
Flaket såg bättre ut än jag hade hoppats drömma om..
Men helt rostfritt var det ju inte, tror att durken som legat över har påskyndat återvinningen av plåten rätt ordentligt.. :doh:
Sämsta av skärmkanterna, faktiskt positivt överraskad!
Golvet på passagerar sidan, ingen genomrost iaf .
Bilen utan bågen, någon som vet hur det går att besiktiga utan bågen?
Ska givetvis försöka få tag på en glasruta..
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Bortkapning av diverse onödiga detaljer (som var lite i vägen för att få ner motorn.... ). Insåg även rätt snabbt att styrservo är bara att glömma, så pumpen ramlade av.
Motorn "på plats", Vinkeln som är nu är inget att bry sig om.. Inpassningen är inte mer än i version 0.1 ännu ..
Motor/växellådsfäste, slutprodukten kommer bli aningen förfinad och stabilare.. :embarrased:
Motorn på operationsbänken för vidare utveckling av motorfästen.
Sen har det hittats endel rost också..
Främre delen av golvet hade klarat sig från rost, så den målades med rostskyddsfärg..
Det var nog allt för denna gången, hoppas på att jag ska bli färdig med grova inpassningen utav motorn till helgen, sen är ju den roliga delen kvar... Det ska ju se bra ut med .
Motorn "på plats", Vinkeln som är nu är inget att bry sig om.. Inpassningen är inte mer än i version 0.1 ännu ..
Motor/växellådsfäste, slutprodukten kommer bli aningen förfinad och stabilare.. :embarrased:
Motorn på operationsbänken för vidare utveckling av motorfästen.
Sen har det hittats endel rost också..
Främre delen av golvet hade klarat sig från rost, så den målades med rostskyddsfärg..
Det var nog allt för denna gången, hoppas på att jag ska bli färdig med grova inpassningen utav motorn till helgen, sen är ju den roliga delen kvar... Det ska ju se bra ut med .
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Motorfästen ifrån donator bilen tillfälligt fast punktade i caddyn.
Motorn går tyvärr inte att montera högre upp än såhär, dock sitter den högre i förhållande till länkarms infästning än vad det gör i Golf 3.. Kan det vara så att bilen inte är tillverkad för denna motor :think:
Växellådsfästet börjar få sin slutliga form, tror det kan bli riktigt bra med lite ifyllnad av "hål" och färg på den
Ni får ursäkta dom crapiga bilderna men har bara tillgång till min iphone, är väl bättre än ingenting kan man hoppas....
Motorn går tyvärr inte att montera högre upp än såhär, dock sitter den högre i förhållande till länkarms infästning än vad det gör i Golf 3.. Kan det vara så att bilen inte är tillverkad för denna motor :think:
Växellådsfästet börjar få sin slutliga form, tror det kan bli riktigt bra med lite ifyllnad av "hål" och färg på den
Ni får ursäkta dom crapiga bilderna men har bara tillgång till min iphone, är väl bättre än ingenting kan man hoppas....
- Sjöqvistan
- VR6-mentor
- Inlägg: 828
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
- Ort: Nyköping
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
roligt och spännande projekt!
Kör:
Golf III VR 6 Syncro -96
VW Bora 1,6 -01
----------------------------
Kan läsa av felkoder OBD II/CAN-BUS/CANBUS till vw, audi, skoda och seat.
http://www.garaget.org/Sjoqvistan
Golf III VR 6 Syncro -96
VW Bora 1,6 -01
----------------------------
Kan läsa av felkoder OBD II/CAN-BUS/CANBUS till vw, audi, skoda och seat.
http://www.garaget.org/Sjoqvistan
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Udda och intressant projekt
Du siktar på något i den här stilen antar jag --> http://www.youtube.com/watch?v=a7br4KTs7R8" onclick="window.open(this.href);return false;
Du siktar på något i den här stilen antar jag --> http://www.youtube.com/watch?v=a7br4KTs7R8" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf vr6-93
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Något sådant, är lite sugen på ett berg cup kit till den men då tappar man "lite" av sleeper känslan som jag hoppas kunna fåveärsex skrev:Udda och intressant projekt
Du siktar på något i den här stilen antar jag --> http://www.youtube.com/watch?v=a7br4KTs7R8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar, så här i början har det dock varit mer spännande än roligt, om du förstår vad jag menarFjelltrone skrev:roligt och spännande projekt!
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Skriftlig uppdatering:
Motorfästena är klara, var dock tvungen att flytta skålarna för motorkuddarna så dom kommer behövas göras om...
Nu när jag vet att det går att få till utan några brutala modifikationer så har rostlagning och uppgradering av hjulupphängning och bromsar påbörjats .
Någon som har koll på vad som behöver göras åt chassit på en mk1 (caddyn är ju i princip samma bil som golfen) för att kunna registrera med miljömotor (överladd+e85)?
Motorfästena är klara, var dock tvungen att flytta skålarna för motorkuddarna så dom kommer behövas göras om...
Nu när jag vet att det går att få till utan några brutala modifikationer så har rostlagning och uppgradering av hjulupphängning och bromsar påbörjats .
Någon som har koll på vad som behöver göras åt chassit på en mk1 (caddyn är ju i princip samma bil som golfen) för att kunna registrera med miljömotor (överladd+e85)?
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
-
- VR6 newbie
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tis 13 apr 2010, 18:58
- Ort: Bollnäs
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Från bubbla ska vara ganska bra.
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Har varit jävligt dålig på att uppdatera här men lägger upp rakt ifrÅn mk1klubben..
Har legat lite på latsidan på sista tiden (eller snarare ölsidan...).
Var iaf till verkstan idag och måttade och svetsade bakaxeln med spindelinfästningen för VR6 spindeln.
Känns som det blev riktigt bra, men tänkte måtta lite hjulvinklar på lunchen imorgon och då får man väl dommen.... :doh:
En fruktansvärt risig bild fick jag med mig innan jag vart tvungen att fara..
Men nu är det skivor bak
Har legat lite på latsidan på sista tiden (eller snarare ölsidan...).
Var iaf till verkstan idag och måttade och svetsade bakaxeln med spindelinfästningen för VR6 spindeln.
Känns som det blev riktigt bra, men tänkte måtta lite hjulvinklar på lunchen imorgon och då får man väl dommen.... :doh:
En fruktansvärt risig bild fick jag med mig innan jag vart tvungen att fara..
Men nu är det skivor bak
Senast redigerad av Kingsfarm den mån 15 okt 2012, 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Hallå hallå!
Har spenderat lite kvalitets tid med bilen i helgen och här är resultatet, har bytt lite av caddy torpeden mot motsvarande del från golfen.
Tror att det är den lättaste vägen att gå...
Rattaxeln ligger rätt tight mot servon.
Bantad och lätt modifierat pedelställ från golfen, var tvungen att göra om den lite för att slippa göra om fästena till reläplattan.
Har även prov "monerat" bakaxeln för att se hur den passar på bredden efter ombyggnaden, måste säga att den passade långt över förväntan
Hänger på ungefär samma ställe på andra sidan..
Är även klar med rostlagningen av hjulhusen fram, bara trösklarna och innerskärmarna bak som behöver bytas nu
Har spenderat lite kvalitets tid med bilen i helgen och här är resultatet, har bytt lite av caddy torpeden mot motsvarande del från golfen.
Tror att det är den lättaste vägen att gå...
Rattaxeln ligger rätt tight mot servon.
Bantad och lätt modifierat pedelställ från golfen, var tvungen att göra om den lite för att slippa göra om fästena till reläplattan.
Har även prov "monerat" bakaxeln för att se hur den passar på bredden efter ombyggnaden, måste säga att den passade långt över förväntan
Hänger på ungefär samma ställe på andra sidan..
Är även klar med rostlagningen av hjulhusen fram, bara trösklarna och innerskärmarna bak som behöver bytas nu
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Fått tillbaka lite grejer från svarvning och fränsning.
Mk1 spindlar och vr6 nav.
Svarvat av 1mm i omkrets på navtappen för att passa i dom nya lagren.
Fräst ur 3mm i omkrets på spindlarna, lämnade lite kvar längst ut så får original låsringen ligga mot den delen. Fick fräsa nytt spår för låsringen på innersidan dock..
Blir till att pressa lagren på lunchen imorgon och eventuellt montera spindlarna någon kväll, då står ju bilen på marken igen och motorinpassningen kan fortsätta..
Någon som har några synpunkter om bromsskivor?
Funderar på om jag ska välja från Golf mk4 GTI (312mm) eller R32 (334mm), Har för mig att gti bromsarna får plats i 16" och r32 i 17" men är inte säker..
Mk1 spindlar och vr6 nav.
Svarvat av 1mm i omkrets på navtappen för att passa i dom nya lagren.
Fräst ur 3mm i omkrets på spindlarna, lämnade lite kvar längst ut så får original låsringen ligga mot den delen. Fick fräsa nytt spår för låsringen på innersidan dock..
Blir till att pressa lagren på lunchen imorgon och eventuellt montera spindlarna någon kväll, då står ju bilen på marken igen och motorinpassningen kan fortsätta..
Någon som har några synpunkter om bromsskivor?
Funderar på om jag ska välja från Golf mk4 GTI (312mm) eller R32 (334mm), Har för mig att gti bromsarna får plats i 16" och r32 i 17" men är inte säker..
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Nu sitter motorpaketet på plats!
Allt verkar fungera, måste dock lösa "problemet" med att höger drivaxel bara går att montera/demontera genom att lyfta upp motorn ~2dm...
Är dock lite skeptisk över att använda 1,6ans kylare, men får duga för testruns.... Skiljer dock förvånandesevärt lite i mått mellan vr6ans och 1,6ans kylare, förmodligen tillräckligt för att skapa värme problem.. :oh:
Någon som att koll på om det sitter större kylare i GTI eller diesel modellerna?
Allt verkar fungera, måste dock lösa "problemet" med att höger drivaxel bara går att montera/demontera genom att lyfta upp motorn ~2dm...
Är dock lite skeptisk över att använda 1,6ans kylare, men får duga för testruns.... Skiljer dock förvånandesevärt lite i mått mellan vr6ans och 1,6ans kylare, förmodligen tillräckligt för att skapa värme problem.. :oh:
Någon som att koll på om det sitter större kylare i GTI eller diesel modellerna?