Röd vr6
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: VR6 turbo usa modell
Förhoppningvis! Jag har lämnat iväg grenrör och screamerpipen till en kompis som ska svetsa flänsarna, vågar inte själv då jag inte är säker med svetsen.
Han har själv barn och massa andra som har lämnat in grejer hos han så vi får se när han har tid att svetsa åt mig.
Sen så ska den mappas också... Tänkte köra ultimate vr6 mappen du skapade åt mig som grund, köra safe och behålla tändningen på högre varv och lägga på 3-5 grader
på låglast, får se vad tommy på overboost racing säger, e85 och lägre ladd.
Ev så kan vi köra bilen på rullar här i värmland, dom har dock problem med ventilationen i bromsrummet så det måste lösas först.
Han har själv barn och massa andra som har lämnat in grejer hos han så vi får se när han har tid att svetsa åt mig.
Sen så ska den mappas också... Tänkte köra ultimate vr6 mappen du skapade åt mig som grund, köra safe och behålla tändningen på högre varv och lägga på 3-5 grader
på låglast, får se vad tommy på overboost racing säger, e85 och lägre ladd.
Ev så kan vi köra bilen på rullar här i värmland, dom har dock problem med ventilationen i bromsrummet så det måste lösas först.
Show us the meaning of haste
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: VR6 turbo usa modell
Kan ändra mappen åt dig om du vill.
Ska fixa till laddtrycks inställningar åt dig samtidigt.
Vad för grundladd har du i nu?
Ska fixa till laddtrycks inställningar åt dig samtidigt.
Vad för grundladd har du i nu?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: VR6 turbo usa modell
Jag har faktiskt inte en aning om vilket grundladd det är, fanns ingen spec på wastegaten om vilken fjäder det satt i. (kina kopior på tial, verkar vara riktigt fina)
Sen så vet jag inte hur det kommer fungera med en wg återledande in i dp och en som har screamer pipe, dessutom sitter dom på olika ställen. Den som sitter
mitt i böjen ytter radie lär få betydligt mer avgasflöde än den som sitter i kollektorn. Ska bli riktigt roligt att få testa nya setupen.
Funderar på en enkel lösning i mappen, ändra masterfuel så den får ca 40% mer soppa, (som grund inställning för e85) och sedan förfina mappen därifrån, vad tror du Henke om det?
Sen så vet jag inte hur det kommer fungera med en wg återledande in i dp och en som har screamer pipe, dessutom sitter dom på olika ställen. Den som sitter
mitt i böjen ytter radie lär få betydligt mer avgasflöde än den som sitter i kollektorn. Ska bli riktigt roligt att få testa nya setupen.
Funderar på en enkel lösning i mappen, ändra masterfuel så den får ca 40% mer soppa, (som grund inställning för e85) och sedan förfina mappen därifrån, vad tror du Henke om det?
Show us the meaning of haste
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: VR6 turbo usa modell
Ja det är så man gör. Annars kan du öka i huvudmappen. Då du har ganska låga värden där.
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: VR6 turbo usa modell
Jag har en son som är intresserad av motorer, bilar men det absolut största intresset är traktorer, grävmaskiner,lastbilar och dumpers.
Vi brukar åka runt ibland och leta lite schysta fordon att kolla på och ibland provköra.
I somras "provkörde" grabben en bmw e30 med m5 v8 motor med kompressor, han gillade bilen men tyckte motorn var lite klen i bottendraget
För ett litet tag sedan var vi och kollade på en cool grävmaskin, grabben inspekterade larvfötterna så att dom var i ok skick.
Idag var han på dagis och snackade lite motorer, trimmning med dom andra grabbarna, enligt dagisgrabbarna så var det senaste inom
turbo utveckling att man skulle "stänga in" värmen i kompressorn på turbon genom att måla den i en etsande grundfärg.
En av dagis grabbbarna hade tydligen råkat komma över hemlighetsstämplade dokument från precision, det visade klart och tydligt att
ett kompressorhus målat i en etsande grundfärg hade ca:1200 rpm tidigare spool än en omålad kompressor.
Givetvis sa sonen att vi skulle måla pappas kompressorhus också! Kanske inte så snyggt med en orange turbo men va fan, spoolar den så mycket
tidigare får vi väl måla skiten.
Vi brukar åka runt ibland och leta lite schysta fordon att kolla på och ibland provköra.
I somras "provkörde" grabben en bmw e30 med m5 v8 motor med kompressor, han gillade bilen men tyckte motorn var lite klen i bottendraget
För ett litet tag sedan var vi och kollade på en cool grävmaskin, grabben inspekterade larvfötterna så att dom var i ok skick.
Idag var han på dagis och snackade lite motorer, trimmning med dom andra grabbarna, enligt dagisgrabbarna så var det senaste inom
turbo utveckling att man skulle "stänga in" värmen i kompressorn på turbon genom att måla den i en etsande grundfärg.
En av dagis grabbbarna hade tydligen råkat komma över hemlighetsstämplade dokument från precision, det visade klart och tydligt att
ett kompressorhus målat i en etsande grundfärg hade ca:1200 rpm tidigare spool än en omålad kompressor.
Givetvis sa sonen att vi skulle måla pappas kompressorhus också! Kanske inte så snyggt med en orange turbo men va fan, spoolar den så mycket
tidigare får vi väl måla skiten.
Show us the meaning of haste
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: VR6 turbo usa modell
Sköna bilder! Han ser riktigt nöjd ut
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Re: VR6 turbo usa modell
kanske grabben kan ta en resa ner till skåne och lära min tös ett och annat, precis lärt henne vad en downpipe samt wastegate är
Trevligt projekt
Mvh kibbe
Trevligt projekt
Mvh kibbe
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: VR6 turbo usa modell
Har varit ute och provkört och loggat lite.
På bensin: 3bar btr, siemens 875cc spridare och en bosch 044.
Mätvärden på 6700rpm
Laddtryck 1,47bar och mottryck på 1,65-1,85bar. 40grader insugs temp och drygt 20grader ute.
EGT på ca 1000grader, afr 10,7 (fett som fan för att kyla) 71% duty på spridarna.
10,6 grader btdc.
Motorn drar riktigt bra fram till lite drygt 6000rpm sen så stiger mottrycket alt tändningen är låg för att undgå spikningar.
Nått som också var riktigt nervöst var att bränslet skvalpade rejält i tanken, hade halv tank och när man gav fullt så tog det bara nån sekund innan tankmätaren sjunk ner mot rött, jäkla tur att man kör med catctank så det inte suger luft från 044an. Har inte haft problem med detta förra året vad jag kan minnas, kanske bara tankmätaren som har ballat ur. Blir att fylla full tank när jag byter till e85 och köra med eriks gamla catchtank som rymmer mer, 4L har jag för mig.
Jag har lite vassare kammar än original med mer duration och mer lyft så motorn bör kunna andas bättre på högre varv men troligvis är kompet för högt för 1.5bar
och bensin för att kunna köra med vettig tändning.
Z-nitr... har gjort en ny mapp åt mig för e85, ska köra med 4bars btr och 2 bosch 044. Med e85, vassare tändning så kommer egt gå ner markant och förhoppningvis
så kommer lite extra tändning på toppen göra att motorn vill sjunga ut bättre efter 6000rpm.
På bensin: 3bar btr, siemens 875cc spridare och en bosch 044.
Mätvärden på 6700rpm
Laddtryck 1,47bar och mottryck på 1,65-1,85bar. 40grader insugs temp och drygt 20grader ute.
EGT på ca 1000grader, afr 10,7 (fett som fan för att kyla) 71% duty på spridarna.
10,6 grader btdc.
Motorn drar riktigt bra fram till lite drygt 6000rpm sen så stiger mottrycket alt tändningen är låg för att undgå spikningar.
Nått som också var riktigt nervöst var att bränslet skvalpade rejält i tanken, hade halv tank och när man gav fullt så tog det bara nån sekund innan tankmätaren sjunk ner mot rött, jäkla tur att man kör med catctank så det inte suger luft från 044an. Har inte haft problem med detta förra året vad jag kan minnas, kanske bara tankmätaren som har ballat ur. Blir att fylla full tank när jag byter till e85 och köra med eriks gamla catchtank som rymmer mer, 4L har jag för mig.
Jag har lite vassare kammar än original med mer duration och mer lyft så motorn bör kunna andas bättre på högre varv men troligvis är kompet för högt för 1.5bar
och bensin för att kunna köra med vettig tändning.
Z-nitr... har gjort en ny mapp åt mig för e85, ska köra med 4bars btr och 2 bosch 044. Med e85, vassare tändning så kommer egt gå ner markant och förhoppningvis
så kommer lite extra tändning på toppen göra att motorn vill sjunga ut bättre efter 6000rpm.
Show us the meaning of haste
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: VR6 turbo usa modell
Som vi misstänkte med mottrycket. Men om jag minns rätt så låg avgastempen ok vid 1.2bars ladd?
Du lär hålla dig på betydligt lägre ladd så d inte sticker iväg.
Du lär hålla dig på betydligt lägre ladd så d inte sticker iväg.
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: VR6 turbo usa modell
Än är det inte så jätte farligt högt mottryck, klart att helst vill man se lägre eller lika mottryck som laddtryck men det här går att leva med.
Sen har jag ju pte 6766 med a/r 0,96 med den lär jag inte ha problem med för högt mottryck.
Förhoppningvis e85 och provkörning idag
Sen har jag ju pte 6766 med a/r 0,96 med den lär jag inte ha problem med för högt mottryck.
Förhoppningvis e85 och provkörning idag
Show us the meaning of haste
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: VR6 turbo usa modell
Har provkört och loggat idag på e85, med bortkopplad magnetventil/ mottryck så har jag ett ladd på 1,46 bar som mest. ops!
Riktigt så hårda fjädrar lär det inte sitta i wastegaterna från början.
laddet stiger sakta med varvet och pendlar lite så det är troligtvis nått med wastegaterna, jag ska kolla loggarna och det gör även z-nitr.. så ska man se
vad som händer. Ingen fara på taket dock, bränsle finns fortfarande kvar så det är lugnt.
Riktigt så hårda fjädrar lär det inte sitta i wastegaterna från början.
laddet stiger sakta med varvet och pendlar lite så det är troligtvis nått med wastegaterna, jag ska kolla loggarna och det gör även z-nitr.. så ska man se
vad som händer. Ingen fara på taket dock, bränsle finns fortfarande kvar så det är lugnt.
Show us the meaning of haste
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: VR6 turbo usa modell
Show us the meaning of haste
-
- V.I.P
- Inlägg: 1420
- Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
- Ort: Ljungby
Re: VR6 turbo usa modell
ser bra ut
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR6 turbo usa modell
Ser jävligt bra ut =)
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Re: VR6 turbo usa modell
Vackert Kör du seperata spolar på vardera cylinder?
Mvh Kibbe
Mvh Kibbe
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1