Har läst på en sajt att Turbo alltid lutar med dubbla kostanaden med alla tillbehör som kommer behövas,,,
Dålig effekt innan 4500? hört tvärt om, kompressorn ska jobba från botten och upp med lägre hk istället, kan ha fel.
Man kan få upp till 400hk/420nm med min kompressor, finns ett steg 4 kit på gång.
Jag kan flera orsaker varför jag inte tar Turbo så nu ska jag vara tjatig.
1, Kompressor sliter inte lika mycket på motorn.
2, Jag vill vara udda.
3, Jag är inte kunnig nog för att montera en turbo.
4, Estetisk ser en kompressorn bättre ut i längden.
5, Kompressorn har ett bra andrahandsvärde. //
Det är skillnad på kompressor och kompressor också. Dom färdiga kitten som finns att köpa bygger på centrifugalkompressorer dvs en turbo utan avgasdelen.
En sådan kompressor levererar laddtryck linjärt mot varvet på motorn vilket ger ett jämt och succesivt ökande av kraften vilket är skonsamt mot resten av drivlinan, men en turbosats ger precis som nexen säger ett brutalare mellan register med mer mos.
Ett turbokitt som har en max effekt på 400hk har bra mycket mer än 420Nm.
Att kompressorn inte sliter lika mycket på motorn förstår jag inte riktigt hur du menar?
En kompressorsats är betydligt mindre besvärlig att montera än ett turbokitt vilket är bra vid den årliga besiktningen
.
Lycka till med bilen och ombyggnaden!