Skee^s Bil. vR6 Makeover, Slut men ändå inte! :D

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

NeXen skrev:alltid bra med en ny pump :D
Ingen ide att chansa el?
Läste att vissa satte på Jetta vattenpumpdrivhjul för att öka trycker på remmen för att slippa sliret på kompressorn.
Bra ide eller?

http://www.vf-unplugged.net/forums/view ... ight=jetta
Gamla bilen!
Bild
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

Hänger inte riktigt med där :roll:
Byter man hjulet till pumpen från en Jetta (Bora?)?
men är den breddare el vad?

Någon som har en bild på hjulet du pratar om.

rem trycket är väll samma om du byter till en "bättre hjul" !? :shock:
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

NeXen skrev:Hänger inte riktigt med där :roll:
Byter man hjulet till pumpen från en Jetta (Bora?)?
men är den breddare el vad?

Någon som har en bild på hjulet du pratar om.

rem trycket är väll samma om du byter till en "bättre hjul" !? :shock:
Större storlek på pumphjulet har jag fattat det som på Jettas vattenpump som ska passa på vr6ans vattenpump vilket ger bättre och mer spänning, tydligen räcker inte spänningen riktigt till som gör att kompressorns hjul glider lite vid högre varv, detta gör dom på en 24V motor, kan det vara skillnad tro?

Så kan nog vara en bra ide o köpa ny pump då det verkar som slitaget kommer bli stort.

Nexen så när kommer du köpa kompressor då?
Gamla bilen!
Bild
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

"Nexen så när kommer du köpa kompressor då?"

Jätte kul med kompressor men ett turbo kit får du mer effekt av. (Billigare hk) :)

Har för mig att ett HGP turbokitt ger minst 200nm mer redan vid 3500 varv och minst 350hk
Med den kompressorn så får du dålig effekt innan 4500 varv

Om man kollar på dom som har byggt kompressor så har dom gått över till turbo sen.
Undra varför (=mer effekt att hämta) :D

Man vill ju alltid ha mer effekt hehe 8)

För min del så får vi se vad som händer, måste ha tag på en kombi först som man blir nöjd/passar mig.
Det vore kul med en sharan VR6 med kompressor :wink:
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

NeXen skrev:"Nexen så när kommer du köpa kompressor då?"

Jätte kul med kompressor men ett turbo kit får du mer effekt av. (Billigare hk) :)

Har för mig att ett HGP turbokitt ger minst 200nm mer redan vid 3500 varv och minst 350hk
Med den kompressorn så får du dålig effekt innan 4500 varv
:wink:
Har läst på en sajt att Turbo alltid lutar med dubbla kostanaden med alla tillbehör som kommer behövas,,,
Dålig effekt innan 4500? hört tvärt om, kompressorn ska jobba från botten och upp med lägre hk istället, kan ha fel.
Man kan få upp till 400hk/420nm med min kompressor, finns ett steg 4 kit på gång.

Jag kan flera orsaker varför jag inte tar Turbo så nu ska jag vara tjatig.
1, Kompressor sliter inte lika mycket på motorn.
2, Jag vill vara udda.
3, Jag är inte kunnig nog för att montera en turbo.
4, Estetisk ser en kompressorn bättre ut i längden.
5, Kompressorn har ett bra andrahandsvärde.
Gamla bilen!
Bild
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Åhh gud måste ju köpa.....

Inlägg av Skee^ »

Läckra klistermärken, vilka ska jag ta.
BildBild
I grillen och efter den Bak...
BildBild

2.8L med Kompressor kan vara skönt att ha bak, Vr6 står det ju redan på sidorna, bling bling.
Gamla bilen!
Bild
h0lle
Hardcore VR6:are
Inlägg: 295
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 02:08
Ort: Värnamo

Inlägg av h0lle »

1.8cl hade jag smällt på 8)
"-JÄÄÄVLAR va den går! Dånar gött gör den ju också! Är det en sån där TDI eller?"
Användarens profilbild
6an
VR6 Guide
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 10 jun 2004, 21:32
Ort: Lund

Inlägg av 6an »

Antingen hade jag strippat bilen från emblem, eller så hade jag bara haft "kompressor" där bak.
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

6an skrev:Antingen hade jag strippat bilen från emblem, eller så hade jag bara haft "kompressor" där bak.
Kompressortexten väcker känslor, inte vanligt på en Golf 8)
h0lle skrev:1.8cl hade jag smällt på 8)
Sätta på en 1,4 på bagageluckan, sen undrar folk nog varför dom blir omkörda.
Gamla bilen!
Bild
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

6an skrev:Antingen hade jag strippat bilen från emblem, eller så hade jag bara haft "kompressor" där bak.
är helt på 6an argument endast kompressor ingen som kommer fatta vad det är för nåt som inte är insatt i motorer
mk2 vr6
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

6an skrev:Antingen hade jag strippat bilen från emblem, eller så hade jag bara haft "kompressor" där bak.
är helt på 6an argument endast kompressor ingen som kommer fatta vad det är för nåt som inte är insatt i motorer
mk2 vr6
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Jag ser att du har dubbla argument också :D nosisfun

Denna verkar stilig.
BildBildBildBild
Supercharged eller Kompressor? Kompressor texten är ju enorm, denna är liten o diskret.
Gamla bilen!
Bild
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

den texten var skit snygg "Supercharged"
Kör på det :D
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

NeXen skrev:den texten var skit snygg "Supercharged"
Kör på det :D
$50 + frakt hehehe

För er som vill läsa om en Kompressor matad Vr6 läs här.

http://www.vf-engineering.com/media_perfcarhard.htm

http://www.vf-engineering.com/media_golfsilver.htm

http://www.vf-engineering.com/media_nsracingsyncro.htm

Nik (Nsracing) heter killen som äger bilen där, det är han som jag köpte mitt kit av.
Gamla bilen!
Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Har läst på en sajt att Turbo alltid lutar med dubbla kostanaden med alla tillbehör som kommer behövas,,,
Dålig effekt innan 4500? hört tvärt om, kompressorn ska jobba från botten och upp med lägre hk istället, kan ha fel.
Man kan få upp till 400hk/420nm med min kompressor, finns ett steg 4 kit på gång.

Jag kan flera orsaker varför jag inte tar Turbo så nu ska jag vara tjatig.
1, Kompressor sliter inte lika mycket på motorn.
2, Jag vill vara udda.
3, Jag är inte kunnig nog för att montera en turbo.
4, Estetisk ser en kompressorn bättre ut i längden.
5, Kompressorn har ett bra andrahandsvärde. //

Det är skillnad på kompressor och kompressor också. Dom färdiga kitten som finns att köpa bygger på centrifugalkompressorer dvs en turbo utan avgasdelen.
En sådan kompressor levererar laddtryck linjärt mot varvet på motorn vilket ger ett jämt och succesivt ökande av kraften vilket är skonsamt mot resten av drivlinan, men en turbosats ger precis som nexen säger ett brutalare mellan register med mer mos.
Ett turbokitt som har en max effekt på 400hk har bra mycket mer än 420Nm.
Att kompressorn inte sliter lika mycket på motorn förstår jag inte riktigt hur du menar?

En kompressorsats är betydligt mindre besvärlig att montera än ett turbokitt vilket är bra vid den årliga besiktningen :) .

Lycka till med bilen och ombyggnaden!
Show us the meaning of haste
Skriv svar