Färddator fråga!

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
JeppeK
Vr6 Beroende
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 21:47

Färddator fråga!

Inlägg av JeppeK »

Jag har testat att bygla både Brun/Vit - Röd/Vit och Blå/Gul-Gul/Röd, enligt detta schema: ftp://vr6@vr6.myftp.org/Kopplingsschema ... %201-2.pdf i tron om att det ska vara samma sak som att trycka på någon av knapparna och i så fall kunna fastslå att felet är i torkarspaken. Men detta gav inget resultat och färddatorn var fortfarande kvar på klockan. Därför tänkte jag att det kanske inte alls är samma sak att bygla mellan kablarna som att trycka på knapparna?
världens vigaste man, kröp in i arslet och försvann
Användarens profilbild
subodh
Vr6 Beroende
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 15:22
Ort: Finland / Vasa / Korsnäs
Kontakt:

Inlägg av subodh »

det borde inte gå det där som du prövat om jag minns rätt men kan du inte ta upp brytaren och se hur de länkas ihop när du trycker?

fick ej upp shemat stog man behövde lösenord
http://www.garaget.org/?car=21911

min halvfärdiga bil...
sedition
*Donator*
Inlägg: 68
Blev medlem: lör 13 maj 2006, 19:26
Ort: Linköping

Inlägg av sedition »

subodh skrev:det borde inte gå det där som du prövat om jag minns rätt men kan du inte ta upp brytaren och se hur de länkas ihop när du trycker?

fick ej upp shemat stog man behövde lösenord
Lösenordet är (vr6) :)
Loved By Few, Hated By Many, Feared By All.

Imorgon blir jag tolerant och finner till o med en idiot intressant.
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

JeppeK
Vr6 Beroende
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 21:47

Inlägg av JeppeK »

subodh skrev:det borde inte gå det där som du prövat om jag minns rätt men kan du inte ta upp brytaren och se hur de länkas ihop när du trycker?

fick ej upp shemat stog man behövde lösenord
Ok tackar, jo jag kan ju plocka upp brytaren men då måste jag ju ta lös ratten också.
världens vigaste man, kröp in i arslet och försvann
bensinsnål
Ny vaxad
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 21:03

Inlägg av bensinsnål »

Såvitt jag kan se så är brunvit jord. Blågul eller gulröd kopplas till jord (brunvit) för att ange vilken mode du ska ha färddatorn i (enstaka resa eller summering över alla resor sen senaste nollställning).

Dutta till med rödvit mot jord för att byta visningsläge: klocka, temp, osv...

Ingen aning om hur det är tänkt att det ska kopplas för att nollställa.

OBS, jag har inte testat detta utan bara läst schemat men jag är rätt säker på att jag förstått hur det funkar.

Ut och kolla med dig nu så vi får ett facit och kolla på ;-)
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU? ( Golfen går som bruksbil =) )

Min X1/9-sida

Skaffa Firefox nu!
JeppeK
Vr6 Beroende
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 21:47

Inlägg av JeppeK »

"Jag har testat att bygla både Brun/Vit - Röd/Vit och Blå/Gul-Gul/Röd"

Från mitt första inlägg :wink:

Då testade jag alltså som du säger Röd/Vit mot Brun/Vit (Jord) men inget hände. När jag skriver byglat så menar jag alltså tagit en kabelstump (lite högtalarkabel som låg i bilen) med skalade ändar och har hållit mot stiften i kontakten som går till instrumentbrädan. Givetvis med bilen igång (ståendes på tomgång).

Kan det vara så illa att det är instrumentpanelen som gett upp i och för sej vore det väl konstigt att det bara är dom två sakerna, trippmätaren och färddatorn alltså som givit upp, jag har ju i och för sej också en blinkande/icke fungerande tempmätare. Men jag tycker det verkar skumt att ingen av funktionerna som styrs via knapparna på spaken fungerar.
världens vigaste man, kröp in i arslet och försvann
bensinsnål
Ny vaxad
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 21:03

Inlägg av bensinsnål »

Vad jag menade är att samtidigt som du har kontakt mellan jord och någon av blågul eller gulröd så ska du dutta dit rödvit för att byta läge.

Om du redan provat detta så har jag inga mer förslag och är nog beredd att hålla med dig om att det kanske är något annat som inte lirar.

En tamke, för att färddatorn ska funka måste den ju ha fungerande signal från hastighetsgivaren (trippmätaren).
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU? ( Golfen går som bruksbil =) )

Min X1/9-sida

Skaffa Firefox nu!
JeppeK
Vr6 Beroende
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 21:47

Inlägg av JeppeK »

Aha nej det har jag inte provat!, det ska jag göra. Så alltså jag sätter en kabel mellan jord och blågul el. gulröd och duttar till med en annan kabel på rödvit?
världens vigaste man, kröp in i arslet och försvann
Användarens profilbild
subodh
Vr6 Beroende
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 15:22
Ort: Finland / Vasa / Korsnäs
Kontakt:

Inlägg av subodh »

det där borde vara korekt var ute och tittade på bilen det är så att den endast behöver en kort impuls för å byta
http://www.garaget.org/?car=21911

min halvfärdiga bil...
JeppeK
Vr6 Beroende
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 21:47

Inlägg av JeppeK »

Lite update jag kopplade nu på detta sättet:

[img]http://sikfors.mine.nu/vr6/kopplingfärd.jpg[/img]

då slog det mej (givetvis när jag skruvat tillbaka allting och gått upp till datorn) att det kanske ska vara på detta sättet istället:

[img]http://sikfors.mine.nu/vr6/kopplingfärd1.jpg[/img]

Vad tror ni?

Är det första korrekt så kan det hänta att min färddator är trasig, någon som har en fungerande färddator som ids gå ut och koppla? :roll:

(Paintskills)
världens vigaste man, kröp in i arslet och försvann
JeppeK
Vr6 Beroende
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 21:47

Inlägg av JeppeK »

Update igen: Jag beslutade att skruva bort mätarhuset och efter att ha läst lite guider om hur man gör och läste att man skulle vicka fram huset och dra ut kabeln, så gjorde jag det. Tyckte när jag drog ut kabeln (utan att trycka in någon spärr) att den satt väldigt löst. Och antagligen gjorde den det också för när jag haft ut huset och kontrollerat vad för lampa och monterat tillbaka huset så tryckte jag också in kabeln tills jag hörde ett klick. Och tamefan tror ni inte färddatorn fungerar då också. Det visar sej alltså att någon av dom förra ägaren inte tryckt i kontaken ordenligt efter att ha plockat lös mätarhuset, förmodligen sista som verkar ha en väldigt speciell förmåga att koppla allt så fult som möjligt och helst ta sönder nå samtidigt. Så nu är allt frid och fröjd med färddatorn och kanske detta också var svaret på blinkande templampa och en icke fungernade tempmätare men det får jag se när jag far ut och kör nästa gång!

:mrgreen:

/Jeppe

(Ibland är lösningarna enklare än vad man vill)
världens vigaste man, kröp in i arslet och försvann
sharan-vr6
Ny vaxad
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 28 dec 2010, 22:19
Ort: Iggesund

Re: Färddator fråga!

Inlägg av sharan-vr6 »

Fick du någon ordning på din blinkande kylvätskelampa?
Skriv svar