Vattenslipning

Hur gör du när du vårdar bilen? Dela med dig av din erfarenhet här
Skriv svar
Hedberg
*Donator*
Inlägg: 345
Blev medlem: fre 18 mar 2005, 13:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vattenslipning

Inlägg av Hedberg »

Vattenslipning på lacken, vilken fraktion på vattenslippapper har man då? 4000 har jag för mig? är dock inte säker.. Syftet är att ta bort de pyttesmå bubblorna som bildas för att få det helt slätt. Har sett på American hotrods och därför undrar jag ;)

Funkar det bra på spraylack? Och ska man vattenslipa innan man drar på klarlack? (gällande spraylack)

Någon som vet?
Golf MKIV -03
"Vi är inte de sista av igår, möjligen de första av idag"
Grishnac
Turbo VR6a
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 03 nov 2005, 10:46
Ort: Sundsvall

Inlägg av Grishnac »

Skulle det inte fungera med vanlig rubbing?
Hedberg
*Donator*
Inlägg: 345
Blev medlem: fre 18 mar 2005, 13:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hedberg »

Har ingen aning.. Vet inte hurmycket "slipmedel" det är i rubbing
Golf MKIV -03
"Vi är inte de sista av igår, möjligen de första av idag"
Grishnac
Turbo VR6a
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 03 nov 2005, 10:46
Ort: Sundsvall

Inlägg av Grishnac »

Frågan är inte hur mycket, utan - hur grovt. Jag ahr slipat en del andra saker med vattenfast slippapper och det känns som att du nog får vara väldigt försiktig om du skall slipa på en lackad yta för at du inte skall få repor - jag får repor i 2mm stålplåt så jag måste använda polerpasta efteråt för att få högglans.
Lackrubbing innehåller ju väldigt finkornig rubbing just för att det inte skall bli repor så jag tror nog mer på det, men jag har förvisso inte slipat lackad plåt.
GTI_DANNE
Ny här
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 20 jun 2006, 07:28
Ort: eskilstuna

Re: Vattenslipning

Inlägg av GTI_DANNE »

Hedberg skrev:Vattenslipning på lacken, vilken fraktion på vattenslippapper har man då? 4000 har jag för mig? är dock inte säker.. Syftet är att ta bort de pyttesmå bubblorna som bildas för att få det helt slätt. Har sett på American hotrods och därför undrar jag ;)

Funkar det bra på spraylack? Och ska man vattenslipa innan man drar på klarlack? (gällande spraylack)

Någon som vet?
jag såg en kille som visa det där på en mässa. först slipa han med våtslip sen så rubba och vaxa till sist. huven han jobba med skulle va röd men var nästan råsa så matt den va. efter var den som ny i färgen.
GOLF NARKOMANEN.
Grishnac
Turbo VR6a
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 03 nov 2005, 10:46
Ort: Sundsvall

Inlägg av Grishnac »

Jao det låter vettigt, våtslippapper ger inte så jättefin yta utan man måste på och jobba med nåt ännu finare innan det blir bra.
Men testa med finaste våtslippappret du kan hitta på mekarbutiken och sen på med lite sonax rubbing och efter det lite colourwax så blir det nog bra.
Skriv svar