Tja,
ska göra en del saker med bilen innan nästa påställning. En sak är oljebyte, har läst lite om invändig motortvätt eller "oil flush". Någon som har provat detta? Har också läst att det kan skada motorn mer än vad det gör nytta beroende på vilket skick motorn är i.
Det vore ju sjysst om man kunde friska upp motorn lite invändigt utan att öppna den. Någon som har erfarenhet av detta?
Mvh
Invändig motortvätt
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Invändig motortvätt
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Invändig motortvätt
Jag brukar köra det på 1.8t motorer då dom e kända för o koksa, och då brukar det följa med massa skit, och jag menar jävligt mkt, jag fick plocka ner tråget på en bil pga skit som inte kom ut genom oljepluggen, risken finns att man pluggar oljekanaler i motorn när skiten är i rörelse!
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Invändig motortvätt
Ok, då är ju frågan om man vågar göra det. Kanske onödigt då mitt oljetryck är okej och inga tickande ljud från lyftarna.
Till själva genomförandet då, ska man lägga i motortvätten, köra bilen på tomgång / normal körning ett tag, sen byta oljan och filter?
Till själva genomförandet då, ska man lägga i motortvätten, köra bilen på tomgång / normal körning ett tag, sen byta oljan och filter?
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Invändig motortvätt
Jag brukar tömma ur olja motsv medlets mängd och hälla i sen varva motorn på 3000varv i ca 5-10 min sen tömma ur oljan ur motorn byta filter och köra
Jag vet att vi en gång i tiden på en volvo som var så igen kleggad av gammal geggig olja att lyftarna fastnade i toppen, där tömde vi ur oljan och fyllde motorn med diesel istället och körde den på tomgång nån minut och sen varva lite några minuter och sen tömde ur all diesel , körde samma procedur igen och tömde, och sen bytte vi filter och bytte till olja igen , och det var som en mirakelkur för just den motorn som var katastrof igen kleggad.
Jag vet att vi en gång i tiden på en volvo som var så igen kleggad av gammal geggig olja att lyftarna fastnade i toppen, där tömde vi ur oljan och fyllde motorn med diesel istället och körde den på tomgång nån minut och sen varva lite några minuter och sen tömde ur all diesel , körde samma procedur igen och tömde, och sen bytte vi filter och bytte till olja igen , och det var som en mirakelkur för just den motorn som var katastrof igen kleggad.