Affa's VR6T Syncro 98, Bes. till Maj 2015
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Lite Styling*
Hmm, kan det vara så att mitt orginala tändsystem inte orkar att tända då jag ökar laddet? För det fungerar fint då laddtryckstyrningen är på noll (endast på wg:n fjädern). Men om jag skruvar upp den mekaniska tryckregulatorn lite, så laddet hamnar på 0.5 istället för 0.4 får jag tryck fall vid höga varv 5000-6000 varv.
Det är konstigt om jag kör i kallt väder (under 10 grader) då fungerar det att höjja laddet, men nu när det är varmt kan jag bara köra utan att höjja.
Edit: Kanske kan vara dåliga tändstift? Någon som vet om de har någon stor betydelse mellan 0.4 och 0.5 bars ladd?
Det är konstigt om jag kör i kallt väder (under 10 grader) då fungerar det att höjja laddet, men nu när det är varmt kan jag bara köra utan att höjja.
Edit: Kanske kan vara dåliga tändstift? Någon som vet om de har någon stor betydelse mellan 0.4 och 0.5 bars ladd?
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
t'ndsystemet e det sista duska tänka på vid så lite ladd vad har du för wastegate är det en extern som sitter på grenröret och isf har den 2 ingångar? en under menbranet och en ovan? is följ denna guide jag länkar till för att få till en ordentlig laddtrycksstyrning och inge pys skit, wg smygöppnar när man pyser den....
http://skogenracing.editboard.com/t2866 ... v-mottryck
tryckregulatorn kan du köpa på biltema och ja det funkar prima, lös det problemet först och gå sen vidare på nästa
http://skogenracing.editboard.com/t2866 ... v-mottryck
tryckregulatorn kan du köpa på biltema och ja det funkar prima, lös det problemet först och gå sen vidare på nästa
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Jo, jag har extern WG som sitter på grenröret med två ingångar. Vet att pyskopplingen tjuvöppnar men trodde det inte skulle påverka "stabiliteten" endast att det blir lite segare att bygga laddet. Får prova koppla enligt guiden. Thx.
Btw, dumpen fungerar som vanlig iaf, om jag kopplar sådär förstås? Så det inte byggs upp för högt tryck i insuget?
Btw, dumpen fungerar som vanlig iaf, om jag kopplar sådär förstås? Så det inte byggs upp för högt tryck i insuget?
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Dumpen har inget med wg o göra, koppla slangen till dumpen på insuget efter spjällhuset och samma med slangarna du tar till wg
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Hitta en tryckregulator på biltema för 100 kr, + två nipplar som skruvas in för 20 kr styck. Står att arbetstemperaturen är endast 50 grader max. Så den måste sitta en bit ifrån grenröret, vilket kanske inte är så bra då man bör ha korta slangar till wg etc? Får prova om den går att finjustera också så det inte går mellan 1 bar - 2 bar på ett snäpp , men det verkar som man kan skruva ganska mycket.
Bild:
Bild:
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
D e samma som jag har och du kan ha lite längre slangar det har ingen betydelse med denna då den bara släpper fram trycket då du kommer upp till förjusterade laddet, de går jättebra o ställa till 0.5 lr 1 bar,
Koppla luft från en garagekompressor i ena änden , skruva ner garage kompressorn till ca samma laddtryck du vill ha, och skjut luft genom din regulator, skruva så luften kommer ur andra änden när du når ditt laddtryck du vill ha !
Funkar kanon
Koppla luft från en garagekompressor i ena änden , skruva ner garage kompressorn till ca samma laddtryck du vill ha, och skjut luft genom din regulator, skruva så luften kommer ur andra änden när du når ditt laddtryck du vill ha !
Funkar kanon
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Ok, bra tips att ställa in med tryckluften i garaget. Läste lite i tråden du länka Bosse, vissa har ju regulatorn inne i bilen, det skulle va nice
Ska testa imorgon, har inte hunnit idag.
Ska testa imorgon, har inte hunnit idag.
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Provade idag med tryckluftsregulatorn, det fungerade ju fint, men har fortfarande samma problem, en misständing runt 5500 varv på 2:an och 3:ans växel, då detta händer tappar jag allt tryck om jag kör över 0.45 bars ladd. PÅ 0.4 bars går den bra över registret, men det märks lite runt 5500 varv att det nog en misständning där med ibland. Tror nog det är Fekzens chip som spökar just där, för lambdan är runt 11 AFR vilket ska inte vara några problem. Laddet ligger stabilt på vad jag ställer det till. 0.5 , 0.55 .6 osv. Men kan inte köra med högra en 0.4 ändå, då jag tvingas växla på 5000 varv då :/
Wastegate vakumslangen hoppa under ett pull, då ladda den 1.2 bar ett litet tag
Wastegate vakumslangen hoppa under ett pull, då ladda den 1.2 bar ett litet tag
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Se till o hålla slangen på plats för nnars lär du plocka syncrodelar från gatan hehehehe
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Jo, sätter klämmer nu för det blir högre tryck då man kör med mottryck än innan då jag körde med "tjuvöppnings" kopplingen. Jag har beskrivit problemet för feksen, han kanske har sparat mappfilerna från mina två chip och se om han har gjort någon miss.
Edit: Fekzen tror mitt problem är tändningsrelaterat. Då man ökar ladd klarar den inte tända, och den slår av istället. Så han tycker jag ska kolla över stiften, t o m "knacka in stiften lite" (avståndet vid spetsen förståss?). Jag kommer nog köpa nya tändkablar / tändstift med lite högre standard, så det blir fräscht.
Edit: Fekzen tror mitt problem är tändningsrelaterat. Då man ökar ladd klarar den inte tända, och den slår av istället. Så han tycker jag ska kolla över stiften, t o m "knacka in stiften lite" (avståndet vid spetsen förståss?). Jag kommer nog köpa nya tändkablar / tändstift med lite högre standard, så det blir fräscht.
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Washed
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- eMiL
- Moderator
- Inlägg: 1989
- Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
- Ort: Göteborg
- Smunkish
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 275
- Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:11
- Ort: Oskarshamn
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Åh så fint med nylackat å allt
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo
Fin på håll men finns lite skönhetsfel
funderar på att dra till bugrun men kan bara va kvar några timmar. Aldrig varit där kostar de 200?
funderar på att dra till bugrun men kan bara va kvar några timmar. Aldrig varit där kostar de 200?
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Re: Affa's VR6T Syncro 98
Har du fått rätt på dina laddtryckssproblem? Har ungefär samma scenario som du, laddar ca 0,8, ibland funkar det tillfälligt över hela registret annars kommer pikarna runt 5500v men trycker jag vidare kan den hitta sig igen. Vad kör du för bränsletryck? Kör själv med Aem laddtrycksstyrning och ställt spr på 7% då går den som bäst och duty på laddtryck på 15%
Mvh kibbe
Mvh kibbe
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1