Affa's VR6T Syncro 98, Bes. till Maj 2015
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Affa's VR6T Syncro 98, Bes. till Maj 2015
Hej,
om en vecka eller så startar mitt lilla turbo bygge. Delarna är påväg. Kommer ta hjälp av brorsan som har installerat remote turbo på sin Peugeot 406 Coupe, och hjälpt VanDamage (Jesper) med sitt förra turbobygge.
Det blev ett turbokit från England, begagnade Saab Turbo spridare från bildelsbasen och så kommer jag beställa ett chip från fekzen. Så det blir att montera på turbon kanske i slutet på nästa vecka och börja måtta på ett downpipe, ska ju vara lite jobbigt att göra ett till en syncro. Målet är att ladda 0.4-0.5 bar vilket bör ge en effekt på 250-270 Hk.
Bilen:
Turbo kitet:
Begagnade Saab turbo spridare (Bosch 350cc):
Det var allt för mig så länge
om en vecka eller så startar mitt lilla turbo bygge. Delarna är påväg. Kommer ta hjälp av brorsan som har installerat remote turbo på sin Peugeot 406 Coupe, och hjälpt VanDamage (Jesper) med sitt förra turbobygge.
Det blev ett turbokit från England, begagnade Saab Turbo spridare från bildelsbasen och så kommer jag beställa ett chip från fekzen. Så det blir att montera på turbon kanske i slutet på nästa vecka och börja måtta på ett downpipe, ska ju vara lite jobbigt att göra ett till en syncro. Målet är att ladda 0.4-0.5 bar vilket bör ge en effekt på 250-270 Hk.
Bilen:
Turbo kitet:
Begagnade Saab turbo spridare (Bosch 350cc):
Det var allt för mig så länge
Senast redigerad av Affa den sön 12 jan 2014, 14:22, redigerad totalt 20 gång.
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
Fränt! Lycka till och hoppas att de håller.
Känns dock som att den inte kommer att vara fyrhjulsdriven så länge :p
Men hoppas de går bra!
/R
Känns dock som att den inte kommer att vara fyrhjulsdriven så länge :p
Men hoppas de går bra!
/R
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
på 0,4-0,5 bar lär du hamna på ca 250-260hk, vilket bara e bättre då kanske din drivlina håller lite längre
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
Robban:
Beror väl helt och hållet på hur man kör. Vi får se, hoppas det håller ett tag.
Bosse:
Hur räknar man ut effekten, är ju 190 hk org i syncro. Till exempel på 0.4 bar, 190 * 1,4 = 266 ?
Beror väl helt och hållet på hur man kör. Vi får se, hoppas det håller ett tag.
Bosse:
Hur räknar man ut effekten, är ju 190 hk org i syncro. Till exempel på 0.4 bar, 190 * 1,4 = 266 ?
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
jupp d e omöjligt o säga exakt va den hamnar på , meen räkna med att en o annan häst har sprungit iväg med åren!!! =) enklast e juh om du konverterar och sen går och bänkar bilen o ser vad för effekt du får =)
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
yepp, målet är i alla fall att kunna ladda 0.5, men i början kanske jag kör bara på wastegatens "självtryck", har ju inte fått hem grejjerna än, men är det 0.3 bar standard?bossebud skrev:jupp d e omöjligt o säga exakt va den hamnar på , meen räkna med att en o annan häst har sprungit iväg med åren!!! =) enklast e juh om du konverterar och sen går och bänkar bilen o ser vad för effekt du får =)
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
beor på turbon , är det ridetechs variant med intern wg så är den väl runt 0,5, men till den kan man köpa en regulator på biltema o styra den med hjälp av mottryck
http://skogenracing.editboard.com/t2866 ... v-mottryck
mkt bra guide o funkar på intern wg med dubbla ingångar som din kommer ha
http://skogenracing.editboard.com/t2866 ... v-mottryck
mkt bra guide o funkar på intern wg med dubbla ingångar som din kommer ha
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
ok tack bra beskrivning (du menar att det funkar på extern wg, som jag kommer ha?)bossebud skrev:beor på turbon , är det ridetechs variant med intern wg så är den väl runt 0,5, men till den kan man köpa en regulator på biltema o styra den med hjälp av mottryck
http://skogenracing.editboard.com/t2866 ... v-mottryck
mkt bra guide o funkar på intern wg med dubbla ingångar som din kommer ha
Senast redigerad av Affa den sön 07 okt 2012, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
Har magnet ventil som inte är uppackad om du vill köpa av mig så slipper du skenladd av billigare pys ventiler
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
det jag beskrev ovan är ingen pysventil utan en "riktig" laddtrycksstyrning!
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
vet någon om det behövs en ny bränslepump, eller att jag sätter en i serie med orginalpumpen då jag kommer att ladda runt 0.5 bar?
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
jupp, de kan funka utan men då lever den på gränsen!
- nosisfun
- Moderator
- Inlägg: 816
- Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
- Ort: skottorp / jönköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
köp en riktig pump och montera som du skrev i serie så slippper du oroa dej för att den går för snålt
mk2 vr6
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt
ok.nosisfun skrev:köp en riktig pump och montera som du skrev i serie så slippper du oroa dej för att den går för snålt
Till en början tänkte jag väl köra lågt ladd 0.2-0.3, och kan då vänta med montering av IC:en? Jag har tittat runt lite på forumet och det ska väl inte vara farligt att köra utan IC med 0.3 bars ladd. Därfefter när allt funkar/om jag får ordning på det, köper jag ny soppapump och monterar IC och går upp till 0.5 ladd. Problemet här är väl om wastegaten öppnar på högre tryck än 0.3, har inte fått hem grejjerna än, men ska testa den ordentligt.
Till en annan fråga, är det "inre" eller "yttre" grenrörs packning jag ska köpa på mekonomen till nya grenröret?
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;