Affa's VR6T Syncro 98, Bes. till Maj 2015

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av Affa »

z-vr6nitrous skrev:Låt bredbandaren vara kvar. Du har extra utgång på lc1an som du kan programera som du vill med medföljande programvara.
lc2:an är förprogrammerad som simulerar en vanlig lambda, som jag förstår, tänkte börja använda den.
blev inget ikväll, brorsan mådde dåligt, och jag har ingen bil att komma ut till verkstaden.
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av z-vr6nitrous »

vad flödade spridarna samt öppnings tiderna? skiljer det mycket så är det ingen höjdare direkt
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av Affa »

z-vr6nitrous skrev:vad flödade spridarna samt öppnings tiderna? skiljer det mycket så är det ingen höjdare direkt
Mätt med E85:
Spridare 1: 341 cc / min , öppningstid 1.15 ms
Spridare 2: 335 cc / min , öppningstid 1.11 ms
Spridare 3: 331 cc / min , öppningstid 1.12 ms
Spridare 4: 334 cc / min , öppningstid 1.15 ms
Spridare 5: 332 cc / min , öppningstid 1.08 ms

Spridare 6: 315 cc / min , öppningstid 1.93 ms (ja, den måste ersättas eller?)

Jobbigt att det skulle va just en som skiljer, tog mer än en vecka senast att få spridarna testade, sen ska jag då hitta en spridare till nu och skicka in för test. :x
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av Affa »

update:

Fick ecu idag, så kopplade in brebbandslambdan och körde försiktigt med orginal chip och spridare. Verkar bygga laddtryck ganska tidigt, och det verkar funka fint. Måste nu ha ytterligare tålamod och fixa sista spridaren, har endast 5 fungerande. Riktigt test om cirka en vecka då.

Bild på min temporära mätar-setup:
Bild
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av Affa »

Fick hem sista spridaren idag, den är från samma bil som två andra jag har som fungerade. Det är fredag nu och jag är lite otålig, kommer nog göra ett test idag med dessa spridare, ska bara till universitet en liten stund först :P
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av z-vr6nitrous »

Gott! Får man se en logg sen på lambdan? Eller filma när du drar på fyran från 2000 rpm till varvstopp
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av Affa »

Jag och brorsan kopplade in spridarna och "turbochippet".

Bilen gick bra på tomgång, stabiliserades på 14,7 lambda vid tomgång samt vid körning utan last.

Fick laddtryck tidigt, stabilt ungefär 0.5 bar, men kände inte av så hög effekt, lambdan var låg mellan 9-11 på fulllast, alltså går den för fet.

Nu till det tråkiga.... Vi körde ut på motorväg för att testa lite mer, laddtryck fick vi upp fort, men bilen kändes nästan som orginal, förmodligen för att den får för mycket soppa? Kort därefter uppstod ett missljud från motorn då man kör med last. Krypkörde på 1000-1500 varv till verkstaden. Hoppas någon kunnig vet vad det kan vara, se filmen nedan. Tråkigt om jag måste byta motor, kört med turbon 20 min...

Vill också gärna få veta vad som kan vara orsaken till vad som hänt. Jag kör orginal dämpare och avgassystem utan katalysator, kan det ha skapat mottryck som skadat motorn?

Film: (ljudet uppstår när man går över 2000 rpm)
http://www.youtube.com/watch?v=LhXubnMO ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Affa den fre 02 nov 2012, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av z-vr6nitrous »

Hmm varför ens öka laddet när den redan går kasst och otroligt fett redan på 0.5bar ?
Komp testa å se vad det visar.
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
lukassjostedt
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: fre 12 feb 2010, 20:17
Ort: Helsingborg

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av lukassjostedt »

Lager ras! Jag fick samma problem med min gammla motor körde 12 mil efter detta hände och sen bara totalnöp motorn gick inte att få runt den alls. Min lät inte när jag körde rund 55 i 5 an men gasade jag upp lite så började det banka mvh
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av Affa »

lukassjostedt skrev:Lager ras! Jag fick samma problem med min gammla motor körde 12 mil efter detta hände och sen bara totalnöp motorn gick inte att få runt den alls. Min lät inte när jag körde rund 55 i 5 an men gasade jag upp lite så började det banka mvh
Motorn gick bra innan, endast 14,5k mil. Och det hände efter spridare- och ecu chip bytet. Som sagt körde några test på fullast, den gick för fet lambda runt 10, dålig effekt för 0.5 bar. Motorn gick jämt och fint på tomgång och körning utan last.

Vad kan ha orsakat vevlagerras?
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
lukassjostedt
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: fre 12 feb 2010, 20:17
Ort: Helsingborg

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av lukassjostedt »

Min motor som rasade var totalrenoverad för ca 100 mil när den rasade troligt vis min oljepump som la av. Vad det beror på kan jag inte svara på men starta bilen och lyssna med stettoskop eller en kofot typ mot oljetråget och lyssna. Men det låter exakt som
När min motor rasade mvh
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av VWallin »

låter som vevlager...svårt att säga genom en film, konstigt på 0.5 bar dock. Jag själv körde 1.6bar med jätteturbo och original botten utan problem...tyvärr så är det nog bara att öppna motorn och kolla vad som har hänt!
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av VanDamage »

Tja, Tor heter jag (Affas brorsa), Hijackar JJs account. :)
Jag har en teori om att det är avgasmottrycket som orsakade detta.
När vi byggde avgas till bilen rekommenderade jag att vi skulle köra 2.5" hela vägen bak, då jag redan då sa att avgasmottryck kan vara skadligt för motorn.
(Här resonerar jag som att högt mottryck ger högt cylindertryck, ungefär som att ha för hög avancerad tändning vid laddtryck.)
Aja skit samma vi byggde så det passa till org syncro dämparna.

När vi testade idag, märkte vi tidigt att det inte kändes som motorn gav den effekt den borde. (Högt avgasmottryck kan medföra lägre effekt trotts uppnått laddtryck.)
Så jag ställer frågan. Högt avgasmottryck är döden för stakar har jag läst någonstans, men i detta fall kanske en "wrist pin" har börjat glappa (de kanske ger sig före ev. staken kröker sig)?
Vevlagren är väl mindre troligt då bilen inte gått långt och problemet uppstod nu när vi började köra på laddtryck.
Klart ett vevlager kan ge sig, men bilen kördes inte hårdare än vanligt, inga rivstarter o.s.v..
Och wrist pin knock låter ganska likt?

Otur vilket fall som helst, tyckte vi fick ihop allt så bra. Samtidigt läser man folk som kör 400hp på stock motorer utan problem, och denna ska ge sig innan det roliga börjat. :(
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av z-vr6nitrous »

Börja med att inte köra den så fet. Misständningar pga fet blandning så kan det mesta gå fel.
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo *Update med lite bilder*

Inlägg av nosisfun »

Affa skrev:Jag och brorsan kopplade in spridarna och "turbochippet".

Bilen gick bra på tomgång, stabiliserades på 14,7 lambda vid tomgång samt vid körning utan last.

Fick laddtryck tidigt, stabilt ungefär 0.5 bar, men kände inte av så hög effekt, lambdan var låg mellan 9-11 på fulllast, alltså går den för fet.

Nu till det tråkiga.... Vi körde ut på motorväg för att testa lite mer, laddtryck fick vi upp fort, men bilen kändes nästan som orginal, förmodligen för att den får för mycket soppa? Kort därefter uppstod ett missljud från motorn då man kör med last. Krypkörde på 1000-1500 varv till verkstaden. Hoppas någon kunnig vet vad det kan vara, se filmen nedan. Tråkigt om jag måste byta motor, kört med turbon 20 min...

Vill också gärna få veta vad som kan vara orsaken till vad som hänt. Jag kör orginal dämpare och avgassystem utan katalysator, kan det ha skapat mottryck som skadat motorn?

Film: (ljudet uppstår när man går över 2000 rpm)
http://www.youtube.com/watch?v=LhXubnMO ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
så lät min motor efter ca 100mil vet ju dock inte hur länge det bankat då jag körde 3" öppet system med sidepipe och öppen wastegate

så kolla vevlagrena är dom inte dåliga så skulle jag nog kolla över lagrena i lilländen så dom inte har gett med sej

när jag disekera olje pumpen som satt i den motorn som gick åt skogen så såg jag att det va ganska mycket repor på överströmmnings ventilen och anläggnings ytan i olje pumpen va kass p.g.a spån som troligtvis kommit från dåliga glidskenor en gång i tiden trots all rengöring efter borrning så har jag nog missat små spån i pumpen som snabbt knäcker ett lager även vid lågt ladd

jag fick sken ladd på 2.6bar med orginal stakar och låg komps wiseco kolvar kör 8:1 och detta höll fint dock va bara detta under några sekunder men ändå
mk2 vr6
Skriv svar