Robbans Vr6T #2 RWD! | 12/5 mallmotorn sitter i

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Silver_Style
VR6-mentor
Inlägg: 683
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 15:03
Ort: Perstorp

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Silver_Style »

Gasa på robban =)
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av RobbanSJ »

Silver_Style skrev:Gasa på robban =)

jobbar påååt!
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Erik »

Eftersom jag jobbat en del med Robbans prylar denna vecka så har ja inte så mycket att bjuda på i min egen tråd, så därför kör vi en uppdate här.

Här kommer ett första utkast på adapterplattan som ska få vr6 motorn och para sig med Robbans ZF låda.
Tanken är att denna ska bultas i motorblocket vilket sedan har gängade hål för att kunna montera lådan i denna platta.
Bild
För att kunna få någon uppfattning om jag måttat rätt så fräste jag ut denna i någon form av plexiglas.
Verkar ha hamnat skapligt rätt men en del justeringar och en andra "dummy" kommer behövas innan man kan gå loss på rejäl plåtbit.
Tanken är sedan att laserskära plåten och sedan efterbearbeta den för att slippa så mycket skrotkörning.
Bild

Urtaget för startmotor är gjort för en passat vr5 start. Problemet nu som den uppmärksamma kanske ser eller räknar ut är att
lådan kommer behövas kapas ur för startmotor samt så kommer 2 skruvar på ZF lådan krocka med nedre kamkedjekåpan.

Hitta även en rätt ball liknande plåt på ebay, där ser ni problemet med kamkedjekåpan.
http://www.ebay.com/itm/300842503012" onclick="window.open(this.href);return false; rätt stöddigt att köra denna låda :D
Hade ja sett den innan ja börjat så hade ja tvingat Robban att köra nissan prylar hehe

Fortsättning följer... Men nu kanske Robban kan sova lite lugnare :wink:
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Vw-Andreas »

hur har ni gjort eller kommer göra med lager i vevaxeln? för ingående axel i lådan? eller ni svarva en mässings bit bara?

har själv tanken att sätta i vr6a i en 740 jag har som lek bil så lika bra o ta reda lite på saker :)
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Erik »

Vw-Andreas skrev:hur har ni gjort eller kommer göra med lager i vevaxeln? för ingående axel i lådan? eller ni svarva en mässings bit bara?

har själv tanken att sätta i vr6a i en 740 jag har som lek bil så lika bra o ta reda lite på saker :)
De blir custom svänghjul, kommer bli tjockare än ett "normalt" svänghjul. Allt kommer längre ut så axeln kommer inte nå fram till vevaxel.
Så man får sätta lager i svänghjul som styr upp ingående axel i växellådan.
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Vw-Andreas »

Erik skrev:
Vw-Andreas skrev:hur har ni gjort eller kommer göra med lager i vevaxeln? för ingående axel i lådan? eller ni svarva en mässings bit bara?

har själv tanken att sätta i vr6a i en 740 jag har som lek bil så lika bra o ta reda lite på saker :)
De blir custom svänghjul, kommer bli tjockare än ett "normalt" svänghjul. Allt kommer längre ut så axeln kommer inte nå fram till vevaxel.
Så man får sätta lager i svänghjul som styr upp ingående axel i växellådan.

jaha du gör så hur stor är hålet i vevaxeln annars?
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Erik »

Vw-Andreas skrev:
Erik skrev:
Vw-Andreas skrev:hur har ni gjort eller kommer göra med lager i vevaxeln? för ingående axel i lådan? eller ni svarva en mässings bit bara?

har själv tanken att sätta i vr6a i en 740 jag har som lek bil så lika bra o ta reda lite på saker :)
De blir custom svänghjul, kommer bli tjockare än ett "normalt" svänghjul. Allt kommer längre ut så axeln kommer inte nå fram till vevaxel.
Så man får sätta lager i svänghjul som styr upp ingående axel i växellådan.

jaha du gör så hur stor är hålet i vevaxeln annars?
Vet ej men de är inte så stort då vr6 motorn inte har nått lager i veven orginal.
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Vw-Andreas »

okej då kanske ett d24 nållager passa om man har tur ;D
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av RobbanSJ »

fint som fan erik! sover alltid lugnt när sakerna är i händerna på mini-dahlbäck ;) vi snackade väll om dedär med nedre kåpan, va de inte så att den från v6an va mer slimmad?
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av VWallin »

Kommer bli så grymt det här! Har funderat på att vr6 våldta en bmw en
Vacker dag så då vet jag vart adapter finns ;) hoppas verkligen bilen blir klart fort så
Vi får se den på bugrun!
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av RobbanSJ »

VWallin skrev:Kommer bli så grymt det här! Har funderat på att vr6 våldta en bmw en
Vacker dag så då vet jag vart adapter finns ;) hoppas verkligen bilen blir klart fort så
Vi får se den på bugrun!
ser icke ljust ut :/ men jag ger allt från om med om en vecka!

tack wallin hoppas vi ses!
Fredriksson84
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 19 jan 2012, 12:53
Ort: Falun

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Fredriksson84 »

RobbanSJ skrev:fint som fan erik! sover alltid lugnt när sakerna är i händerna på mini-dahlbäck ;) vi snackade väll om dedär med nedre kåpan, va de inte så att den från v6an va mer slimmad?


Skiljer ej mycke på den kåpan å org jag ska ta med min till erik någon dag får han kika men 3-4mm tror ja d skiljerbpå stället där det tar i annars.. Men det löser sig:-)
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av RobbanSJ »

okej härligt att du hade lite info. men i annat fall är de väll bara att sätta kapen i lådan.... :P
Fredriksson84
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 19 jan 2012, 12:53
Ort: Falun

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av Fredriksson84 »

Egentligen är det bara å göra adapterplåten tillräckligt tjock men då gäller det å få till svänghjulet
Så det blir starkt nog. Men milberg löser det där på bästa sätt. Är ju inte hela världen å kapa lite i lådan heller
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 7/1 Shoppat lite

Inlägg av RobbanSJ »

Fredriksson84 skrev:Egentligen är det bara å göra adapterplåten tillräckligt tjock men då gäller det å få till svänghjulet
Så det blir starkt nog. Men milberg löser det där på bästa sätt. Är ju inte hela världen å kapa lite i lådan heller
nää precis, har inga problem att smida till sprängkåpan, så ifall man gör plattan så liten som möjligt blir det helt enkelt ett lättare svänghjul. och de är ju zf-låda variant värre. så förhoppningsvis behövs de bara göras en gång :P
Skriv svar