Der Grüne

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120711

Vid första försöket med kopplingen visade det sig att det var fel.
Fick en SAC koppling, dvs självjusterande tryckplatta.
Black Diamond fattade ingenting, skickade över bilder på svänghjul/koppling, gamla/nya.
På en dag reds problemet ut och en ny skickas.
Visade sig att Ford kör SAC på alla sina, VW/Seat på sina 6cyl modeller har SAC.

Möjlighet att kunna stoppa i motor/låda i bilen var mer än begränsade, dels pga semestertider och sen att vi väntar en knodd till.
Dottern skulle åka till öland med mormor/morfar och min fru beklagade sig en aning över vad vi skulle göra den helgen.
Jag vet , sa jag, vi ska stoppa i motorn i bussen :lol:
Jag skämtade men svaret från min fru var inget skämt: Oki
Så fredagen 6 juli 1500 började jag hiva tillbaka paketet, avslutade för den dagen vid 1730 tiden.

Åkte förbi Autoexperten i Södertälje på lördagen och plockade upp en flexdel för downpipe, för övrigt ruskigt bra killar på Autoexperten där :D

Landade vid 1130 tiden på jobbet efter bla. sovmorgon.
1710 var vi klara och hade även hunnit med utvändig tvätt samt motortvätt.

Inga större bekymmer stötte vi på förutom att ac´n var lite svår att suga vakum i, fuskade lite och tvingade i 134 och spårmedel, ska senare se om jag kan se något läckage.
Väl hemma började jag rengöra insidan med HD fabric i en Tornador spruta som sen torkades och sögs upp med dammsugare.
Borstade skinnsömmar och torkade rent för att sen smörja skinnet för att bli av med en del veck, ska gå över skinnet senare igen.

Konstaterade att plats för baslåda är det ont om, om man vill behålla lastutrymmet.
Dock finns det plats under framstolarna :)
Så är det någon som har en 8" sub som kräver liten låda, JL JBL tex., säg till :)

Försökte ringa Stephan på Powership söndag kväll men slutade med att mail till honom att han skulle omedelbums höra av sig till mig :D
Måndag morgon åkte jag till jobbet för att testa fälgar och kolla varför inte farthållare funkade.
Stephan ringer och vi kommer överens om att chippa bilen senare på kvällen.

På jobbet provar jag en av Cup hjulen som jag har, 17" ET35 mot 16" ET56 original, kanske kan bli nått, ska pulverlackas innan dom monteras dock.
Farthållaren var inte aktiverad i styrdonet efter att vi bytte det på jobbet :oops:

Coils vet jag inte om det är idé att ens hänga på, bak går den enbart få ner runt 50mm vilket är långt från vad som skulle behövas, dvs inte värt coils.
Ev. fasta fjädrar blir det och har en uppsättning på gång som jag kan labba med så man ser var man hamnar.

Efter chippning noterade vi att bilen laddar typ som innan, kvällen blev sen och Jörg var inte kvar på firman i .de så någon mer mjukvara blev det inte den kvällen.

Dagen efter felsöker jag själv här hemma för att se om jag kan hitta orsaken.
Plockar ut magnetventilen som styr laddtrycket, hade mätt motståndet innan på den och låg inom värde, 31ohm(25-35).
Visade sig att med 12v över spolen var det enormt lite flöde genom ventilen, + att den läckte lite mellan anslutningarna.
Stoppade i en J ventilen från någon av Passaterna och då laddade bilen 0,7 mot 0,5 org.

Tillbaka hos Stephan på tisdag kväll och ny mjukvara i, eftersom jag inte godtog ett ladd på 0,7 :twisted:
1bar i ladd och ett register som är mycket trevligt, Audi TS likt register :D
Detta är jag nöjd med :)

Har lite på agendan framöver som ska ses över.
Reflexrampen bak är trasig och den vill jag nog byta till en hel.
Kåpa över höger dimljus saknas men är beställd.
Har polerat lite men ska köra mer när tid ges.
Gnissel i bromsbelägg fram, plockade ner alla hjul och dom främre beläggen har släppt mellan belägg-platta, EBC beställda.
Höger sidospegel går inte justera, troligen kabelbrott.
AC display trögar i 2 knappar, troligen läsk som runnit ut från hållaren ovanför :evil:


Pics.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120717

EBC beläggen är på väg hem, det blev dom svarta(deras OEM alternativ), skulle väl egentligen haft gröna men priset avgjorde, gav 600 inkl. frakt.
Ny/beg reflexramp kom hem från Valla bildemontering idag, får se om jag hinner byta ikväll.
Klonk i framvagn har kommit så 2st nya krängningshämmarstag beställdes från tyskland.
Beställde fjädrar och dämpare från FK.

Lyckades smörja upp/lossa båda låscylindrarna i handtagen fram.
Kört med ull/garn trissa utom tak, tar det sen när bilen halkar ner ett par cm :wink:
Letat annan bilstereo men inte hittat något som passar, varken med funktioner eller till budgeten :wink:

Tankade bilen, 63lit, körde sen 81mil och tankade igen, 58lit, dvs snittförbrukning på 0,71lit/mil.

Återkommer när något mer händer.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120728

Beställde FK stötdämpare/fjädrar 60/40, FK hade någon drive över en helg så jag gav inkl frakt 1630kr.
Beställde även hem stagen mellan fjäderben-krängningshämmare, 176kr för 2 inkl. frakt.

Sen fick det där vänta eftersom vi väntade barn ganska omgående, beräknat till 16 juli.
Det drog ut på tiden men den 21 Juli damp vår dotter Vera ner.

26 Juli monterade jag chassi sakerna och konstaterade att även styrstagsändan vänster glappar.
Beställde 2st Febi stag som kommer hem i början på kommande vecka.
Passar på att byta klossarna fram samtidigt och sen hjulinställning.
Kollade upp mina Porsche Cup 1 hjul som jag hade liggande, dvs hur runda dom var, 5-10gram obalans på beggade hjul får anses vara mer än bra.
Tog dom 4 hjulen den 26 på kvällen och åkte till Nyköping, Svalsta, för att lämna dom för pulverlack.
Nya Porsche emblem är beställda till hjulen.
Original hjulen är 6x16" ET56 och Cup hjulen 7½x17" ET36, lägger på 205/45-17".
Risken med ovan är att det blir merglapp i hjulhuset och vet inte idag hur jag ska lösa det.
Ev. blir det till att labba med andra topplagringar fram och plocka bort ett till gummi för bakfjädrarna.

Dubbeldin stereo är beställd och hoppas få den i denna vecka som kommer.
Blev en Kina 2din, dvs, gps, tv, internet etc.
Har även en plan på att försöka bygga någon form av baslåda under höger framstol, antingen 2x6" eller enkel 8", sluten låda då.

Tankade för andra gången och slutade på 0,88lit/mil denna gång och stämmer nog bra eftersom det varit mycket småkörningar.

Har polerat mer och kört ull/garn trissa med 3M´s vita rubbing och vatten.
Som försegling la jag Orange Sealer vilket har bra glans och wetlook.


Bland bilderna nedan finns även från nykomlingens rum som jag hållit på till och från att snygga till, köpte bla. färgspruta så måla takpanel nu var en fröjd.
Provsmakade även mina senaste tillskott bland whiskeyn, igår faktiskt och får bli en smakning till idag :D


Pics.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120916

Har kommit till den punkt där jag lagt ut bilen till försäljning på blocket.
Detta var aldrig tanken från början men nu har jag provat Sharan som jag tänkt på i många år.
Alex fick pulvrat mina fälgar och på kom dom, dock säljs inte bilen med dessa hjul på utan med original.

Sedan sista uppdateringen har jag målat oken fram, nya klossar, EBC black.
Dioder till p-ljus fram.
Chromeade blinkers lampor fram.
Renualt 19 front spoiler.
Dubbel din radio, mp3,mp4,divx,dvd,3g,nav etc. kommit på plats.

Men som sagt säljar av den och återgår till min Passat.
Kanske dyker det upp något annat objekt igen :)

Aktuella bilder nedan.
Tanken om bilen skulle vara kvar var coils till våren, kraftigt modifierade sådana isåfall för att få ner höjden 8)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Sjöqvistan
VR6-mentor
Inlägg: 828
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
Ort: Nyköping

Re: Der Grüne

Inlägg av Sjöqvistan »

Du har lyckats riktigt bra här! Snyggt de var...
Kör:
Golf III VR 6 Syncro -96
VW Bora 1,6 -01

----------------------------
Kan läsa av felkoder OBD II/CAN-BUS/CANBUS till vw, audi, skoda och seat.

http://www.garaget.org/Sjoqvistan
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Tackar :D
Jo jag gillar Sharanen, det gick att få till rätt okej.
Dock gillar jag att köra Passaten mer, Sharanen är lite för stor och svajjig, men har iofs kört ifrån S80 i kurvorna och höll undan för den på rakorna med 8)
Fast Passaten käkar både det ena och det andra till frukost så :)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Der Grüne

Inlägg av bossebud »

+1
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120922

Ute på blocket i 2 dagar sedan tingad av en herre som idag hämtade gröningen.

Bild
Låst