Der Grüne

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120517

Detta är ett nytt projekt, vid sidan av Golfen.

Historian är att en kvinna åker på motorvägen och bilen stannar, bärgare drar bilen till oss på jobbet
Vi konstaterar att kamrem gått av/driver ej=ventilsallad.
Kunden får pris på flertal tusen kronor som dom efter lite betänktetid avstår från.
Dom nämner till en av våra kundmottagare att dom antingen överväger att skrota eller sälja bilen.

Jag funderar lite fram och tillbaka och ringer dom sedan för att kolla vad det är för pengar dom vill ha för bilen.
Det visar sig att det är så mycket dom vill ha att det inte är vettigt att lägga tid/delar på att laga.
Efter lite prat hit och dit och 24tim betänketid för båda parter kommer ägaren förbi en fredag eftermiddag och ger mig ett förslag jag absolut inte kan motstå :D
Jag får ta över bilen!
Dvs jag betalar ingenting.
Dock känner jag mig lite dum eftersom jag vet hur mycket dom lagt på reperationer osv på den.
Så mitt förslag blir att OM jag får bilen i rullande skick kommer jag ersätta dom med en summa pengar, fair deal tyckte jag :)
Detta ger mig fördelen att jag inte behöver känna press på mig att få den i rullning eftersom jag inte lagt några pengar på den.
Passar bra eftersom jag har en del annat att stå i, tex. en Golf, ett barn till på ingång i juli samt renovering av lite rum i kåken.

Så vad är det då jag fått på halsen kan man kanske undra?
En del vet redan.
Men för dom som inte vet är detta familjebil så det skriker om det 8)

Sharan 1,8T -03a
Trendline paket
Skinn
Xenon
Infällbara ytterspeglar
Avbländbara ytter samt innerspegel
Elmanövrerade bakre sidorutor
Multifunktions ratt
Skärmar i nackstöd
Video
Farthållare
Manuell

Målet
Få bilen att gå i första hand, prio 1
Ersätta min Passat variant med denna, och sälja min Passat.
Coilovers
Chipp
Rostfritt avgas
Flexrör på dp ska bytas
Dubbeldin spelare kopplad till extra skärmarna
Nyare backspeglar
Nyare bakljus samt rampen på bakluckan
Fälgar
Polera polera å polera :lol:

Status
Kamrem inte bytt i tid och tänderna på remmen släppt runt veven, se bilder
Motor/låda är ur
Motorn delad
12 ventiler är krokiga
Kolvar har troligen klarat sig
Inga vändkanter att tala om
Turbo har lika glapp som en ny

Pics

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
st4hl
VR6-mentor
Inlägg: 898
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 13:15
Ort: Glanshammar, Örebro

Re: Der Grüne

Inlägg av st4hl »

Intressant!
- VW Passat 1.9 TDI -99
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.


- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Der Grüne

Inlägg av nosisfun »

Ja det är sådana här affärer man skall göra om man jobbar som mekaniker :)

Jag har köpt gamla ök från bilförsäljningen förr i tiden på jobbet för typ 1000 lappen

Lite puts och sånt så har man tjänat några tusen lappar :)
mk2 vr6
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

nosisfun skrev:Ja det är sådana här affärer man skall göra om man jobbar som mekaniker :)

Jag har köpt gamla ök från bilförsäljningen förr i tiden på jobbet för typ 1000 lappen

Lite puts och sånt så har man tjänat några tusen lappar :)
För en annan som är en usel bilskojjare så har jag aldrig försökt tjäna stålar på bilar eftersom jag lägger ner för mycket tid på mina bilar 8)
Har försökt någon gång att bara fixa till lite enkelt men det slutar ändå med att man rör i en massa som inte är som det ska enligt mig...

Passaten jag har nu köptes från firman för 2år sedan och allt är inte tipptopp men tror ändå jag bör få nästan tillbaka pengarna.
Har bytt en hel del trots sina 14800mil men värdet borde ligga 15-20.000 idag på en 1,8T Variant -98.

Sharanen är tänkt att behållas under ett par år om nu inte man springer på något annat eller någon som prompt vill köpa bilen :lol:
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re: Der Grüne

Inlägg av Cham »

Vad ligger Miltalen på Sharanen då...?
VW Corrado Vr6 -94
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Tror mätaren stog på 19 någonting
SPW
Hardcore VR6:are
Inlägg: 238
Blev medlem: tor 28 apr 2005, 11:20
Ort: Norrköping

Re: Der Grüne

Inlägg av SPW »

Det här ska bli kul att följa.
Du hittar alltid på massa skojiga lösningar och förbättringar!
Kör på nu. :)
...gasar så hårt att lacken blir vååågig
mina småtrick ger en effekt av hård kick!
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Der Grüne

Inlägg av nosisfun »

Ronnie Mattsson skrev:
nosisfun skrev:Ja det är sådana här affärer man skall göra om man jobbar som mekaniker :)

Jag har köpt gamla ök från bilförsäljningen förr i tiden på jobbet för typ 1000 lappen

Lite puts och sånt så har man tjänat några tusen lappar :)
För en annan som är en usel bilskojjare så har jag aldrig försökt tjäna stålar på bilar eftersom jag lägger ner för mycket tid på mina bilar 8)
Har försökt någon gång att bara fixa till lite enkelt men det slutar ändå med att man rör i en massa som inte är som det ska enligt mig...

Passaten jag har nu köptes från firman för 2år sedan och allt är inte tipptopp men tror ändå jag bör få nästan tillbaka pengarna.
Har bytt en hel del trots sina 14800mil men värdet borde ligga 15-20.000 idag på en 1,8T Variant -98.

Sharanen är tänkt att behållas under ett par år om nu inte man springer på något annat eller någon som prompt vill köpa bilen :lol:
hehe jag är lite likadan vill inte sälja nått utan att jag vet det är minst i samma skick som jag själv vill ha det så det brukat sluta med förlust affärer med begangnade bilar för min del

men jag va inne på att köpa en sharan vr6 men sambon tycker dom är så himla fula så jag får nog spara mer till vi har råd att köpa en tiguan eller touareg för hon tycker dom är snygga iallafall ;)

lycka till med bilen Ronnie.....
mk2 vr6
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Haha ja, inte är Sharanen en skönhet direkt.
Å andra sidan är inte någon Golf det heller så 8)
Min fru ville inte köra den, för stor.

Min vision för 3-4år sedan var en Sharan, inte första karossen utan den senare, dvs. denna, faceliften, den ser bättre ut än första enligt mig.
Visionen då för 3-4år sedan var en bra sänkt buss på 18/19" hjul "bara för att".
Lite samma tanke finns idag, när man åker till dagis eller till ICA Maxi så är det Passater A4or etc. sänkta med hjul etc.

Sharan, Touran, coils, hjul, låga?, menar seriöst låga, inget skit på 35mm som gör att man får in en tegelsten i hjulhuset :D
Detta ser man inte så ofta, väldigt sällan.
Vi kryddar det med rostfritt avgas med 1 dämp/dieselkrök, 2,5", 3" DP, fmic och något moddat chip, blir man lite snabbare från ICA med :lol:
Med baksätet fullt av glassätande ungar :wink:
Användarens profilbild
Jahappz
Site Admin
Inlägg: 800
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 13:59
Ort: Värnamo

Re: Der Grüne

Inlägg av Jahappz »

en snygg sharan ser man inte varje dag ska bli kul att se vad det blir av detta :-)
VW Passat B8 2,0 GTR -2018
Audi S4 2,7 -1999
VW Golf MK2 1,8T -1987
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120520
Var uppe på firman i fredags och rensade toppen på delar samt tvättade av den.
Löpare från Ultramotors i Södertälje hämtar den på måndag.
Återstår att se när den hittar tillbaka, vet att Thomas vart snabb innan när han gjort toppar åt oss.

Svetshjälp till rostfria avgaset är löst, kapar och passar in rör samt loppar dom, sen kommer polaren och strängar resten med rätt svets.
Beställer dämpare på måndag från KL-Racing, ska måtta flexröret med till DP så tar jag det från dom med.
Lösa rör tar jag via Autoexperten, simons universal rostfria rör blir det där.
Sen är frågan, 2,5 eller 3" till DP, kommer ju inte byta kat så lutar mot 2,5", ser ut som 2,25" idag.

Färdiga chip är det ingen uppsjö av, dom flesta laddar nog lite lågt i Sharanen pga fmicen, liten smal sak där framme.
Ringer ev. Jonathan på V-tech och kollar om han vill göra en custom mapp eftersom dom inte har 1,8T i programmet.

Som vanligt finns viljan att göra hur mycket som helst, pengar är det som sätter stopp i 99/100.

Men först är det motorn som ska ihop och funka.
Avgas kommer på andra plats.
Chipp på tredje.
Coils på fjärde.

Hjul skulle det stå på femteplats men risken att det finns 10.000 till det är liten.
Dock kommer jag prova med Porsche Cup 17" hjul som jag har liggande.
Faller det väl ut skickas dom till Nyköping för pulverlack.

Men nu närmar sig Bugrun men framförallt besiktning på lördag 26/5 av Golfen så får lägga mer krut på att få den klar för det.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120618

Toppen tillbaka efter ca. 1v hos Ultramotors.
12 ventiler fick dom byta, dock hade styrningarna klarat sig.
Anledningen till att ventilerna ser ut som dom gör har troligen att göra med att en person skulle gå ut och se om den startade och mosade troligen till ventilerna ytterligare lite, dvs Z formade.

Motorn plockades ihop till 90% ikväll och väntar nu på en något förstärkt koppling från Black Diamond, lamell/tryckplatta, bör ramla in denna vecka.
Passade på att byta utrampningslager eftersom det är en enhet ihop med slavcylindern för kopplingen, risk för massa läckage med en hårdare tryckplatta.

Väntar även på frihjulet till generatorn som sitter fast och eftersom det är lätt att byta med maskin ur är det lika bra att göra.
Likaså dumpen sitter illa till ovanför höger drivaxel så lika bra byta den med eftersom den kommer poppa som ett popcorn framöver med högre laddtryck.
Tanken var att prova någon av dom återcirkulerande som KLracing säljer.
Någon med erfarenhet ?

Summa som jag lagt ut tills nu ligger på ca 11.000kr.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120625

Beställde koppling via C&R i UK den 9 Juni och fick i torsdags reda på att dom hade skickat den.
Normalt ska deras beställningar gå iväg inom 3 dagar...
Idag får jag SMS från UPS att dom lev. paket hem till dörren, det var kopplingen =)
Notera bilden och tillverkningsdatum på kopplingen, tydligen färskvara 8)

Beställde utan råd från någon annan en dump från KL-Racing, 2 dagar leverans! mycket imponerad.
Blev en turbosmart kopia, dvs ställbar kolvdump.
Har även spännt upp wastegate på en höft.
Väntar svar från V-tech om dom kan mappa bilen till rätt peng.

Frihjul monterades förra veckan på generator och troligen kommer koppling och låda på plats under morgondagen.
Dock är det lite knas med att kunna vara kvar på jobbet och pula i maskin i bilen.
Hoppas kunna lösa detta och slippa vänta till första semester veckan.

Pics.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Der Grüne

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Just ja.
Beställde lite rekondprylar från BBV eftersom Sharanen behöver sig en rejäl omgång samt min Passat inför stundande försäljning.

Kattfan var uppe på Golfens huv när förråds dörren stod öppen ett obevakat ögonblick, han lever farligt nu....



Bild

Bild
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Der Grüne

Inlägg av bossebud »

ser fint ut ronnie =)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Låst