Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
tjena alla glada läsare då var det dags o sätta igång en projekt tråd, det är trots allt den andra bilen jag bygger nu så,
lite historik då:
bilen som jag bygger på nu var den bilen som hade de turbokitet som jag kör med på min andra vr6:a, dvs jag köpte turbokitet o avgassystem o allt annat från bjacke här på forumet monterade det på min vr6:a sen när bjacke stod utan motor o låda så köpte jag hans bil oxå =)
när jag köpte bilen så var den som sagt utan motor o låda, och orginal motorhärvan hade tidigare ägare pillat på och klippt på för o koppla in sitt sprut som satt på bilen.
då jag köpte bilen utan sprutet så plockade jag bort orginalhärvan till motorn ända från säkringscentralen ut till boxen o motorn,
målet är att stoppa i motor o låda och koppla in kabelhärvan och boxen och besiktiga bilen o sen turbomata såklart =)
sen så händer följande:
jag hittar en bil på blocket som har rostat på ställen där solen aldrig skiner, men men den hade skinnklädsel i okskick och viktigast av allt så hade den motor, låda, kabelhärva och box =)
så jag plcokar bort härvan från detta kadaver till bil:
sen motor o låda ut
dessa delar är några av de ja ska spara
allt för nu uppdaterar igen imorrn
lite historik då:
bilen som jag bygger på nu var den bilen som hade de turbokitet som jag kör med på min andra vr6:a, dvs jag köpte turbokitet o avgassystem o allt annat från bjacke här på forumet monterade det på min vr6:a sen när bjacke stod utan motor o låda så köpte jag hans bil oxå =)
när jag köpte bilen så var den som sagt utan motor o låda, och orginal motorhärvan hade tidigare ägare pillat på och klippt på för o koppla in sitt sprut som satt på bilen.
då jag köpte bilen utan sprutet så plockade jag bort orginalhärvan till motorn ända från säkringscentralen ut till boxen o motorn,
målet är att stoppa i motor o låda och koppla in kabelhärvan och boxen och besiktiga bilen o sen turbomata såklart =)
sen så händer följande:
jag hittar en bil på blocket som har rostat på ställen där solen aldrig skiner, men men den hade skinnklädsel i okskick och viktigast av allt så hade den motor, låda, kabelhärva och box =)
så jag plcokar bort härvan från detta kadaver till bil:
sen motor o låda ut
dessa delar är några av de ja ska spara
allt för nu uppdaterar igen imorrn
Senast redigerad av bossebud den lör 05 okt 2013, 23:57, redigerad totalt 3 gång.
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
ska bli kul att få se dig bygga egen bil ist för att hjälpa alla andra för en gångs skull =)
lycka till!
ps. älskar demonteringen av drivaxeln
// R
lycka till!
ps. älskar demonteringen av drivaxeln
// R
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
=) som sagt bilen e rutten och har stått ett x antal år, värmde upp med gas tills allt blev illrött men ville inte släppa iaf så det fick bli såhär!
men robban har inte du sett denna bil förut?! hos bjacke
men robban har inte du sett denna bil förut?! hos bjacke
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
nee, va bara in i huset och hämta insuget =)
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Bra Bosse! nu är det din tur !
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Jupp byggde den andra bilen utan att o göra nån projekt tråd men nu fan så ska det dokumenteras =)
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
efter ett tag utan uppdateringar så ska jag göra en liten sådan nu hade jag tänkt,
som jag nämnde tidigare så plockade jag bort obd2 motorhärvan från bilen och nu i efterhand så kan jag väl säga att om det finns någon som ska montera en obd1 motor i en obd2 bil, låt härvan sitta kvar och plugga bara ur den ur relä/säkringscentralen, den sitter nämligen integrerad i resten av bilens härva till belysning etc etc, till skillnad från obd1 härvan som går att plocka ut ganska lätt, egentligen e allt plug n play i detta skedet
med hjälp av dessa sidor http://www.mk2vr6.com/board/viewtopic. http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html så lyckades jag luska ut vad som ska sitta var och kopplade in motorhärvan från obd1, den enda signalkabeln man måste skarva sig in på är hastighetssignalen en liten blåvit kabel som sitter i reläcentralen,
sen så finns det lite skillnad på hur reläcentralerna ger ström till insprutningsenheten på obd1 och obd2, obd1 använder sig utav ett relä numrerat 109 som ger ström till boxen och bränslepump etc etc, detta finns inte på obd2 utan där är det säkring 15 som styr detta om jag inte missminner mig, så man får helt enkelt ta ett relä med nr 109 och sätta in den på rätt plats i reläcentralen,
egentligen delar alla vw golf från 89 uppåt samma reläcentral och man kan ta en vr6 motor med kablage o box o bara plugga in =) samma på sena mk2.
nu har jag hängt in min motor o kopplat allt kablage till motorn och väntar bara på ett relä (relä 109) för att starta motorn, sen ska allt plockas borts o renoveras
thats all for now,
ps. anledningen till att jag e mkt informativ i min tråd e för att underlätta för andra som ska göra samma sak.
som jag nämnde tidigare så plockade jag bort obd2 motorhärvan från bilen och nu i efterhand så kan jag väl säga att om det finns någon som ska montera en obd1 motor i en obd2 bil, låt härvan sitta kvar och plugga bara ur den ur relä/säkringscentralen, den sitter nämligen integrerad i resten av bilens härva till belysning etc etc, till skillnad från obd1 härvan som går att plocka ut ganska lätt, egentligen e allt plug n play i detta skedet
med hjälp av dessa sidor http://www.mk2vr6.com/board/viewtopic. http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html så lyckades jag luska ut vad som ska sitta var och kopplade in motorhärvan från obd1, den enda signalkabeln man måste skarva sig in på är hastighetssignalen en liten blåvit kabel som sitter i reläcentralen,
sen så finns det lite skillnad på hur reläcentralerna ger ström till insprutningsenheten på obd1 och obd2, obd1 använder sig utav ett relä numrerat 109 som ger ström till boxen och bränslepump etc etc, detta finns inte på obd2 utan där är det säkring 15 som styr detta om jag inte missminner mig, så man får helt enkelt ta ett relä med nr 109 och sätta in den på rätt plats i reläcentralen,
egentligen delar alla vw golf från 89 uppåt samma reläcentral och man kan ta en vr6 motor med kablage o box o bara plugga in =) samma på sena mk2.
nu har jag hängt in min motor o kopplat allt kablage till motorn och väntar bara på ett relä (relä 109) för att starta motorn, sen ska allt plockas borts o renoveras
thats all for now,
ps. anledningen till att jag e mkt informativ i min tråd e för att underlätta för andra som ska göra samma sak.
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Du fick ju de? Asså relät
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Jupp tror du inte pajjasen som åkte me glömde vart han lagt den?!?!?! men d e lugnt får en ny på tisdag
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Denna som gick med turbo och autronic sprut runt halmstad för typ 8år sedan? , isåfall va den riktigt fin på den tiden
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Tror så, bjacke bytte sin skyline mot denna vad jag hört
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Tror det är x antal ägare imellan
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Jupp precis denna, jag har denna bilens Turbokit o avgassystem på min andra bil tyvär sÅ sålde Bjacke autronicen innan ja köpte bilen
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
Kan iaf meddela att den fortf e lika fin