Ventiler

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
horus-gigantus
Drivknut
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 21 dec 2010, 17:30
Ort: kågeröd

Ventiler

Inlägg av horus-gigantus »

Skepp o hoj alla Vr6 lovers.!

Nu har jag ställt in bilen för denna säsong och tänkte renovera den lite samt uppgradera den på diverse sätt.

Det jag undrar är: Ventilerna är dom "lätta" att byta och är det något jag borde tänka på/ vara försiktig med.?
Har aldrig bytat ventiler på en bil innan så om någon har någon idé om hur man går tillväga hade det uppskattats till 1000.

mvh/
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Ventiler

Inlägg av veärsex »

horus-gigantus skrev:Skepp o hoj alla Vr6 lovers.!

Nu har jag ställt in bilen för denna säsong och tänkte renovera den lite samt uppgradera den på diverse sätt.

Det jag undrar är: Ventilerna är dom "lätta" att byta och är det något jag borde tänka på/ vara försiktig med.?
Har aldrig bytat ventiler på en bil innan så om någon har någon idé om hur man går tillväga hade det uppskattats till 1000.

mvh/

Om allt ser okej ut när du kollar igenom dom finns egentligen ingen anledning att byta dom. Dom håller fint.

Om jag ändå haft isär allt hade jag däremot bytt ventiltätningarna, ventilfjädrarna om det behövs, och kolvringar.
Då har du en tät och fin motor med bra komp och som inte drar någon olja. Hur långt har den gått?

Kan ju kanske vara intressant att göra en leakdown-test före och efter, får du ett väldigt bra resultat före
finns egentligen ingen anledning att öppna motorn. Men andra kan ju ha avvikande åsikter..

Om du eller en kompis med bra ögon gör en optisk inspektion av ventilsäten, ventiler osv ser ni skicket direkt.
Om du byter kolvringar så känner du med fingrarna att det känns jämt och slätt i loppen. Förvånansvärt hållbara
motorer bara man sköter om dom så tål dom nästan hur mycket stryk som helst.

Kan ju vara idé att göra ett leakdown-test före och efter, får du ett väldigt bra resultat före finns egentligen
ingen anledning alls att öppna motorn, men andra kan ju ha avvikande åsikter såklart..
Golf vr6-93
boven
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 09:22
Ort: STHLM/Haninge

Re: Ventiler

Inlägg av boven »

att byta alla ventiler kostar mer en att få toppen renoverad hos ett proffs då får du nyslipade ventiler nya säten och provtryckning så du vet att ventilerna är täta.
Skriv svar