Bil helt död...ingen el fungerar alls

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

Har bytt generator eftersom den överladdade....har fungerat klockrent sedan dess ca 1 månad. Nu idag när jag skulle åka ifrån jobbet hände detta.

Låste upp bilen som vanligt med nyckeln och central låset gick upp.

Allt OK...men satt i nyckeln och inget hände ingen lampa ingen ting fungerade...död sill. Batteriet är OK då det visar grönt på batteriet. Har dock inte mätt upp det...men det finns en speciell diod som visar grön iaf

Kan ju vara nått som hände då den överladdade och nu var nått som hände..man fick inte vara glad länge...

någon som har en ide?????
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av Kroll »

Mät upp batteriet så vi vet om det är okej eller inte. Dem kan lysa grönt för att dem är ok men ändå inte har tillräckligt med startkraft.
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

Vet inte om jag var tydligen nog...

Bilen är DÖD inte att den inte startar..utan inget lyser i hela bilen, inga instrument. Inte tillstymmelse till liv. När jag vrider nyckeln är det som om ingenting..

Finns det någon huvudsäkringen eller nått??
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

Det är detta problem som jag har fått som dessa....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=67876&p=1


Kanske batteriet ändå som tog skada efter generatorn överladdade....det tog ca en månad. Trots att det visar ok...får testa det.
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

hmmm..tänkte försöka bogsera hem den imorgon å ladda batteriet...men vågar man när allt går trögt som fan..
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av Mackan »

Jag hade exakt samma problem för 2 veckor sen med min bil. Generatorn laddade för mycket varpå jag åkte till en startmotor och generator firma och fick allt uppmätt ordentligt. Det visade sig att mitt batteri var kass. Jobbade bara i 30-40 % av maxkapacitet. Testade att byta batteriet och nu funkar det som det ska. Även med laddningen.
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

Mackan skrev:Jag hade exakt samma problem för 2 veckor sen med min bil. Generatorn laddade för mycket varpå jag åkte till en startmotor och generator firma och fick allt uppmätt ordentligt. Det visade sig att mitt batteri var kass. Jobbade bara i 30-40 % av maxkapacitet. Testade att byta batteriet och nu funkar det som det ska. Även med laddningen.
?????

Så du menar om batteriet är dåligt kan generatorn överladda?????!! Låter konstigt tycker jag...batteriet är ett batteri från Mekonomen Gobal (tror jag) runt 80 Ah. bara ca 2,5 år.

Gneratorn är bytt för ca 4 veckor sedan....borde det inte vara att om generatorn överladdar kan förmodligen en del elektronik ta skada och även batteriet. Skall mäta upp batteriet idag. I princip måste det vara helt dött.
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av Mackan »

Japp, jag ställde mig lika frågande som du. Men i mitt fall var det batteriet som var på sluttampen... Efter monteringen av nya batteriet så hade laddningen gått ner till det normala igen. Killen som hjälpte mig att mäta upp det sa att det var fullt möjligt att det kan vara så. Jag var väldigt skeptisk men som sagt i MITT fall var det batteriet. Dt behöver inte betyda att det är det i ditt fall men jag ville i alla fall tipsa dig så att det inte köpt nåt som kanske inte behövs. Lycka till och hoppas det löser sig
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

Mätte upp batteriet med en Multimeter och den visade 12,5V. Dock inte lastat men då borde nått lyse i kupen fungera iaf, totalt dött.

Nästa försök.

- Kolla säkringar
- Jorda från batteri (-) till karossen.

...därefter verkstad :-(
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av Vw-Andreas »

kolla huvudsäkringen tro det är den som sitter vid fjädertornet vid batteriet :)
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

Vw-Andreas skrev:kolla huvudsäkringen tro det är den som sitter vid fjädertornet vid batteriet :)
Hej,

Skulle kolla just denna innan jag åkte hem för att hämta bil nyckeln. Då hände detta!!

Bilen var olåst dvs ingen nyckel i.

Skulle precis öppna luckan för säkringarna när jag höll på göra i byxorna för larmet gick å blinkers blinkade.

Stängde huven och for för att hämta nyckeln, när jag kom fram så var lyste klockan inne i bilen (allt var dött förrut).
Stoppade i nyckeln för att testa så slocknade klockan....

Säkringarna såg ok ut men bytte ändå de 2 st 5A och 20A säkringarna.

Kan det vara nått med larmet??? hur kopplar jag bort det helt å hållet. Själva styr boxen för larmet går att koppla loss men det vart ingen skillnad för mig. Nått mer. Finns ju även knappen för av larmning som jag hade larmat av för länge sedan då jag har probelm med larm dosorna.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av veärsex »

Märke och modell på larmet ?

Luktar jordfel, men känns jävligt svårdiagnostiserat måste jag säga.
Golf vr6-93
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

veärsex skrev:Märke och modell på larmet ?

Luktar jordfel, men känns jävligt svårdiagnostiserat måste jag säga.
Ett Carguard 950S.

Testade att sätta en startkabel från - på batteri till en punkt på motorn. Inget nytt.

Men det var ju skumt att den levde till...bytte en 15A vid batteri som går till larmet oxå men ingen skillnad.
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

Hittade detta...ganska likt mitt syndrom!!



Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig att förstå felet på min bil.

1.) Kör bilen utan problem - parkerar och stänger av bilen. Ska efter 5 minuter starta bilen igen, då jag är felparkerad. Den är då helt död. Inget händer. Inte ens centrallåset eller larmet går. Får låsa med nyckel. Lämnar bilen parkerad över natten.

2.) Går ut 8 timmar senare - låser upp och öppnar bildörren och larmet går igång. Stänger av larmet med en knapptryckning på nyckeln. Vrider om nyckeln i låset - bilen startar nu utan problem. Parkerar om bilen.

3.) Går ut 1 timme senare för att åka iväg. Sätter i nyckeln i låset, alla lampor tänds. När jag vrider om - släcks alla lampor utom airbaglampan - allt i stort sett dör! Kommer klickande ljud från handsfacket, kommer även små klickande ljud från områden runt ratten. Lampor och radio går att sätta på. Larmet blinkar. Centrallåset och larmet går dock inte att använda. Får låsa dörr för dörr.

Batteri är ok - tanken är halvfull!

Fråga:
Vad kan vara fel?
Hur dyrt kan det vara att laga?

Tacksam för alla svar!



Report this post to a moderator | IP: Logged

30th July 2011 09:35



Dice
Fiat expert

Registered: Jun 2011
Location: Skokloster, Uppsala
Posts: 103
Re: Bilen helt död!
Hade precis samma fel på min Coupe nyligen.

Du har helt enkelt glapp! Så mitt förslag till dig är att först kolla säkringar. Sen kolla kablarna under ratten som ska vara till larmet (som är samkopplade med centrallåset). Därav kunde du inte heller starta bilen vid tillfället för att bilen trodde den var låst = startspärr.


__________________
_________________________________
mattias.jo1
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:15
Ort: Sundsvall

Re: Bil helt död...ingen el fungerar alls

Inlägg av mattias.jo1 »

YESSSS!!

Hitade felet.....plus polen på batteriet var alldeles lös.
:D
Skriv svar