FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Här skriver du om ditt projekt
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Puttski »

Följs med stort intresse! Bra jobbat!
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

Puttski skrev:Följs med stort intresse! Bra jobbat!
Underbart :)

Det kommer vara lite stelt tills jag får tillbaka motorn den 25'te så ni vet :)

Mvh Florian Larsson
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

UPPDATERING 2011-11-15

Sprang in och störde gubbarna lite på renoveringsfirman och tog 2 foton :)

Bild
Sådär dom har planat motorblocket och det ser la fint ut? :) Tydligen så hade motorblocket svackat lite i mitten som ett hårstrå men dom sa att det var inga problem och löstes vid planingen :)

Bild
Ramlagrena, enligt han som renoverar min motor på verkstaden så har bilen gått MAX 10.000mil detta höll han fast i även om jag sa att bilen på registret hade gått 27.000mil.. kul att veta att motorn är i bra skick ändå :)

Liten uppdatering, ska inte vara långrandig bye bye! :)
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av veärsex »

Kan ju iofs sitta en utbytesmotor i bilen som inte gått långt, eller kanske
tidigare ägare renoverat motorn också .. ? Alltid svårt att veta på gamla vr6or.
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

veärsex skrev:Kan ju iofs sitta en utbytesmotor i bilen som inte gått långt, eller kanske
tidigare ägare renoverat motorn också .. ? Alltid svårt att veta på gamla vr6or.
Jaha :D Jo men det är ju såklart en bra spekulation :) Jallefall så var motorn fin vilket är gott att höra :)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

Tjena gubbar, har bra och dåliga nyheter!

De dåliga först.. tyvärr måste motorn borras upp pga att längst ner i cylindern så hade kolvarna skrapat i lite eller något (kommer inte ihåg exakt) men allefall så den måste borras och då rekommenderar dom att vi går på 82mm men jag funderar på 83mm.. är jag girig eller förnuftig? kolv kitten kostar detsamma och han borrar efter kolvar för samma pris.

Lägg gärna kommentarer angående kolvar.. Ska inte köra överladdat utan mer på kompression så jag undrar 82 eller 83? dessutom så undrar jag är det "point of no return" ifall något skulle hända? livslängd på motorn med dem olika val av borr och dessutom behöver jag byta vev eller stakar för att köra med dessa borr?

Mvh Florian Larsson :)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

Tackvare er på forumet så är ödet på min VR6 bestämt! 83mm = 2929cc blir det :)

Wiseco's 83mm 10,5:1 kolvar för 7330kr genom DLI-Teknik :)

Det blir inte etanol konvertering utan kör på V-Power.. Frågan är då något mer jag borde köra med? Eftersom att förbränningsutrymmet nu blivit mindre "komprimerat" så tror jag inte jag behöver med bensin men kom med idéer :) 268 kammar blir det men något mer jag kanske borde ha? :) Kom med idéer! :D
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

UPPDATERING 2011-12-03

Hej hej,

idag har man haft lite för sig gjort rent ett antal delar på motorn och bankat tillbaka startmotorkransen på svänghjulet.. det var fanimej inte lätt, krävde en del finess.

Igår var jag på motorfirman och kollade till allt..

Toppen var ren och fin och planad nya styrningar och dom hade till och med tagit sig tiden att sätta tillbaka alla ventiler för mig, motorblocket var lagom rent på utsidan, men motorblocket var planat rent och så fick jag sett deras krysspolering dom gjort samt även "vändkanten" i topp som dom inte fick bort utan att borra upp den mera så det var pga den som jag får hoppa upp till större kolvar :) Gör mig inget dock 2929cc låter fin fint i mina öron :) Så det blir 83mm's kolvar.

Hade tänkt ta bilder men det blev inte av för man var fullt upptagen med att ställa frågor.

Riktigt trevliga gubbar på walléns motorrenoveringar kan bara rekommendera dom.. Priset landa på 10.000kr (ska bli lite billigare.) ska ta och fylla på med vad dom gjort när jag kommer hem eftersom jag inte har pappret här.

Får betala av det i min egna takt och dom tycker att det är otroligt att jag fått en sånn motor för 2500kr med allt som ingick, vet dock inte om detta är "försäljarsnack" eller nått men jag bryr mig inte, det lättar allefall tankarna angående om det är värt detta eller inte och just nu så är det värt varenda slant :)

Det var allt från mig för denna gången!

// Florian Larsson
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Puttski »

Underbart!
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

Tjena gubbs! Länge sedan jag uppdatera så jag tänkte hojta till lite!

Det som är fastställt och kommer ordnas är..

Motorn borras och får i sig 10,5:1 kolvar från Wiseco på 83mm (dvs liter volym på 2929cc).
Toppen har fått ventilsätena frästa och blivit rengjord med bläster samt fått ventilstyrningar och lite annat bytt.

Hoppas att jag kommer i närheten av 190pollar men det tror jag nog inte, även om jag har redigt men komp eller har jag fel? Är jag kanske inte helt ute och cyklar?..

Kommer kanske efter detta be någon här på forumet porta min topp för en resonabel summa ifall någon är sugen :)

Dessutom har jag stirrat mig galen på BVH Stor ventilade toppar och sett ökningarna pga det och blir lite sugen.. Ett kit från techtonics med BVH sats kostar 800 dollar dock funderar jag över hur jävla dyrt arbetet blir vet att det finns några firmor på nätet som gör detta för 2000 dollar..

Hel renoverad topp med BVH: http://www.mjmautohaus.com/catalog/prod ... cts_id=768" onclick="window.open(this.href);return false;

Bara BVH kittet: http://techtonicstuning.com/main/index. ... cts_id=798" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur mycket kan en motorrenoverare ta för ett sånt jobb? :S

Allefall ville bara dela mina tankar och planer och detta blev ett dyrt bygge men jag försöker att inte stirra mig blind på priset eller att jag är halvvägs till en Golf 4 V6 4-motion i priset.. (nu borde ni fatta vad jag ligger på för pris för allt).

Men jag får ju en helt ny motor och jag måste börja någonstans ;) Dock är det priset jag ligger på nu är för allt jag behöver så när detta är gjort och betalt så är det bara att hitta en vento :)

Sedan så tycker jag att det är lika bra att börja någonstans och livet är långt och jag är bara 19bast :)

Förresten har fått Hästkraft manian nu så måste försöka sluta tänka på det för man gå i tankarna av att "Måste ha mer HK borde köpa osv."

Allefall det var allt från mig denna gången :)

Mvh Florian Larsson
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av RobbanSJ »

*host* turbo.... :D

skämt åsido, ville bara säga lycka till och kul att någon ger sig på optimering på N/A nivå =)

och tack för kolvringarna!

//robban
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

RobbanSJ skrev:*host* turbo.... :D

skämt åsido, ville bara säga lycka till och kul att någon ger sig på optimering på N/A nivå =)

och tack för kolvringarna!

//robban
Hehe vet ;) Inga problem! Hoppas det går bra med bygget! Känns kul att vara en liten del av din helvetes maskin ;)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

UPPDATERING!

Tjena gubbs uppdatering ännu en gång! Håller på och betalar av motorfirman för det dom gjort/ska göra på motorn och sedan efter det är det första jag köper kolvar och därefter packningssatsen med allt som jag behöver.

Bild
BILDEN HAR MER ATT VISA Priserna längst åt höger är de som gäller!

Kommentera gärna med ifall det är överpris för det dom gör eller om det är bra pris! Vill gärna höra :) Jag tar inte illa upp för jag vill bara ha sakerna gjorda riktigt och bra :)

Som sagt kommentera gärna ang priser!

Motorfirma: Walléns Motorrenovering

Mvh Florian Larsson
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av RobbanSJ »

riktigt bra pris tycker jag!
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Re: FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av polomannen »

Duktig jobbat fortsätt på setta sätt.
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar