ang. immobiliser

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Krille_gbg
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 sep 2011, 20:40
Ort: Mölndal

ang. immobiliser

Inlägg av Krille_gbg »

hej!
jag undrar om det går att ta bort: immobiliser. Alltså fixa så man kan starta o köra bilen utan den. Har blivit av med den nyckeln och kan inte få hjälp av verkstäder pga. Tyskland inte har dom delarna kvar.
Användarens profilbild
passos
VR6 Guide
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 27 jul 2010, 19:54
Ort: Gislaved

Re: ang. immobiliser

Inlägg av passos »

Jag har då inte hittat något sätt än iaf.. så jag håller på att byta all el nu... man annars kan du ju byta endast imobilisersystemet om du hittar en på skroten med tillhörande nyckel och ev databox (har hört att dom är typ synkade med varandra men vet inte om det stämmer.)
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Cham »

Vad är Imobiliser om man får fråga...=)
VW Corrado Vr6 -94
Krille_gbg
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 sep 2011, 20:40
Ort: Mölndal

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Krille_gbg »

Det måste ju på nått sätt gå att kunna koppla förbi den?
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Lasse620 »

Cham skrev:Vad är Imobiliser om man får fråga...=)
Startspärren, känner av att det är rätt nyckel du startar med. (chip i nyckeln)
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Lasse620 »

Krille_gbg skrev:hej!
jag undrar om det går att ta bort: immobiliser. Alltså fixa så man kan starta o köra bilen utan den. Har blivit av med den nyckeln och kan inte få hjälp av verkstäder pga. Tyskland inte har dom delarna kvar.
Bilar innan 1995 har styrenheter som inte behöver immo om jag minns rätt, kan vara möjligt att byta till.

Men vad är det du inte kan beställa? om du köper ett nytt tändlås på skroten (antar att du behöver det eftersom nycklarna kommit bort) får du med ett antal nycklar som VAG vstn kan koda in till immon/ECU:n online.

Vill man av någon anledning inte vända sig till VAG finns det en gråzon som gränsar sig till svart där man från t.ex Baltikum kan köpa emulatorer
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Pouzar »

Frågan är ju bara om trådskaparen menar en immo som i stil med conlog som ofta satt monterade i tidigare modeller av mk3 som var importerade.
Kopplade ur den i min första VR6a för flera år sedan men det var komplicerat och krävdes en del kretscschema-läsning från VAG.

Om trådskaparen menar original i nyckeln blir det väääldigt svårt, om ens möjligt utan att byta ut/koppla bort flertalet sammanhängande styrdon. Och försäkringsbolagen gillar nog inte detta.
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087

www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
Krille_gbg
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 sep 2011, 20:40
Ort: Mölndal

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Krille_gbg »

Pouzar skrev:Frågan är ju bara om trådskaparen menar en immo som i stil med conlog som ofta satt monterade i tidigare modeller av mk3 som var importerade.
Kopplade ur den i min första VR6a för flera år sedan men det var komplicerat och krävdes en del kretscschema-läsning från VAG.

Om trådskaparen menar original i nyckeln blir det väääldigt svårt, om ens möjligt utan att byta ut/koppla bort flertalet sammanhängande styrdon. Och försäkringsbolagen gillar nog inte detta.




Detta är en mk3 vr6 från 92 med immo under tändningslåset med separat nyckel och bilen är import. nyckeln blev stulen å vag säger att det inte finns reservdelar att få tag i till den. får tbx bilen på måndag tisdag så då kan jag kolla vilket märke det är på immon.
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Pouzar »

Låter som det skulle vara så som jag nämnde i tidigare inlägg. Men för att koppla bort den behöver du en hel del elkunskap samt kunna avläsa kretsschema.
När jag kopplade bort min har jag för mig den fanns med i org kretsschema (Eller kopplad som någon org iaf, var ju trots allt över 5 år sedan jag gjorde det).
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087

www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Lasse620 »

De äldsta (som kom med eftermonterad immo) går ju att återställa till utförande utan sådan genom att jämföra scheman för bilar med resp utan sådan eftermonterad utrustning.

En tidsödande men inte speciellt "high tec" syssla
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Pouzar »

Lasse, det är ju det jag säger. Men det är ju inte "bara att". Jag anser man bör ha en del kunskap inom el och kunna läsa kretsscheman. Räcker troligen inte bara med tålamod...
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087

www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Lasse620 »

Man måste förstå hur det elektriska i bilen fungerar, det räcker långt.

Att tyda schemat lär man sig, kan man bara jämföra två scheman och har gott om tålamod grejar man detta.

Ska man lämna bort ett sånt jobb till en professionell bilelektriker ska man istället ha en välfylld plånbok.

Då är det mkt värre med eftermonterade larm av obskyra modeller utan någon som helst dokumentation, då kan jobbet sluta hur som helst.
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Krille_gbg
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 sep 2011, 20:40
Ort: Mölndal

Re: ang. immobiliser

Inlägg av Krille_gbg »

Är tacksam för alla tips och bilen ska vara avställd under vintern för lack och motorrenovering så tiden finns. här är bilen iaf =) den ska bli mattsvart med gråa lister å detaljer =)

http://www1.garaget.org/archive/94/9343 ... 466165.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Hur får jag tag i kretschema å elschema?
Skriv svar