J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

RobbanSJ skrev:Nice bilder! Lycka till med projektet! Var köpte du grenröret? Stylingbutiken?
yes stämmer bra det !, Bra pris var det också typ 1600
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

Var ute idag , passade dit Turbo Grenröret med Turbo,samt började svetsa Screamer Pipe! (då jag inte fått turbo flänsen än kan jag inte börja med downpipe :(

Grenröret dit (syns inte så bra dock)
Bild

Wastegate på det!
Bild

Början på screamer pipe
Bild

Fläns på!
Bild

det tar sig
Bild

Tada!!(inte helt svetsat bara passat på dem sista böjarna,första grejjen imorgon är att svetsa klart)

Bild

Svetsa måste ju vara Lego för vuxna ? (jag har aldrig svetsat förut lärde mig för nån vecka sedan) jag tycker det är as roligt! :D
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av mathias »

Vad är det för invändig diameter på screamerpipen? Tänk på att en 38mm wg är ganska liten till en så stor motor som
vr6an är, har du screamerpipe som är ännu trängre än 38mm invändig kan du få problem med skenladd. Det vill du INTE ha.
Tips! Köp tex simons 2" rör till screamerpipen.
Hur grov invändigt är första böjen ut från flänsen?

Vänt turbon åt fel håll eller har du tänkt köra med den så?
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

mathias skrev:Vad är det för invändig diameter på screamerpipen? Tänk på att en 38mm wg är ganska liten till en så stor motor som
vr6an är, har du screamerpipe som är ännu trängre än 38mm invändig kan du få problem med skenladd. Det vill du INTE ha.
Tips! Köp tex simons 2" rör till screamerpipen.
Hur grov invändigt är första böjen ut från flänsen?

Vänt turbon åt fel håll eller har du tänkt köra med den så?
yes har börjat om på röret nu är böjjen 90grader 38,mm och dirrect efter det 2" ned! eller ska ut och svetsa det nu/inatt men är tänkt att det ska bli så ialf! wish me good luck!

Turbon ska köras sådär hade jag tänkt! verkar vara lungt med oljan o så har typ passat alla rören också
Användarens profilbild
Silver_Style
VR6-mentor
Inlägg: 683
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 15:03
Ort: Perstorp

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av Silver_Style »

Jag har lika stort rör som hålet ut från wg, sen bara en 90 böj och ett rakt rör rätt ner,, du kan nog se det bakom turbon på bilden i min projekttråd..

Obs klabba inte med en massa böjar, det blir mer mottryck i röret då, = Inte bra
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

Silver_Style skrev:Jag har lika stort rör som hålet ut från wg, sen bara en 90 böj och ett rakt rör rätt ner,, du kan nog se det bakom turbon på bilden i min projekttråd..

Obs klabba inte med en massa böjar, det blir mer mottryck i röret då, = Inte bra
har kommit på en bra lösning nu kommer up om 2 min :)
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

efter många om och men och såhär kanske det kan gå?!?! så kom jag på lösningen på Wastegate röret!

hade en fläns över så jag pipe:ade ut det kanske 3 cm och vinklade bort det! sedan blir det 2"-2.5" RAKT ned!
tycker nog att det blev bra samtycker alla ? :)
Bild

sedan har jag även kollat downpipe:en blir easy också även fast turbon är vänd åt helvete! insuget kommer tebaxs över turbon!
Bild
Bild
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av RobbanSJ »

Rätta mig om jag har fel men du har satt turbon fel. Nu har du oljematningen nedåt och returen uppåt. Vändbturbon så du har kpmpressorhuset mot högersidan av bilen
Användarens profilbild
Silver_Style
VR6-mentor
Inlägg: 683
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 15:03
Ort: Perstorp

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av Silver_Style »

RobbanSJ skrev:Rätta mig om jag har fel men du har satt turbon fel. Nu har du oljematningen nedåt och returen uppåt. Vändbturbon så du har kpmpressorhuset mot högersidan av bilen
det behöver inte vara fel, man lossar bara på bultarna runt avgashuset och kompressor huset, sen kan du snurra på olje delen =)
Men jag tycker också du ska vända på turbon endå!ser prydligare ut, och du kommer få lättare att dra tryckrör och avgasrör.. mvh
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av mathias »

J.J har samma problem som dig silver_style, turbon tar emot i insuget om han vänder på den.
Jag tycker dock som er andra att turbon bör vändas, kanske J.J ska prata med dig silver_style så gör du en adapter åt J.J
också.
J.J vänder du på turbon så har jag ett passande tryckrör åt dig :) .

Blev jättebra med wg röret ser det ut som. Hoppas c2 grejerna dyker upp imorgon då.
Lycka till med bygget.
Show us the meaning of haste
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av RobbanSJ »

Oj. Glömde de. Men vänd endå turbon då de finns mer plats för downpipe:-)
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

RobbanSJ skrev:Oj. Glömde de. Men vänd endå turbon då de finns mer plats för downpipe:-)
downpipe Created! ;) kommer upp om 3 min! ;D
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

FY FAN vilken tid det tog och vilka problem jag hade med böjjar etc... nybörjare...

drog till meckonomen ;
Bild

Färdigt
Bild
testade Polera lite
Bild

på plats
Bild

PS kan se lite sharp turn ut , men det ska nog inte vara några problem det stryps inte som man kan tro!
nu passade jätte bra i slutändan också behöver bara få tag på en 3" Flex i slutet , också undrar jag vart ska jag sätta lamba sonden tycker ni ?
ultima2k
Hardcore VR6:are
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 10:09
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av ultima2k »

Tycker du borde fixa ett par svetsböjar istället så det inte blir sådär skarpt, kommer bli bättre flöde iaf. Svetsböjar är att dom har svetsat ihop två halvor för att få perfekta små 90-gradersböjar.
http://www.garaget.org/?car=201217" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: J.J´s Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Inlägg av VanDamage »

ultima2k skrev:Tycker du borde fixa ett par svetsböjar istället så det inte blir sådär skarpt, kommer bli bättre flöde iaf. Svetsböjar är att dom har svetsat ihop två halvor för att få perfekta små 90-gradersböjar.
ska testa såhär om det inte är bra eller inte fungerar korrect så kommer jag köpa en adapter och köra turbo på det vandliga viset :P, föresten bor också i norrköping kanske har sett din vr6:a är den stripe:ad ? 2 vita?
Låst