Luftfilterrengörning
Luftfilterrengörning
Tjena.
Jag har ett öppen K&N luftfilter som börjar blir dags att rengöra, vad man ska använda för olja när man rengjort luftfiltret? Man måste väl spraya på lite så att det fångar upp damm och så... Måste man köpa en stor sprayburk med filterolja hos typ bsr eller kan man använda nån annan olja?
tacksam för svar!
//Dean
Jag har ett öppen K&N luftfilter som börjar blir dags att rengöra, vad man ska använda för olja när man rengjort luftfiltret? Man måste väl spraya på lite så att det fångar upp damm och så... Måste man köpa en stor sprayburk med filterolja hos typ bsr eller kan man använda nån annan olja?
tacksam för svar!
//Dean
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
köp kn`s egna filter olja
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- Janne
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor 17 jun 2004, 00:38
- Ort: Ängelholm
Det viktiga é iaf att inte spraya på för mycket olja, så att LMM:n tar skada eller rent av går sönder.
Jag monterade faktist på originalfiltret efter motorrenoveringen,
för att filtret skulle rengöras, och inte vågade det.
Svårt det där, med att avgöra hur mycket olja man ska spraya på.
I instruktionerna står det ju lite så där: "Spraya ett jämnt tunt lager på filtret"... hehe
Funderar på att köpa ett sk "Dry Induction filter", där filterna är torra (utan olja), och på det sättet undkommer LMM problem av oljan.
"Googlade" lite om det. Här lite länkar till allas beskådan:
Filtertest. Ganska intressant, men man ska nog ta resultaten med en nypa salt som vanligt:
http://www.affinityconsultants.co.uk/gt ... ction.html
Apexi-hemsida. Filtertestets vinnare:
http://www.apexi-usa.com/
Svensk "torrfilter"-säljare+annat godis:
http://www.streetside.se/filter_directair.asp
//Janne
Jag monterade faktist på originalfiltret efter motorrenoveringen,
för att filtret skulle rengöras, och inte vågade det.
Svårt det där, med att avgöra hur mycket olja man ska spraya på.
I instruktionerna står det ju lite så där: "Spraya ett jämnt tunt lager på filtret"... hehe
Funderar på att köpa ett sk "Dry Induction filter", där filterna är torra (utan olja), och på det sättet undkommer LMM problem av oljan.
"Googlade" lite om det. Här lite länkar till allas beskådan:
Filtertest. Ganska intressant, men man ska nog ta resultaten med en nypa salt som vanligt:
http://www.affinityconsultants.co.uk/gt ... ction.html
Apexi-hemsida. Filtertestets vinnare:
http://www.apexi-usa.com/
Svensk "torrfilter"-säljare+annat godis:
http://www.streetside.se/filter_directair.asp
//Janne
*¤ Sharan VR6 ¤*
Tillbaks på forumet
Tillbaks på forumet
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
sant! men oftast så är folk ute efter ljudet ,nä ska ni lägga pengar på lite trim så börja med shrick 268 graders kammar ,ca 20hk på toppen å skippa det öppna filter[VR6]DAN skrev:du vinner inte en enda hästkraft på ett annat filter än orginal
skål!
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- Ari
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons 09 mar 2005, 02:58
- Ort: Älvsborg, Göteborg
- elvenman
- Moderator
- Inlägg: 248
- Blev medlem: ons 18 feb 2004, 11:35
- Ort: Mora
- Kontakt:
Jag köpte K&N´s egna rengöringssats hos den lokale bildelshandlaren.
Inte?[VR6]DAN skrev:du vinner inte en enda hästkraft på ett annat filter än orginal
Moderator här på vr6.nu -> så se till att sköta er
Golf MKIII VR6 -93 "Satin silver"
= checka => http://vr6.hallah.nu
Golf MKIV V6 4motion -01 "reflex silver"
Golf MKIII VR6 -93 "Satin silver"
= checka => http://vr6.hallah.nu
Golf MKIV V6 4motion -01 "reflex silver"
- [VR6]DAN
- *Donator*
- Inlägg: 407
- Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
- Ort: Laholm/Halmstad
du ska inte lita på sådana där tester.
http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55
http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55
- elvenman
- Moderator
- Inlägg: 248
- Blev medlem: ons 18 feb 2004, 11:35
- Ort: Mora
- Kontakt:
Jaja, i vart fall så blir det ett skönt ljud med ett öppet filter.
Moderator här på vr6.nu -> så se till att sköta er
Golf MKIII VR6 -93 "Satin silver"
= checka => http://vr6.hallah.nu
Golf MKIV V6 4motion -01 "reflex silver"
Golf MKIII VR6 -93 "Satin silver"
= checka => http://vr6.hallah.nu
Golf MKIV V6 4motion -01 "reflex silver"
-
- *Donator*
- Inlägg: 1143
- Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
[VR6]DAN Det är frågan vilken jämförelse man ska lita på.
Jag har sett några dynorapporter av folk jag känner som visar en liten effektökning (Ej upp till 9-10 hästar) max 3-4hk, vid högre varv, däremot blev effekten också lägre vid det varvtalet jag använder mest.
Själv påstår jag ej att man får en effektökning, däremot säger jag att ljudet blir högre. Jag funderar nu bara att byta tillbaka till originalfiltret. Det höga ljudet är ibland bara irriterande.
Jag har sett några dynorapporter av folk jag känner som visar en liten effektökning (Ej upp till 9-10 hästar) max 3-4hk, vid högre varv, däremot blev effekten också lägre vid det varvtalet jag använder mest.
Själv påstår jag ej att man får en effektökning, däremot säger jag att ljudet blir högre. Jag funderar nu bara att byta tillbaka till originalfiltret. Det höga ljudet är ibland bara irriterande.
Respect a mans car, and he'll respect you
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
- Janne
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor 17 jun 2004, 00:38
- Ort: Ängelholm
Alltså, jag måste ju bara säga att jag fick en bättre gasrespons när jag bytade till öppet luftfilter. Varvade helt klart upp snabbare från de lägre registren.
Om det sen är en effektökning eller inte, låter jag proffsen och alla olika dynotester få avgöra.
Men konstigt vore det, tycker jag, om inte mindre motstånd inte skulle ge bättre effekt. Motorn slipper jobba mer för att "suga" i sig luftmängden...
Sen är det ju upp till vilket filter som släpper genom mest luft.
Jag hittade kanske ett som hade mindre motstånd än ett originalfilter
(om man nu ska kolla jämförelsen med Gti-klubbens test).
För det är väl ingen som kan säga att mindre motstånd är dåligt, alltså borde utan filter vara det mest optimala (om man bara kollar motståndsmässigt).
É det inte så, att ju mer luft du kan få in i motorn, desto mer soppa trycker datan in= mer effekt...?
Hoppas ingen tar illa upp!?
Tycker bara att tråden är intressant och man bör vädra alla åsikter och frågor...
//Janne
Om det sen är en effektökning eller inte, låter jag proffsen och alla olika dynotester få avgöra.
Men konstigt vore det, tycker jag, om inte mindre motstånd inte skulle ge bättre effekt. Motorn slipper jobba mer för att "suga" i sig luftmängden...
Sen är det ju upp till vilket filter som släpper genom mest luft.
Jag hittade kanske ett som hade mindre motstånd än ett originalfilter
(om man nu ska kolla jämförelsen med Gti-klubbens test).
För det är väl ingen som kan säga att mindre motstånd är dåligt, alltså borde utan filter vara det mest optimala (om man bara kollar motståndsmässigt).
É det inte så, att ju mer luft du kan få in i motorn, desto mer soppa trycker datan in= mer effekt...?
Hoppas ingen tar illa upp!?
Tycker bara att tråden är intressant och man bör vädra alla åsikter och frågor...
//Janne
*¤ Sharan VR6 ¤*
Tillbaks på forumet
Tillbaks på forumet
- [VR6]DAN
- *Donator*
- Inlägg: 407
- Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
- Ort: Laholm/Halmstad
tråden spårar ut lite men så här...
ett originalfilter har en myckt större yta än ett öppet filter.Det öppna filtret "kompenseras" av lättare luftgenomsläpp men på en mindre yta.
Ta bort luftfiltret helt och testa en runda då borde ju bilen gå ännu bättre!?
Självklart ska man ha ett öppet filter på en VR6 men bara för ljudet skull.
Nu lägger jag mig inte i denna tråd mer.
ett originalfilter har en myckt större yta än ett öppet filter.Det öppna filtret "kompenseras" av lättare luftgenomsläpp men på en mindre yta.
Ta bort luftfiltret helt och testa en runda då borde ju bilen gå ännu bättre!?
Självklart ska man ha ett öppet filter på en VR6 men bara för ljudet skull.
Nu lägger jag mig inte i denna tråd mer.
- Janne
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor 17 jun 2004, 00:38
- Ort: Ängelholm
Håller med om det, men hur stort e ingångshålet till luftburken på undersidan? Lite sugrörseffekt där, tycker jag.[VR6]DAN skrev:ett originalfilter har en myckt större yta än ett öppet filter.Det öppna filtret "kompenseras" av lättare luftgenomsläpp men på en mindre yta.
Gör den inte det? Har du provat?Ta bort luftfiltret helt och testa en runda då borde ju bilen gå ännu bättre!?
*¤ Sharan VR6 ¤*
Tillbaks på forumet
Tillbaks på forumet