Elfel Ac

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Elfel Ac

Inlägg av Puttski »

Hej. Jag skulle fixa min ac på min Vr6a idag tänkte jag o gick ut o började pilla. Var hos en mycket trevlig herre i töreboda i höstas för påfyllning men där konstaterades att jag redan hade gas osv. Han gav mig rådet att byta torkfilter då det troligtsvis kunde vara tätt, gjorde det ett tag senare med fortfarande ingen kyla. Kompressorn fungerar och ny gas fylldes på efter filterbytet osv.

Tappade lusten att greja med det tills nu i våras då jag läste något om ett temperaturspjäll i värmepaketet eller nått, läste de på en tysksida första gången så hängde inte helt med i översättningen. Så idag tänkte jag att de kanske sitter någon/några säkringar någonstans som sköter de här som kan ha gått. Hittade lite texter om säkringar till ACn ovanför reläerna som i sin tur sitter ovanför huvudsäkringarna nere vid fötterna på förarsidan. Kollade alla säkringar jag hittade där o alla var hela såvitt jag kunde se. Googlade lite till och hittade något om 2 säkringar som sitter mellan kylvätskebehållaren och batteriet så jag gick ut o titta, mkt riktigt satt där två säkringar (en 20A och en 5A) i en hållare där. Upptäckte att 5A var trasig så bytte den och provade acn igen.. JIPPI tänkte jag när de ganska snabbt blåste riktigt kall luft in i kupén :D Problem solved tänkte jag o gick in o fixa middag, tänkte en stund senare efter maten åka ut o ta mig en sväng och när jag kör ner för gatan så märker jag att de inte längre kommer nån kyla.. svor för mig själv o vände hemåt igen. Väl hemma såg jag att säkringen hade gått igen. Drog i en ny säkring igen och provade men nu kom de fortfarande ingen kyla.

Jag undrar alltså hur jag ska ta detta vidare, var och hur jag ska felsöka, var går sladdarna från dom säkringarna och vad styr dom? finns de någon tryckvakt eller tempgivare eller nått till ac-systemet som kan ha givit utslag o slagit från eller liknande?

Detta gäller alltså den "manuella" acn med vred. Inte Climatronicen

Mycket tacksam för svar! Mvh Patrick
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Elfel Ac

Inlägg av xlarge »

Tja!

Det verkar som om din kylfläkt inte hänger med!
Den ska gå på "lågfart" när Ac är inkopplad...
Kolla om säkringen är till den!

Fläkten ska "gå" så fort du sätter på AC knappen...Med tändningen på!

Annars vet jag inte funktionen på ACn utan att själv titta på den!... Koppla in mätare mm...


Prova att köra i lite högre hastighet..typ 50-70 och kolla om du får kyla då?
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Re: Elfel Ac

Inlägg av Kroll »

Borde man inte få ngn felkod på ac.n när det är elfel. Typ dålig/fel signal till.. nåt sånt?
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Elfel Ac

Inlägg av xlarge »

Enda felkod som genereras är när lågtrycksvaken säger ifrån att det är för lite gas i systemet ock (om det är något spjäll som inte reglerar..GÄLLER ACC "Clima...")
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Elfel Ac

Inlägg av Puttski »

fläkten till acn går igång när man startar kompressorn ja..
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Elfel Ac

Inlägg av xlarge »

Puttski skrev:fläkten till acn går igång när man startar kompressorn ja..

Kylfläkten fram ???

Hade för mig att dom säkringarna som sitter vid exp kärlet är till kylfläkten...
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Elfel Ac

Inlägg av Puttski »

Ja de sitter 2 fläktar framme vid kylet.. den som är till höger i bilens färdriktning är väl till acn? den drar igång när man startar kompressorn iaf :)
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Elfel Ac

Inlägg av veärsex »

Puttski skrev:Ja de sitter 2 fläktar framme vid kylet.. den som är till höger i bilens färdriktning är väl till acn? den drar igång när man startar kompressorn iaf :)
Går elfläkten till kylet så går fläkten bredvid också eftersom de sitter
en kilrem mellan dom. Går bara elfläkten och inte den bredvid
har kilremmen gått av.
Senast redigerad av veärsex den tis 19 jul 2011, 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
Golf vr6-93
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Elfel Ac

Inlägg av Puttski »

Jag va ute o titta detta och båda fläktarna går när man startar acn.
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Elfel Ac

Inlägg av TheDeadDorkster »

Funderar själv på en annan sak.. Hur mycket spel har du AC-kompressorn? Spelet ska vara mellan 0,3 och 0,6mm för att magnetkopplingen ska fungera som den ska.
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Elfel Ac

Inlägg av Puttski »

Förklara de gärna närmare :P
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Elfel Ac

Inlägg av xlarge »

Har du inte vägarna förbi?

Bjuder på felsökningen!

Det kan ju vara så att det är för lite gas i systemet...Har läckt under vintern..Då kan dom kyla första minuterna och sen lägga av!

Xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Elfel Ac

Inlägg av Puttski »

Kan nog ta ett tag innan jag har vägarna förbi dig xlarge. Fast min kompis (han med den vita venton som du bytte kedja på i vintras) vill ta en tur upp till dig så du kan fylla på hans ac igen :) Så vi kanske kan komma båda två nån helg.

Men det e ju så konstigt att de funka med ny säkring som tyvärr gick sönder o sen inte funkar alls även om jag byter säkring igen. Så något elfel bör det väl vara?
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Elfel Ac

Inlägg av Puttski »

Provade igen och fortfarande ingen kyla i kupén. Nya säkringen har hållt hittils.

Kände på rören som går in från ac systemet in i kupén, de vänstra (sett framifrån) är lite småkallt men inte något märkvärdigt och de högre är iskallt.
Antar att det ska vara så?


EDIT:

Säkringen gick tydligen visst upptäckte jag nu... :(
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Elfel Ac

Inlägg av TheDeadDorkster »

En AC-kompressor har en magnetkoppling längst ut på löphjulet. Det är denna som driver kompressorn och ser till att bilen blir kall. Med tiden sliter magnetkopplingen och får magnetkopplingen mer och mer svårigheter att driva kompressorn.

Slitaget av magnetkopplingen går att se genom att mäta avståndet mellan löphjulet och magnetkopplingen. Detta avstånd ska vara mellan 0,3 och 0,6mm. Vid ett större avstånd blir magnetkopplingen för svag att driva kompressorn mer än 5-10 minuter.


Förövrigt rekommenderar jag dig att se på elschemat om du vill felsöka ditt säkringsproblem.
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar