Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av veärsex »

Ronnie Mattsson skrev:och när det blir 1 eller 2 + ihop med det så :)

Bild
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Mjo sett lite olika inkarnationer av just OEM+ :)

Har lite tankar på projekt.

Är det någon som har ett innertak liggande?
Veck i det gör inget, inte heller fläckar etc. eftersom det ska kläs om.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120419

Knäppt lite mer bilder men inget som kommer upp nu.
Börjar se slutet i tunneln på mina tejp-äventyr, ett par mindre kabelstammar är kvar.

Coilpack återmonterat och en del kabelstammar är tillbaka på sina platser.
Jordkabel mellan motor/låda-chassi är tillverkad och monterad.

Nya insugspackningar inkl. bultar är skickade från Tyskland.
Trågpackning kom idag med DHL.
Kondensor/torkfilter, spårkilrem och topplagringar beställs denna vecka.

Insug och oljetråg hämtade en av mina bästa polare, från början för att sy ihop insuget men sen tog han tråget med för blästring och erbjöd sig att sy fast en "skavplåt" under oljepluggen, han är bra mycket händigare än jag med svets :D

Sen får vi se om han/dom lyckas fräsa av lite material på insuget, ska försöka få någon med skillz fräsa lite text på insuget efter det är planat, var det tänkt.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120501

Batteri kablage återmonterat i bilen och en del av resterande kabelhärva sitter på plats.
Fick byta ut bulten till min nya jordpunkt till en längre eftersom jag missade hur mycket jag skulle gömma där.

Tråget tillbaka efter bläster och svetsning.
Grund på det och lite svart färg.
Bytte tråg idag och passade på att montera racebultar till tråget med 8)

Renoverade/snyggade upp säkringshållaren till steget, oxid bla.

Fick en försenad 40 års present med :D dock inte provsmakad än :?

Kondensor och torkfiler hämtas hos DHL imorgon efter div. strul med dom.
Spårkilrem hämtas ut på posten under morgondagen med.

Sist bland bilderna en tjuvtitt på "något" 8)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Silver_Style
VR6-mentor
Inlägg: 683
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 15:03
Ort: Perstorp

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Silver_Style »

en komposit hållare till något?? =)
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120513

En liten snabb update.
Insuget svetsat och tillbaka i min ägo.
Putsning invändigt samt lite utvändigt innan vi skvätter lite färg på det.

Sista bilden är stadiet just nu, ska införskaffa lite polermedel för alu och gå på med sen blir det färg :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Silver_Style skrev:en komposit hållare till något?? =)
Glömt av att posta bild på vad det blev.

Visste jag sett lite balla prylar till våra bilar och sidan jag letade efter en kväll var http://gruvenparts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag mer specifikt var ute efter var priset på deras hållare för elvattenpumpen...
Kompositmaterial is the shit 8)

Det var dags att snida sin egen hållare just för att originalet med sina 2 gummiringar är under all kritik.
Tog "verktyget" som man får när man lägger golv, klossen för att knacka ihop golvbitarna med :D
Lagom seg plast för att dra maskinskruv i.

Originalet och min "race" version nedan :lol:

Bild

Bild
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av TheDeadDorkster »

Härlig bil Ronnie, kan inte säga något annat :) Säg bara när du någon dag har lessnat på bilen så får den leva resten av sina dagar i mitt garage och agera sommarbil åt mig. Vet knappt någon VR6 i Sverige som är i bättre skick.
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Cham »

Var hitta du slangarna med Vr6 på dom...?=)
VW Corrado Vr6 -94
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Cham skrev:Var hitta du slangarna med Vr6 på dom...?=)
På VR6.nu 8)
Henke hade ett gruppköp förra året.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

TheDeadDorkster skrev:Härlig bil Ronnie, kan inte säga något annat :) Säg bara när du någon dag har lessnat på bilen så får den leva resten av sina dagar i mitt garage och agera sommarbil åt mig. Vet knappt någon VR6 i Sverige som är i bättre skick.
Tack tack, ibland får man kli i fingrarna och funderar på annan bil.
Men än så länge behåller jag den, även om jag kör väldigt lite med den, 263mil förra året.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120623

Uppdaterat dåligt innan bugrun, hade för mycket annat att hålla i skallen helt enkelt.

Beställde hem nya bakljus, igen, dock är jag inte nöjd ännu med hur det ser ut på bilen så säljer av båda uppsättningarna jag har.

Fick hem 10mm spacer med navstyrning som monterades bak, framöver någon gång ska det istället sättas spacer bakom hjultappen eftersom då syns dom inte :)

Gav mig på att byta kondensor och torkfilter och en av rören var ett satans skit att få loss.
Visade även sig att gängorna på en av anslutningarna i torkfiltret inte var av bästa kvallisort, fick ligga och rensa dessa med gängfil.

Fick besiktigat bilen hos Carspect vilket gick smärfritt förutom att snubben tyckte att jag skulle byta bakhjuls lager eftersom dom glappade...

Efter besiktningen plockade jag av insuget och monterade en insugstempgivare från 1,8T istället, monterade den precis efter gasspjället.

Passade på att plocka ur strålkastarna och dela dom för att ta bort den orange färgade linsen som sitter för blinkers, där kör jag nu parkeringsljus istället.
Dock letar jag efter rätt nyans på led, som passar ihop med halvljuset, dvs 4300k

Byggde om öppningen i bakluckan med en ställmotor från Passat som i sin tur styrs från larmfjärren.

1 dag innan färd till bugrun passade jag på att byta framruta eftersom jag haft en ny ruta stående på jobbet i 1år 8)

På bugrun hade jag uppe bilen i Maxe Bil och Marin's bromsbänk, v-tech´s, bromsade 180hp/239Nm i maskin.
Skillnaden jag tyckte mig känna efter 4000rpm bekräftades via papperna från bänken.
Som bilen känns nu känns den riktigt komplett i motorn, drar för jäkla fint efter 4000rpm utan att för den sakens skull vara trött på lågvarv, puttra runt på 5an i 1100prm på småvägar är fortfarande inga problem :D
Dock är jag bra sugen på att plocka på mina portade originalgrenrör för att se hur jag upplever dom nu.

Efter bugrun har jag mest tagit ut bilen kvällstid, ett par gånger till jobbet och någon tidig morgon.

Renoverar kommade dotters rum vilket inte är så satans kul, bredspackla....

Sen har jag ju bussen att färdigställa innan dotter2 ploppar ut 8)

pics.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20120928

Har totalt glömt bort att posta en uppdatering.
Har i alla tider med dessa bilar läst och hört att ABV-AAA har samma kammar, det stämmer inte :)
Sprang på en tråd borta på clubgti där någon påvisade varför dom har olika artikelnummer:
http://www.clubgti.com/showthread.php?2 ... rrado-cams" onclick="window.open(this.href);return false;

Kod: Markera allt

What does US emission monitoring have to do with European cams on a 2.9, let alone full load power and torque.

The ABV (2.9) was also offered in the Golf 3/Passat Syncro with a M3.8.1 ECU, with the Passat/Corrado using the early M2.9.1 varient.
Both engines for Golf 3 and Corrado and the different controls were homologated to 190PS@5800rpm (184PS for Passat) and 181lbft@4200rpm on 98RON. Passat reduced peak power output is due to calibration (ECU part number different).

The cams for all 2.9 engines are the same :-

Cam for Zylinders 1, 3 and 5 = 021109101M
Cam for Zylinders 2, 4 and 6 = 021109102A

The AAA (2.8) engine was fitted to Golf FWD, Sharan and Passat from 92>98. Controllers used were M2.7 w/Dizzy and LH MAF, M2.9.1 w/6 pole coilpack, 5 wire MAF and M3.8.1 w/motorised adaptable throttle for idle, HFM5 MAF, and lambda adaptation.
The cams regardless of control system are:-

Zyl 1, 3 and 5 021109101N
Zyl 2, 4 and 6 021109102B.

This engine was homologated at 174PS@5800 rpm and 175lbft@4200rpm on 95 RON.
US spec engines that run OBD1 and 2 emission monitoring stds and 91 RON have slightly reduced output at 172PS. The loss in output is due to calibration.

The AES (2.8) was fitted to the Tranporter and is rated 140PS@4800rpm and 180lbft@3200rpm on 95 RON. The controller is a Bosch M3.8.1. The performance for the engine is due to calibration, intake/aircharge system and change in cams to enhance low down torque.

The cams for the engine are identifed as:-

Zyl 1, 3 and 5 021109101Q
Zyl 2, 4 and 6 021109102D

AES and ABV are European engines. AAA was more of a global engine.

Infomation from Corrado.de

AAA Motor
Camshafts 021 109 101 N &
021 109 102 B
Duration 220° CA at 1mm lift
Centerline 115°
Exhaust opens 42° BBDC, Closes at 2° BTDC.
Intake opens 8° ATDC, Closes at 228° ABDC
Valve lift 10.2mm

ABV Motor
Camshafts 021 109 101 M &
021 109 102 A
Duration 220° CA at 1mm lift
Centerline 119°
Exhaust opens 50° BBDC, Closes at 10° BTDC.
Intake opens 8° ATDC, Closes at 228° ABDC
Valve lift 10.2mm.


According to that data the exhaust lobes are 10° advanced on the ABV than there are on the AAA engines.

Actual Toyotec testing.

VR6 2.8 M2.9.1 and 3.8.1 give the same curves from what I have tested plus or minus test to test noise. Even ropey looking M2.7 dizzy VR6 cars can perform the same if in good engine condition.
A STD VR6 one feels very docile compared to a properly remapped one. *177lbft or so vs *190lbft makes a difference to feel, even on the tall 3.39FD.
A STD VR6 2.9 can be remapped to 200+bhp@6000rpm and 205lbft @ 4200-4700rpm in std form.
You will need bigger cams on your 2.8 with higher rev limit achieve similar BHP peaks but the torque just peaks higher at ~197lbft. Still no match for the lower response of the larger 2.9liter engine.

*Actual figures referenced from 450DS dyno.
Så med det i bakfickan fick jag tag i kammar via Lillen som monterades för ca 1mån sedan.
Resultatet?
Jag har bara känslan att gå på och den säger såhär:
Jämnare register från 3500-6000rpm.
Upplever något mer varv villighet efter 5500rpm.

Motorgurus får mer än gärna fylla i skillnaden på lobe centrats skillnad mellan kammarna.

Det var det som gjorts, sen har jag mest åkt lite men inte har det blivit mycket.

Sen dök det där Schrick insuget upp i säljes som goffen ville kränga.
Det nöp jag och ska inom kort vara på väg hem till mig.
Tanken är att renovera upp det.
Thermal coating på insuget och kanske monterar jag tillbaka mina portade original grenrör som då också får coating.
Skickat en förfrågan på kammar till dbilas, deras 268 som kommer paras ihop med insuget under vintern.

Min rädsla har hela tiden varit med kammar att jag tappar för mycket vrid längre ned i registret och därför har jag tvekat mer än en gång.
Alla pratar om hur motorer med kammar drar som fan i dom övre registren och visst men jag vill inte tappa downlow.
Problemet är nu löst med ett VGI insug.
Kommer bromsa motorn igen hos maxe bil och marin när ovan är gjort.

Återkommer senare när insuget är hemma eller när dbilas hör av sig.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av veärsex »

Foffa bäddade ju ner catcams 274 från Dli i min motor för 2 år sen och det känns lite såhär:

Låg/mellan-reg blir inte sämre av vassa kammar, däremot känns de oförändrade,
kicken kommer vid 4k lite tidigare kanske, som en redig turbokick i rumpdynon när
kammarna ökar flåset.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om man inte har en tydlig plan om vad man har för
önskemål om motorns karaktär, go for it säger jag och du är ju duktig på att skruva
så gillar du inte kammarna är det bara att sälja och lägga tillbaka orginalen :wink:
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20121007

Insuget hemma och allting isärplockat för renovering.
En del packningar nya samt en svår o-rings tätning ska införskaffas.
Har fått tag i leverantör av ny styrbox om inte befintlig skulle funka, ser rätt illa ut.

Ballade ur på en sett Schrick 268or, beg. 100mil, när buden gick över 3500 på ebay.

Detta händer i vinter:
Kommer med största sannolikhet bli Schimmel 263or.
Nytt chip från GIAC.
Nya lyftare.
Catchtank.
Riktigt 2,9 spjäll.
Custom luftbox/rör
Eventuellt hänga tillbaka mina portade originalgrenrör.


Nedan är lite osäkert ännu:
Har inte bestämt mig om jag ska köpa på mig en 2,9 och renovera upp, blir lätt dyrt det där :P
Låst