Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
20110707
Setback!
Skulle byta soppapump nu på morgonen, upptäckte då att membranet för förrådsbehållaren i botten var kaputt.
Gummit var helt söndervittrat, kunde göra små gummibollar av skiten.
Beställde precis en komplett ny pump inkl tankgivare istället.
Avgaset ligger till större delen på backen, har flamdämparen kvar att plocka ner.
Plockar nog hem nya topplagringar fram som sänker 15mm, detta eftersom jag har för mig ett lager var lite halvdåligt.
Återkommer ang. detta.
Setback!
Skulle byta soppapump nu på morgonen, upptäckte då att membranet för förrådsbehållaren i botten var kaputt.
Gummit var helt söndervittrat, kunde göra små gummibollar av skiten.
Beställde precis en komplett ny pump inkl tankgivare istället.
Avgaset ligger till större delen på backen, har flamdämparen kvar att plocka ner.
Plockar nog hem nya topplagringar fram som sänker 15mm, detta eftersom jag har för mig ett lager var lite halvdåligt.
Återkommer ang. detta.
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
20110709
Provmonterade adaptrarna fram men det kommer inte funka såvida man inte valsar ut skärmar och inte gillar gasa i kurvorna.
Dvs inget för mig eftersom vägarna här ute hos oss är just kända mc stråk pga sina kurviga vägar
Så det blir att skaffa 20mm bak samt 15mm fram så blir det perfekt.
Fälgarna ska göras vid i vinter med pulverlack eller vanlig 2k lack, besök i svarv, riktiga luftventiler och lite hippa emblem.
Skor dom med 195/40-17.
Så nu är väl mer frågan om att kanske under tiden få på lite spacers på befintliga hjul, 10-15mm bak samt ca 10mm fram.
Är det någon som har detta liggande, tveka inte att höra av sig
Haft bråda dagar första semesterveckan men lite är gjort.
Avgas sitter på plats och är injusterat efter konstens alla regler.
Eftersom slutdämparen monterades på ett modifierat originalsystem så justerade jag upphängingarna på den då för att det skulle sitta rätt.
Resultatet blev ju då med rätt avgasbitar satt det inte rätt nu...
Så igår låg jag ute på trädäcket här kl 23:15 och värmde rostfri slutdämpare med gasolbrännare och justerade fästen med stor polygrip
Monterade den även igår/inatt och nu sitter den rätt utan att spänna.
Införskaffade ett stort skruvstycke så jag kan montera bussningar i länkarmarna hemma.
Beställde komplett soppapump och växelådskudden eftersom den inte är bytt tidigare, detta bör ramla hem nästa vecka.
Nu stundar renovering av vardagsrum och tillsnyggning av kök så dagtid kommer jag inte hinna göra något åt bilen, tyvärr.
Men det är samtidigt lite av charmen, suget över att få kliva upp 05:00 och åka ut på en planlös tur när man har semester gör sig alltmer påminnd
Provmonterade adaptrarna fram men det kommer inte funka såvida man inte valsar ut skärmar och inte gillar gasa i kurvorna.
Dvs inget för mig eftersom vägarna här ute hos oss är just kända mc stråk pga sina kurviga vägar
Så det blir att skaffa 20mm bak samt 15mm fram så blir det perfekt.
Fälgarna ska göras vid i vinter med pulverlack eller vanlig 2k lack, besök i svarv, riktiga luftventiler och lite hippa emblem.
Skor dom med 195/40-17.
Så nu är väl mer frågan om att kanske under tiden få på lite spacers på befintliga hjul, 10-15mm bak samt ca 10mm fram.
Är det någon som har detta liggande, tveka inte att höra av sig
Haft bråda dagar första semesterveckan men lite är gjort.
Avgas sitter på plats och är injusterat efter konstens alla regler.
Eftersom slutdämparen monterades på ett modifierat originalsystem så justerade jag upphängingarna på den då för att det skulle sitta rätt.
Resultatet blev ju då med rätt avgasbitar satt det inte rätt nu...
Så igår låg jag ute på trädäcket här kl 23:15 och värmde rostfri slutdämpare med gasolbrännare och justerade fästen med stor polygrip
Monterade den även igår/inatt och nu sitter den rätt utan att spänna.
Införskaffade ett stort skruvstycke så jag kan montera bussningar i länkarmarna hemma.
Beställde komplett soppapump och växelådskudden eftersom den inte är bytt tidigare, detta bör ramla hem nästa vecka.
Nu stundar renovering av vardagsrum och tillsnyggning av kök så dagtid kommer jag inte hinna göra något åt bilen, tyvärr.
Men det är samtidigt lite av charmen, suget över att få kliva upp 05:00 och åka ut på en planlös tur när man har semester gör sig alltmer påminnd
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Glömde ju säga det att jag köpte ju 8 hjul innan och en uppsättning hamnar på dagisexpressen eftersom den visade cordväv på ett bakhjul och behöver nya däck, då tar vi dom som blir över å kränger på 205/45-17, Kumho KU31 tror jag det blir.
- Jahappz
- Site Admin
- Inlägg: 800
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 13:59
- Ort: Värnamo
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Ser ut att va bra skick även på brukisen
VW Passat B8 2,0 GTR -2018
Audi S4 2,7 -1999
VW Golf MK2 1,8T -1987
Audi S4 2,7 -1999
VW Golf MK2 1,8T -1987
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Den som alla brukisar har ett antal "battle scars"Jahappz skrev:Ser ut att va bra skick även på brukisen
Fick ny koppling i onsdags ihop med vevhusventilations slangar/backventil, drivaxeldamask och ny flexdel på dp.
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
20110710
Rev ner bärarm höger fram nu på morgonen och gamla bussningar ser ut på detta vis efter körning ca 20k mil sedan 1994
Rev ner bärarm höger fram nu på morgonen och gamla bussningar ser ut på detta vis efter körning ca 20k mil sedan 1994
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
20110711
Upptäckte igår vid en fight med bussningarna för krängare fram att det var ingen ide att försöka göra det på plats i bilen.
Slet ut framvagnsbalken i ilska över Herr Rüdolf och hans korkade kompanjoner.
Noterade med balken på bänken att fästet för vxl var kaputt, inte helt slut men med den på backen är man bra dum om man inte byter.
Beställde ett nytt imorse.
Beställer övre topplagringar fram från FK som ger fördelen att dom sänker bilen 15mm, hur dom håller får vi se
Upptäckte igår vid en fight med bussningarna för krängare fram att det var ingen ide att försöka göra det på plats i bilen.
Slet ut framvagnsbalken i ilska över Herr Rüdolf och hans korkade kompanjoner.
Noterade med balken på bänken att fästet för vxl var kaputt, inte helt slut men med den på backen är man bra dum om man inte byter.
Beställde ett nytt imorse.
Beställer övre topplagringar fram från FK som ger fördelen att dom sänker bilen 15mm, hur dom håller får vi se
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
20110724
Vxl fäste kom hem snabbt som attan och monterades i framvagnsbalken.
Balken kom på plats och justerades in så alla bultarna satt centrerade.
Passsade på att plocka ner coils fram för rengöring och uppsmörjning av gängor.
Som jag nämnde tidigare, hade jag för mig att ett topplager var dåligt men det var helt fel för båda lagerna var ok.
Hade redan beställt nya topplagringar från FK som sänkte -15mm.
Nu visade det sig att dom funkar inte på en VR6a med stora hålen i fjädertornen, dock ska dom passa tidigare Golf 3, ev. VR6 samt Golf 2 G60 tex.
Fick hem 2 uppsättningar så bara sälja vidare.
Bränslepumpen, komplett VDO, kom hem från skroten i Tyskland.
Det jag gjorde var att beställa en pump till en vanlig ABS motor(1,8lit 90hp), sno lock och givare från den och para ihop med en ny ersättningspump(VDO typ)
Skulle det nu i framtiden visa sig man behöver pump är det bara beställa valfri utan att behöva tänka på dyra ombyggnadssatser.
Total kostnad för mig för ny pump och givare inkl frakter var 820kr.
Efter ett tidigt besök på ICA en morgon hittade jag denna smarriga sak
Nya favvo läsken eftersom Ice Espresso inte finns i butik här längre
Passade på att byta vxl olja när jag ändå höll på i framvagnen.
Har kört RedLine innan och sist hällde jag i vanlig Castrol TAF-X som vi har på fat på jobbet.
Dock efter en del läsning var det många som hade mycket gott att säga om VW´s egen original olja så det tog vi 2 burkar av.
Fyller lådan via hastighetsgivaren via ett arrangemang av slangar samt en gammal saftflaska
Så dog batteri i brukisen och i panik snodde jag det nyinköpta till Golfen.
Surt att köpa ytterligare ett nytt.
Där kommer polaren in som på ett bananskal och har sparat sitt gamla han hade i sin G60, vilken kille
Åkte en sväng med bilen i fredags och bussningarna märks inte av under vanlig körning, alls, ingenting.
Dock känns det lite som att bilen håller kursen bättre än innan.
Det finns ett antal olika trådar bla på vortex om hur illa det är att montera poly i bakaxlen.
Detta pga VW´s konstruktion med "självsvängande" bussning.
Absolut ligger det något i det.
Dock ser jag det som så att med kortad fjädringsväg, som dom flesta har mer eller mindre, ökad hårdhet i dämpare och fjädrar förändrar man allting på ett eller annat sätt.
Om våra förändringar är till det bättre finns det lika många svar på som det finns ändringar
Erfarenhet är det som snarare ligger närmare svaret om det funkar.
Dvs man får prova, skulle det visa sig längre fram att det är kattskit får man väl pressa i originaltypen igen.
Men då vet jag istället för att lite på teoretiker som gärna håller låda bakom en tangentbord
Mitt upp i allt bilskruvande renoverar jag vardagsrum, eller försöker snarare.
Lite ej bil relaterade pics följer på detta:
Vxl fäste kom hem snabbt som attan och monterades i framvagnsbalken.
Balken kom på plats och justerades in så alla bultarna satt centrerade.
Passsade på att plocka ner coils fram för rengöring och uppsmörjning av gängor.
Som jag nämnde tidigare, hade jag för mig att ett topplager var dåligt men det var helt fel för båda lagerna var ok.
Hade redan beställt nya topplagringar från FK som sänkte -15mm.
Nu visade det sig att dom funkar inte på en VR6a med stora hålen i fjädertornen, dock ska dom passa tidigare Golf 3, ev. VR6 samt Golf 2 G60 tex.
Fick hem 2 uppsättningar så bara sälja vidare.
Bränslepumpen, komplett VDO, kom hem från skroten i Tyskland.
Det jag gjorde var att beställa en pump till en vanlig ABS motor(1,8lit 90hp), sno lock och givare från den och para ihop med en ny ersättningspump(VDO typ)
Skulle det nu i framtiden visa sig man behöver pump är det bara beställa valfri utan att behöva tänka på dyra ombyggnadssatser.
Total kostnad för mig för ny pump och givare inkl frakter var 820kr.
Efter ett tidigt besök på ICA en morgon hittade jag denna smarriga sak
Nya favvo läsken eftersom Ice Espresso inte finns i butik här längre
Passade på att byta vxl olja när jag ändå höll på i framvagnen.
Har kört RedLine innan och sist hällde jag i vanlig Castrol TAF-X som vi har på fat på jobbet.
Dock efter en del läsning var det många som hade mycket gott att säga om VW´s egen original olja så det tog vi 2 burkar av.
Fyller lådan via hastighetsgivaren via ett arrangemang av slangar samt en gammal saftflaska
Så dog batteri i brukisen och i panik snodde jag det nyinköpta till Golfen.
Surt att köpa ytterligare ett nytt.
Där kommer polaren in som på ett bananskal och har sparat sitt gamla han hade i sin G60, vilken kille
Åkte en sväng med bilen i fredags och bussningarna märks inte av under vanlig körning, alls, ingenting.
Dock känns det lite som att bilen håller kursen bättre än innan.
Det finns ett antal olika trådar bla på vortex om hur illa det är att montera poly i bakaxlen.
Detta pga VW´s konstruktion med "självsvängande" bussning.
Absolut ligger det något i det.
Dock ser jag det som så att med kortad fjädringsväg, som dom flesta har mer eller mindre, ökad hårdhet i dämpare och fjädrar förändrar man allting på ett eller annat sätt.
Om våra förändringar är till det bättre finns det lika många svar på som det finns ändringar
Erfarenhet är det som snarare ligger närmare svaret om det funkar.
Dvs man får prova, skulle det visa sig längre fram att det är kattskit får man väl pressa i originaltypen igen.
Men då vet jag istället för att lite på teoretiker som gärna håller låda bakom en tangentbord
Mitt upp i allt bilskruvande renoverar jag vardagsrum, eller försöker snarare.
Lite ej bil relaterade pics följer på detta:
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
20110724
Var faktiskt ute och åkte 2ggr samma dag eftersom bilen går så förbannat bra nu
Bara tiden som är begränsad tyvärr
Var faktiskt ute och åkte 2ggr samma dag eftersom bilen går så förbannat bra nu
Bara tiden som är begränsad tyvärr
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 898
- Blev medlem: mån 26 jul 2010, 13:15
- Ort: Glanshammar, Örebro
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Den är så otroligt jävla förbannat fin! Sjukt avundsjuk är jag
- VW Passat 1.9 TDI -99
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.
- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.
- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 175
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
- Ort: Lund Skåne
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Håller till 100% med inlägget ovan!
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Bara tacka och känna sig glad
Tror inte det blir så mycket mer än spacers som åker på i år.
Förumtom då att:
Byta framruta
Montera antenn
Modda lite dörrsidor
Kanske påbörja en custom baslåda med RF Power 10"
Svetsa insug
Tror inte det blir så mycket mer än spacers som åker på i år.
Förumtom då att:
Byta framruta
Montera antenn
Modda lite dörrsidor
Kanske påbörja en custom baslåda med RF Power 10"
Svetsa insug
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
20110731
Var i Västerås igår för att möta upp bästa polaren som sedan följde med hem till oss innan han åkte söderut till Laholm igen.
Passade på att besöka oijoij´s gtg event.
På vägen hem fick jag lite in motion pics samt lite rörliga bilder.
Var i Västerås igår för att möta upp bästa polaren som sedan följde med hem till oss innan han åkte söderut till Laholm igen.
Passade på att besöka oijoij´s gtg event.
På vägen hem fick jag lite in motion pics samt lite rörliga bilder.
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 175
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
- Ort: Lund Skåne
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Skitsnyggt haha Äre Golf IV handtag eller ?
Sen såg jag att du hade gjort som jag tänkt göra nu när min ska lackas ^^ Tagit bord skärmbreddarna.. Men hur har du gjort med listorna? De behövs ju bli längre
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)
Polo handtag.TernFis skrev:
Skitsnyggt haha Äre Golf IV handtag eller ?
Sen såg jag att du hade gjort som jag tänkt göra nu när min ska lackas ^^ Tagit bord skärmbreddarna.. Men hur har du gjort med listorna? De behövs ju bli längre
Köpte lister till bilar utan breddare, -96->