Gissa felet..... igen.

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Gissa felet..... igen.

Inlägg av Mackan »

Blåser lite nytt liv i min tråd för att kanske få lite tips:

Tja alla.

Behöver lite tips om vad som kan vara fel... Min bil VW Golf VR6 syncro variant -96 blir för varm. Arbetstempen ska ju som sagt ligga runt 90 grader. Min ligger och pendlar mellan 90 - över 100 grader mest hela tiden och kylarfläktarna går igång hela tiden, särskilt när det är varmt väder eller i bilkö.. Den har inte uppfört sig så här förut då den har legat jämnt och fint på runt 90 grader oavsett väder. Har försökt lokalisera vad det kan vara och har bytt/kollat följande:

Värmepaket
Crackpipe
Termostat
Vattenpump
El-vattenpump
De flesta kylarslangarna är bytta alla är kollade - inget läckage
Tempgivare (blå) den som ger info till datorn
Tempgivare (gul)
Tempgivare (brun)
Tempgivare den som styr kylfläkten och sitter i kylaren (3-polig)
Relät som styr kylarfläkten (sitter under expansionskärlet) och även kollat detta reläts säkringar - hela
Expansionskärlets lock är bytt 2 gånger
Topplocket provtryckt - Tät och fin och inte skev och inga sprickor
Topplockspackning bytt
Det är inte läckage någonstans - har kollat det
Det är inte stopp i systemet, har spolat igenom överallt - inga problem.
Det är inte för lite kylarvätska i systemet - kollar det dagligen
Jag har luftat systemet otaliga gånger.
Ja, kylarfläktarna (båda) går igång (ungefär vid 100 gr eller strax över) och dom stannar när tempen gått ner något mot 90 igen.
Termostaten öppnar - har kollat det.
Ja, jag kör med 50/50 mix G12++ glykol/vatten (inte för att det har nån större betydelse men ändå)

Nu har jag nyligen varit ute hos Polomannen och fått hjälp med att kolla upp om kylarfläktarnas båda lägen startar som dom ska. Det ska finnas en "underhållskylningsläge" när motorn börjar bli lite varm. Nästa läge är full kylning när motorn blivit för varm och det är bara det läget som min bil funkar på. Bryggade kontakten på tempgivaren/thermokontakten (som sitter i kylaren) och försökte på så sätt tvångsstarta dessa två lägen utan resultat (fast relät klickade i alla fall). Nu undrar jag om någon kanske haft samma fel så jag kanske kan få ett tips eller två innan jag börjar sprätta kabelhärva :-)

-Mackan

PS. Tack Frasse för all hjälp den dagen :-) guld värt!
Senast redigerad av Mackan den tis 27 sep 2011, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
st4hl
VR6-mentor
Inlägg: 898
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 13:15
Ort: Glanshammar, Örebro

Inlägg av st4hl »

Har inte råkat ut för detta själv men..
Har du kollat så att han inte trycker ur sig kylvätska någonstans? Kan ju kanske vara för högt tryck i systemet eller att det är dålig cirkulation i systemet av någon anledning. Har hänt att locket till expansionskärlet går sönder och då kan det uppstå problem. Bara ett tips. Annars har jag inte en aning om vad det kan vara.

Brukar vara packningen i locket som går sönder eller att den har lossnat eller liknande.
- VW Passat 1.9 TDI -99
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.


- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

Marcus byt ut den gula tempgivaren.
Och har du kollat om båda fläktarna går så det är inte bara ena..??

[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackan »

polomannen skrev:Marcus byt ut den gula tempgivaren.
Och har du kollat om båda fläktarna går så det är inte bara ena..??

[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Båda fläktarna går, japp.
Får testa byta den gula lilla doningen...
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av Mackan »

Mackan skrev:Blåser lite nytt liv i min tråd för att kanske få lite tips:

Tja alla.

Behöver lite tips om vad som kan vara fel... Min bil VW Golf VR6 syncro variant -96 blir för varm. Arbetstempen ska ju som sagt ligga runt 90 grader. Min ligger och pendlar mellan 90 - över 100 grader mest hela tiden och kylarfläktarna går igång hela tiden, särskilt när det är varmt väder eller i bilkö.. Den har inte uppfört sig så här förut då den har legat jämnt och fint på runt 90 grader oavsett väder. Har försökt lokalisera vad det kan vara och har bytt/kollat följande:

Värmepaket
Crackpipe
Termostat
Vattenpump
El-vattenpump
De flesta kylarslangarna är bytta alla är kollade - inget läckage
Tempgivare (blå) den som ger info till datorn
Tempgivare (gul)
Tempgivare (brun)
Tempgivare den som styr kylfläkten och sitter i kylaren (3-polig)
Relät som styr kylarfläkten (sitter under expansionskärlet) och även kollat detta reläts säkringar - hela
Expansionskärlets lock är bytt 2 gånger
Topplocket provtryckt - Tät och fin och inte skev och inga sprickor
Topplockspackning bytt
Det är inte läckage någonstans - har kollat det
Det är inte stopp i systemet, har spolat igenom överallt - inga problem.
Det är inte för lite kylarvätska i systemet - kollar det dagligen
Jag har luftat systemet otaliga gånger.
Ja, kylarfläktarna (båda) går igång (ungefär vid 100 gr eller strax över) och dom stannar när tempen gått ner något mot 90 igen.
Termostaten öppnar - har kollat det.
Ja, jag kör med 50/50 mix G12++ glykol/vatten (inte för att det har nån större betydelse men ändå)

Nu har jag nyligen varit ute hos Polomannen och fått hjälp med att kolla upp om kylarfläktarnas båda lägen startar som dom ska. Det ska finnas en "underhållskylningsläge" när motorn börjar bli lite varm. Nästa läge är full kylning när motorn blivit för varm och det är bara det läget som min bil funkar på. Bryggade kontakten på tempgivaren/thermokontakten (som sitter i kylaren) och försökte på så sätt tvångsstarta dessa två lägen utan resultat (fast relät klickade i alla fall). Nu undrar jag om någon kanske haft samma fel så jag kanske kan få ett tips eller två innan jag börjar sprätta kabelhärva :-)

-Mackan

PS. Tack Frasse för all hjälp den dagen :-) guld värt!
:?
Upp!
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av xlarge »

Kolla så att alla tre (3) lägena på kylarfläkten fungerar! Bara koppla direktström på kylarfläkten!
Detta var felet på min Golf...Läge ett fungerade inte!

1 är jord
2,3 och 4 är ström


/xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av Mackan »

xlarge skrev:Kolla så att alla tre (3) lägena på kylarfläkten fungerar! Bara koppla direktström på kylarfläkten!
Detta var felet på min Golf...Läge ett fungerade inte!

1 är jord
2,3 och 4 är ström


/xlarge
Satt precis och tänkte på det... Ska testa, Tackar
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av Mackan »

xlarge skrev:Kolla så att alla tre (3) lägena på kylarfläkten fungerar! Bara koppla direktström på kylarfläkten!
Detta var felet på min Golf...Läge ett fungerade inte!

1 är jord
2,3 och 4 är ström


/xlarge
Ok testat nu...
Körde direktström på kylfläktmotorn och den startade endast på ett av lägena...
Om jag fattat dig rätt så borde fläkten starta på alla 3 lägen?
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av xlarge »

Stämmer...Det finns tre (3) hastigheter på fläkten!


/xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av Mackan »

xlarge skrev:Stämmer...Det finns tre (3) hastigheter på fläkten!


/xlarge
Sweet! Då kanske problemet är löst med andra ord :-)
Tackar för tipset!
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av Mackan »

Mackan skrev:Blåser lite nytt liv i min tråd för att kanske få lite tips:

Tja alla.

Behöver lite tips om vad som kan vara fel... Min bil VW Golf VR6 syncro variant -96 blir för varm. Arbetstempen ska ju som sagt ligga runt 90 grader. Min ligger och pendlar mellan 90 - över 100 grader mest hela tiden och kylarfläktarna går igång hela tiden, särskilt när det är varmt väder eller i bilkö.. Den har inte uppfört sig så här förut då den har legat jämnt och fint på runt 90 grader oavsett väder. Har försökt lokalisera vad det kan vara och har bytt/kollat följande:

Värmepaket
Crackpipe
Termostat
Vattenpump
El-vattenpump
De flesta kylarslangarna är bytta alla är kollade - inget läckage
Tempgivare (blå) den som ger info till datorn
Tempgivare (gul)
Tempgivare (brun)
Tempgivare den som styr kylfläkten och sitter i kylaren (3-polig)
Relät som styr kylarfläkten (sitter under expansionskärlet) och även kollat detta reläts säkringar - hela
Expansionskärlets lock är bytt 2 gånger
Topplocket provtryckt - Tät och fin och inte skev och inga sprickor
Topplockspackning bytt
Det är inte läckage någonstans - har kollat det
Det är inte stopp i systemet, har spolat igenom överallt - inga problem.
Det är inte för lite kylarvätska i systemet - kollar det dagligen
Jag har luftat systemet otaliga gånger.
Ja, kylarfläktarna (båda) går igång (ungefär vid 100 gr eller strax över) och dom stannar när tempen gått ner något mot 90 igen.
Termostaten öppnar - har kollat det.
Ja, jag kör med 50/50 mix G12++ glykol/vatten (inte för att det har nån större betydelse men ändå)

Nu har jag nyligen varit ute hos Polomannen och fått hjälp med att kolla upp om kylarfläktarnas båda lägen startar som dom ska. Det ska finnas en "underhållskylningsläge" när motorn börjar bli lite varm. Nästa läge är full kylning när motorn blivit för varm och det är bara det läget som min bil funkar på. Bryggade kontakten på tempgivaren/thermokontakten (som sitter i kylaren) och försökte på så sätt tvångsstarta dessa två lägen utan resultat (fast relät klickade i alla fall). Nu undrar jag om någon kanske haft samma fel så jag kanske kan få ett tips eller två innan jag börjar sprätta kabelhärva :-)

-Mackan

PS. Tack Frasse för all hjälp den dagen :-) guld värt!

Tja igen.

Då har jag äntligen lyckats hitta felet på skrället. Det var kylarfläktsmotorn som hade pajjat. Den snurrade bara på det ena läget av 2, och det var det läget som satte igång när motorn blev för varm som funkade. Hittade en beggad fläkt på en bilskrot i Västerås och meckade i den, luftade ordentligt och allt funkar klockrent nu :-)
Synd (eller bra kanske man ska säga oxå) att jag hann byta precis allt annat + en mindre motorrrenovering i samband oxå :-)

Passar på att tacka lite inblandat folk för bra tips och hjälp:

Polomannen! Alltid ställt upp och hjälpt till när min kunskap brister. Guld värt!
David på DLI-teknik för kanonbra service och tips gällande kolvringar och topplockspackning
Roberto på Autodelar.net för bra priser, bra service och snabba leveranser.

Sen måste jag säga att det här forumet är ju kanon. Hittat det mesta jag behövt hjälp med här. Grymt!

-Mackan
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av VanDamage »

Härligt!
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av xlarge »

Skulle tycka det va roligt att få ett tack, när man för en gångs skull tar sig tid (trots att man EJ har gott om tid) att hjälpa folk med deras fel på bilen!!!


Fortsätter det på detta sätt SKITER jag i att ge hjälp!!

/Jävligt besviken Xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av Mackan »

xlarge skrev:Skulle tycka det va roligt att få ett tack, när man för en gångs skull tar sig tid (trots att man EJ har gott om tid) att hjälpa folk med deras fel på bilen!!!


Fortsätter det på detta sätt SKITER jag i att ge hjälp!!

/Jävligt besviken Xlarge
Ok dude, tackar dig personligt en gång till för tipset då, utan att vara ironisk så var det guld värt. Du kom med det slutgiltiga tipset så jag kunde fixa bilen. Läs gärna högre upp så ser du vad jag menar ;-)

Hoppas du inte är så besviken längre? Inga sura miner hoppas jag?

-Mackan
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Re: Gissa felet..... igen.

Inlägg av xlarge »

xlarge skrev:Skulle tycka det va roligt att få ett tack, när man för en gångs skull tar sig tid (trots att man EJ har gott om tid) att hjälpa folk med deras fel på bilen!!!


Fortsätter det på detta sätt SKITER jag i att ge hjälp!!

/Jävligt besviken Xlarge

Får väl krypa till korset och erkänna att jag gjort ett misstag!
Så ber om ursäkt för detta!!
Såg inte trådskaparens TACK i ett tidigare inlägg.

MEN det finns ANDRA som jag hjälpt här med både det ena och andra...OCH ALDRIG hört nåt ifrån efter man hjälpt dom.....
Inte ens har dom skrivit och talat om felen har blivit fixade, med hjälp av tipsen!


Mvh Xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Skriv svar