Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Då har det hänt lite igen. motorn är på plats och har kopplat in alla kablar som ska
användas i ecumaster boxen. Mekaniskt sett så är väl bilen i princip klar. Slangar till oljekylare och bränslesystem är måttat och klart för pressning så om allt går som planerat så är det nog start i slutet på veckan!
I torsdags så åkte jag till Mora och köpte det här liket också. Enda anledningen
var att den hade en komplett svart skinninredning i ok skick
Tanken med den här inredningen är att den ska få ersätta edition one inredningen under en
period så jag kan ta mig tid och renovera upp den till nyskick!
Sen i förrgår när jag skulle hitta en fin plats till sprutet så fick jag cepebryt på elen..
Slet ur brädan och all klippt och skarvad skit som låg där bakom plus en massa annat.
Igår slet jag ur instrumentbräda och all el bakom från den vita jag nyss köpte och flyttade
till vr6an. Kom så långt att jag hann koppla på batteriet och se att allt fungerade innan jag
packade ihop och for hem.
användas i ecumaster boxen. Mekaniskt sett så är väl bilen i princip klar. Slangar till oljekylare och bränslesystem är måttat och klart för pressning så om allt går som planerat så är det nog start i slutet på veckan!
I torsdags så åkte jag till Mora och köpte det här liket också. Enda anledningen
var att den hade en komplett svart skinninredning i ok skick
Tanken med den här inredningen är att den ska få ersätta edition one inredningen under en
period så jag kan ta mig tid och renovera upp den till nyskick!
Sen i förrgår när jag skulle hitta en fin plats till sprutet så fick jag cepebryt på elen..
Slet ur brädan och all klippt och skarvad skit som låg där bakom plus en massa annat.
Igår slet jag ur instrumentbräda och all el bakom från den vita jag nyss köpte och flyttade
till vr6an. Kom så långt att jag hann koppla på batteriet och se att allt fungerade innan jag
packade ihop och for hem.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Det här gick ju lite trögare än vad jag hade räknat med. Hur som helst så började jag med elen
och där var det väl inga konstigheter.
Drar alla kablar dit dom ska och klipper till längderna.
Motorpiska klar...ish
Var ju tvungen att fixa soppasystemet också och här är surgetanken monterad.
Min hemmabyggda fuelrail var en total fail så min brysch Erik Milberg var en räddare i nöden!
Fick handla en rail som han hade köpt för länge sedan innan han åkte på fräsfeber
Soppasystemet blev bra sen och provtryckt till 6bar utan läckor men sen kom nästa problem..
Skulle starta bilen och den baktände mest, upptäckte efter en stund att jag hade kastat om 1an och 3ans
tändspole. Kasta om det och provade igen, bilen gick på 4cyl. ´Kollade gnista och efter en del felsökade så visade det sig att 2 tändspolar var död
Efter lite funderande och hatande så tog vi en spole från en annan bil i garaget och den visade sig passa utmärkt
på vr6an. Jag har alltid tyckt att 1.8t spolar har sett förjävligt ut på en vr6 men dessa 715f spolar är perfekt längd
till stiftet!
Hittade ett gäng spolar.
Ny härva igen
Klart!
Efter det så startade bilen direkt och det första vi gjorde var att ta bilen på
provtur och dricka kaffe hos en polare några kilometer bort Sket i huv och front men
det sitter monterat nu!
Här börjar nästa projekt. Jag har ju bytt ut varenda kabel i bilen inkl central osv. Det enda som är kvar från gamla elen är härvan till lysen och blinkers fram då den gamla härvan var klippt och klistrad exakt överallt!
Tog hela elsystemet från den vita som jag köpte för inredningen. hur som helst så ville jag inte sätta tillbaka mk3 mätarhuset eftersom den ska se helt original ut invändigt.
Efter en jäkla massa forskande så upptäckte jag att Seat Ibiza 2 och Seat Cordoba har ett mätarhus med digital hastighetsmätare fast mekaniskt räkneverk som ser ut precis som mk2ans
Här är den bästa biten. Alla mk3 mätarhus har ett stort kretskort där allt är integrerat
men på den här skönheten så är det ett separat till hastighetsmätaren! Snart har jag alltså
ett mk2 mätarhus med elektronisk hastighetssignal
och där var det väl inga konstigheter.
Drar alla kablar dit dom ska och klipper till längderna.
Motorpiska klar...ish
Var ju tvungen att fixa soppasystemet också och här är surgetanken monterad.
Min hemmabyggda fuelrail var en total fail så min brysch Erik Milberg var en räddare i nöden!
Fick handla en rail som han hade köpt för länge sedan innan han åkte på fräsfeber
Soppasystemet blev bra sen och provtryckt till 6bar utan läckor men sen kom nästa problem..
Skulle starta bilen och den baktände mest, upptäckte efter en stund att jag hade kastat om 1an och 3ans
tändspole. Kasta om det och provade igen, bilen gick på 4cyl. ´Kollade gnista och efter en del felsökade så visade det sig att 2 tändspolar var död
Efter lite funderande och hatande så tog vi en spole från en annan bil i garaget och den visade sig passa utmärkt
på vr6an. Jag har alltid tyckt att 1.8t spolar har sett förjävligt ut på en vr6 men dessa 715f spolar är perfekt längd
till stiftet!
Hittade ett gäng spolar.
Ny härva igen
Klart!
Efter det så startade bilen direkt och det första vi gjorde var att ta bilen på
provtur och dricka kaffe hos en polare några kilometer bort Sket i huv och front men
det sitter monterat nu!
Här börjar nästa projekt. Jag har ju bytt ut varenda kabel i bilen inkl central osv. Det enda som är kvar från gamla elen är härvan till lysen och blinkers fram då den gamla härvan var klippt och klistrad exakt överallt!
Tog hela elsystemet från den vita som jag köpte för inredningen. hur som helst så ville jag inte sätta tillbaka mk3 mätarhuset eftersom den ska se helt original ut invändigt.
Efter en jäkla massa forskande så upptäckte jag att Seat Ibiza 2 och Seat Cordoba har ett mätarhus med digital hastighetsmätare fast mekaniskt räkneverk som ser ut precis som mk2ans
Här är den bästa biten. Alla mk3 mätarhus har ett stort kretskort där allt är integrerat
men på den här skönheten så är det ett separat till hastighetsmätaren! Snart har jag alltså
ett mk2 mätarhus med elektronisk hastighetssignal
- Jahappz
- Site Admin
- Inlägg: 800
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 13:59
- Ort: Värnamo
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Ser bra ut!
VW Passat B8 2,0 GTR -2018
Audi S4 2,7 -1999
VW Golf MK2 1,8T -1987
Audi S4 2,7 -1999
VW Golf MK2 1,8T -1987
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Fått hem mätarhuset och monterat mätaren i mk2 huset. Funkar kanon!
Självklart har jag lyckats döda resten av mätarhuset men det vara ändå bara ett vanligt
mk2 mätarhus så jag får fixa ett nytt och flytta över seat hastighetsmätaren.
Ska försöka fixa en matchande mätartavla till varvräknaren också, tyckte det såg lite
ballt ut med rött
Självklart har jag lyckats döda resten av mätarhuset men det vara ändå bara ett vanligt
mk2 mätarhus så jag får fixa ett nytt och flytta över seat hastighetsmätaren.
Ska försöka fixa en matchande mätartavla till varvräknaren också, tyckte det såg lite
ballt ut med rött
-
- V.I.P
- Inlägg: 1580
- Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Tjena!
Ser bra ut!
kul att nån uppdaterar sin projekt tråd
Vet att finns några andra.
Själv ingen bil all idag, lite tråkigt men men
Ser bra ut!
kul att nån uppdaterar sin projekt tråd
Vet att finns några andra.
Själv ingen bil all idag, lite tråkigt men men
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Kul att nån läser, jag uppdaterar mest för att själv hålla koll på vad jag har gjort
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Sommaren började ju med elände. Bara mitt egna fel egentligen.
Hade varit roligare om det hade rasat p.g.a. effekt Alla ramlager
och vevlager, vev och en stake blev skrot.
4 dagar senare
Bilen är alltså ihop och fungerar fint så nu har jag fått tid att fixa lite småsaker som
jag stört mig på. Mätarhuset är en sån grej. Hastighetsmätare funkar ju men varvräknaren
har ju varit död...tills nu!
Det hela blev ganska enkelt när man började syna komponenterna på kretskortet
så nu fungerar varvräknaren utan någon omvandlare eller annat påhitt. Ni ser på
bilderna vad som måste göras. Klipp benen på 2st motstånd och dra signalkabeln direkt
till ben nr 2 på SAK215.
Har hunnit bygga en diskret poplåda med en 8". Har inte haft stereo i bilen på 9 år så det var dags nu
Och i väntan på att ecumaster ska fixa en table i differential control i sprutet så
gjorde jag en tillfällig manuell haldex "controller"
Hade varit roligare om det hade rasat p.g.a. effekt Alla ramlager
och vevlager, vev och en stake blev skrot.
4 dagar senare
Bilen är alltså ihop och fungerar fint så nu har jag fått tid att fixa lite småsaker som
jag stört mig på. Mätarhuset är en sån grej. Hastighetsmätare funkar ju men varvräknaren
har ju varit död...tills nu!
Det hela blev ganska enkelt när man började syna komponenterna på kretskortet
så nu fungerar varvräknaren utan någon omvandlare eller annat påhitt. Ni ser på
bilderna vad som måste göras. Klipp benen på 2st motstånd och dra signalkabeln direkt
till ben nr 2 på SAK215.
Har hunnit bygga en diskret poplåda med en 8". Har inte haft stereo i bilen på 9 år så det var dags nu
Och i väntan på att ecumaster ska fixa en table i differential control i sprutet så
gjorde jag en tillfällig manuell haldex "controller"
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Snyggt som vanligt , du är påhittig du
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Ja det är ju kul att mixtra
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Här händer inte mycket. Bilen funkar fortfarande iallafall
Köpte mig en ny brukis i torsdags! Snart turbo
Köpte mig en ny brukis i torsdags! Snart turbo
- eMiL
- Moderator
- Inlägg: 1989
- Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
- Ort: Göteborg
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Ännu lever vr6.nu
Härligt jobbat!
Härligt jobbat!
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Grattis
Vr6.nu går på respirator men de finns än
Vr6.nu går på respirator men de finns än
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion
Har inte kollat forumet på flera månader men fick för mig att kolla nu.
Roligt att du uppdatera här
Räcker det inte med en vr6/r32 turbo?
Roligt att du uppdatera här
Räcker det inte med en vr6/r32 turbo?
Show us the meaning of haste