Löst: 3-polig kontakt på kylare (Termokontakt för fläktar)

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
trocade
18 tummare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:38
Ort: Linköping

Löst: 3-polig kontakt på kylare (Termokontakt för fläktar)

Inlägg av trocade »

Jag håller på att byta kylare på bilen och den nya kylaren jag sätter dit har en 3-polig kontakt men jag har ingen kontakt som passar på kabelstammen?

Den röda ringen visar vart kontakten är.
Bild

Kan det vara olika kylare till olika årsmodeller? Och om man har AC eller inte? Jag har en ide att det ska gå en kontakt från termostathuset för att känna av om kylfläkten ska gå eller?
Senast redigerad av trocade den tor 03 feb 2011, 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gnytt
VR6-mentor
Inlägg: 981
Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
Ort: Kristianstad

Inlägg av gnytt »

Stämmer att den känner av vilken hastighet fläkten ska snurra i, för mig att den kontakte går ihop med fläktmotstånds "grunkan" som sitter under expansinonskärlet.

Mvh
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
trocade
18 tummare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:38
Ort: Linköping

Inlägg av trocade »

Tackar,

Men:
Jag har sökt lite här och kollat ETKA och om jag lyckats förstå sprängskisser så används den bara på bilar med AC vilket förklarar varför jag inte har någon passande kontakt.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

trocade skrev:Tackar,

Men:
Jag har sökt lite här och kollat ETKA och om jag lyckats förstå sprängskisser så används den bara på bilar med AC vilket förklarar varför jag inte har någon passande kontakt.
det stämmer inte jag har haft en golf utan ac men med den kontakten på kylet det va en 92:a skulle tro att det kan skilja på vilken årsmodell
mk2 vr6
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

nosisfun skrev:
trocade skrev:Tackar,

Men:
Jag har sökt lite här och kollat ETKA och om jag lyckats förstå sprängskisser så används den bara på bilar med AC vilket förklarar varför jag inte har någon passande kontakt.
det stämmer inte jag har haft en golf utan ac men med den kontakten på kylet det va en 92:a skulle tro att det kan skilja på vilken årsmodell
Precis. Tittar man på texten på sensorn så står det 95-82gr 93-105gr
d.v.s den styr låg och hög fläkthastighet om den är 3-polig. 2-polig vette f*n :wink:
Golf vr6-93
trocade
18 tummare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:38
Ort: Linköping

Inlägg av trocade »

nosisfun skrev:
trocade skrev:Tackar,

Men:
Jag har sökt lite här och kollat ETKA och om jag lyckats förstå sprängskisser så används den bara på bilar med AC vilket förklarar varför jag inte har någon passande kontakt.
det stämmer inte jag har haft en golf utan ac men med den kontakten på kylet det va en 92:a skulle tro att det kan skilja på vilken årsmodell
Tillbaks till ritbordet då.. :) Ska kolla mer imorgon... jäkla kontakt att vara lurig :D
trocade
18 tummare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:38
Ort: Linköping

Inlägg av trocade »

Nu så ...

Om någon funderar i framtiden:

Det är termokontakten som jag funderat över. Och det kan vara lite olika på olika årsmodeller, antingen en 3 polig rak eller en fyrkantig.

Min gamla kylare hade den fyrkantiga och därför blev jag så förvirrad, jag har köpt en passande termokontakt för det jag har på kabelstammen.

Lesson learned: släng inte gamla kylaren utan att titta ordenligt.. :)
Skriv svar