Robbans VR6-92

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Robbans VR6-92

Inlägg av RobbanWRX »

Har länge länge varit sugen på en Vr6'a men det har aldrig riktigt blivit av att jag skaffat en. Nu när dom tidiga årsmodellerna kommit ner väldigt mycket i pris så fick jag ett infall och köpte en på Blocket. Den var listad som en Golf IV -92! :shock: men i den lilla rutan längst ner i annonsen syntes det att det var en VR6'a. Priset gick att få ner till rätt nivå och jag slog till.
Enligt ägaren som endast haft den i ett par månader pg.a att han fått bilen istället för pengar för en lägenhet han hyrde ut så hade något hänt med mätaren som endast visade ca 500mil. Jag hade alltså ingen aning om hur långt bilen gått! Servicebok fanns men var inte stämplad på ett tag så den hade man ingen större nytta av. Jag har nu lärt mig att mätaren slår om till noll efter 30000mil vilket förmodligen min har gjort. Således har min bil rullat 30650mil och går fortfarande som en klocka!! Det är bra drag i den och den ryker inget. Avgasvärdena är kanon.

Jag har nu haft bilen i ett par månader och hittils inga bekymmer förutom att jag har fixat de tvåorna från bilprovningen som fanns när jag köpte den. Jag har alltså svetsat vänster tröskel eftersom någon knäppskalle haft sönder den när dom använt domkraft. Fixat 2st bättre begagnade strålkastare och målat insatserna svarta, bytt skivor och belägg fram då dom gamla vibrerade satan! samt lite annat småfix. Skaffat öppet filter också såklart. Har suktat efter det goa brölet länge :D
För några veckor sedan fick jag tag på ett extraktorrör på en bilskrot för 540:- och igår fick jag ett ryck efter jobbet för att montera det. Idag var jag på jobbet igen för att färdigställa jobbet och passade då på att lyfta ventilkåpan och kolla läget där. Blev inte så glad när jag såg en bit av den övre kedjesträckaren sticka upp bakom kedjan :shock: :shock:
Konstigt nog rasslar motorn inte ett dugg ändå. Nu löper kedjan mot kedjespännarens metalldel vilket inte kan vara särskilt bra.
Jag bestämde mig iallafall för att slänga ihop motorn igen och eventuellt börja riva den nästa helg.
Lika bra att byta alltihop.
Här kommer lite bilder som förhoppningsvis kommer bli lite snyggare ju längre tiden går.
Bild
Bild
Dom äckliga röda emblemen är bytade mot nya original.
Bild
Bild
Bild
Bild
Såhär såg det ut när insuget kom av.
Bild
Här sitter grenröret monterat.
Bild
Här ser man den äckliga biten av sträckaren som sticker upp :shock:
Bild
Ganska sliten..
Bild
Sähär blev det med lite färg på ventilkåpa och insug.
Bild

Dessa fälgar beställdes igår:
[/img]BildBild
Kör VR6 -92
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

När du ändå håller på med motorn tycker jag du ska lyfta ur den och tvätta av den och hela motorrummet ordentligt. Var nog det skitigaste motorrum jag sett, skulle jag gjort iaf :wink:
Golf vr6-93
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

veärsex skrev:När du ändå håller på med motorn tycker jag du ska lyfta ur den och tvätta av den och hela motorrummet ordentligt. Var nog det skitigaste motorrum jag sett, skulle jag gjort iaf :wink:
får lov hålla med, dessutom väldigt smidigt jobba me maskin utanför bilen :) och lite tvätt och uppfräschning gör så mkt när man öppna upp huven och ser att någon lagt lite energi på insidan med :D
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Inlägg av RobbanWRX »

Precis så är det tänkt! Här är det ingen som tvättat på många år :(
Motorn åker ur imorgon har jag besämt.
Kör VR6 -92
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Inlägg av RobbanWRX »

Det blev inget motorlyft igår, var för lat helt enkelt :(
Idag har jag iallafall beställt alla delar som kommer att behövas, så om jag har ork så åker motorn ur nån kväll denna vecka. Till helgen blir det kedjebyte och förhoppningsvis upstart igen.
Kör VR6 -92
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Inlägg av RobbanWRX »

Så, efter ett par timmars slit efter jobb är nu motorn redo att lyftas ur. Det var väldigt smidigt att plocka hela fronten måste jag säga! :o
Tror jag lyfter ur motorn på torsdag så är hela helgen räddad med motortvätt och kedjebyte :D
Kör VR6 -92
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Tjusigt. Blir en helt annan bil när motor & motorrum ser nytt ut. Passa på att kolla allt kablage, finns mycket, att kablar inte är stenhårda eller blivit av med isoleringen och liknande, och att jordpunkterna (du lär se dom) ser fräscha ut. Gärna bra bilder på hela evenemanget :)
Golf vr6-93
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Inlägg av RobbanWRX »

Bilder kommer. Har inte orkat föra över dom till datorn bara.
Kör VR6 -92
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Inlägg av RobbanWRX »

Sådärja, då var motorn ute! :D
Givetvis gick det inte helt smärtfritt eftersom länken som höll ihop kedjan som jag lyfte med brast!! :shock: Som tur var så hade jag precis börjat lyfta så motorn föll inte särskilt långt. Men det kunde gått jäkligt illa. Tillslut lyckades jag fästa upp den med en ny kedja och trixa ut den på en lastpall.
Imorgon ska motorn tvättas och delas från växellådan.
Givetvis glömde jag att ta bilder, men det kommer imorgon. :oops:
Kör VR6 -92
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

köpt delar redan ?? tips är köpa krolls ! har du för totalrenovera maskinen :) blockpackning och bult och se över ventiler är inte helt dumt vettu, då det förekommer oljeläckage från blockpackningen mm han har även ram/vevlager mm :) rikigt nice
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Inlägg av RobbanWRX »

It's alive! :D
Äntligen är motorn i bilen och fronten monterad igen, så nu är bilen komplett igen!
Har inte orkat att jobba i veckan så nu i helgen fick jag ett ryck.
Bilder kommer.
Kör VR6 -92
RobbanWRX
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 20 nov 2010, 14:30

Inlägg av RobbanWRX »

Här kommer lite bilder på arbetet som är gjort.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trasig glidskena
Bild

Sliten glidspännare
Bild

Något sliten spännare :shock:
Bild

Bild

Trasiga delar
Bild

Nu när kedjorna och allt därtill är bytt så går motorn superfint.
Jag passade på att byta packbox till veven, oljetrågspackning, ventilkåpspackning, urtrampningslager, termostathus och termostat m.m.
Så nu är motorn helt läckagefri vilket är skönt.
Kopplingen var relativt nybytt så den bytte jag ej.

Nästa steg på bilen blir montering av coilovers som jag nyss beställt samt byte av motorfäste höger bak och fram då mina är helt slut. Växellådsfästet har jag redan bytt.
Kör VR6 -92
Skriv svar