Köp råd golf 4 v6 4motion

Här kan du tala om dina erfarenheter om en butik, verkstad eller bildelar
Bra och Dåliga
Rappafan
Ny vaxad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:11

Köp råd golf 4 v6 4motion

Inlägg av Rappafan »

Är sugen på att köpa en golf 4 v6 4motion men undrar lite om någon vet något speciellt man ska kolla på på dom.
De bilarna jag kollat på har rullat mellan 10-15.000mil tänke använda bilen som bruks bil i något år framåt så vill köpa en som håller länge utan några dyra utgifter.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

glidskenor och skenorna de har samma problem som på de äldre 12ventilarna så räkna med ett sådant byte om du skall handla en som gått mellan 10-15.000mil
mk2 vr6
Rappafan
Ny vaxad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:11

Inlägg av Rappafan »

Okej:) hur är det med haldex systemet något som kräver dyr service? eller som kan börja krångla?
Användarens profilbild
VR6_Linus
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 20 dec 2005, 23:19
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av VR6_Linus »

Byte av olja och filter till haldexen bak, ska bytas var 6000mil. Delarna kostade sist om jag minns rätt ca 400:-
Golf Vr6T, Golf 1 75a, Passat "Svarttaxin" Tdi 03
bilder.bluezide.com
cheeva
Vr6 Beroende
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 19:57
Ort: Kristianstad

Inlägg av cheeva »

även jag är sugen på en sådan här :) men vill veta lite mer finns det någon köpguid som det finns till vr6an ?

Sen det här med kamkjedjorna, är det verkligen så att de inte förbättrats något alls ? dessa här skenorna som kom till enkelkjedjan håller inte de bättre än de till dubbelkjedjan ?

Vilka andra bilar skulle ni kunna rekomendra ? med krav 4 hjulsdrift och lite pulver under huven

pris klass är runt 45.000
Corrado vr6-93
yamaha r6-00
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

Haldex är förvånadsvärt problemfri måste ja säga, sköts bara olje+filterbyte så är dom riktigt styktåliga, inte haft nå bil inne med direkt större problem under mina 12 år som vw mek, som sagt ang motor så kolla så service är skött, är väldigt A och O på dessa bilar, sen lyssna efter ev oljud mm
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
cheeva
Vr6 Beroende
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 19:57
Ort: Kristianstad

Inlägg av cheeva »

tobbe80 skrev:Haldex är förvånadsvärt problemfri måste ja säga, sköts bara olje+filterbyte så är dom riktigt styktåliga, inte haft nå bil inne med direkt större problem under mina 12 år som vw mek, som sagt ang motor så kolla så service är skött, är väldigt A och O på dessa bilar, sen lyssna efter ev oljud mm
Okej :) låter trevilgt ... är motorn verkligen lika kännslig som 12v vr6an ? blev det inte bättre efter bytet till enkelkjedja ?
Corrado vr6-93
yamaha r6-00
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

Har da aldrig haft inne nån bil med ras eller oljud som vi renoverat iafall, rulla iofs inte så jätte många men varit betydligt mer problem med v5orna :x inte jätte imponerad av dessa, dessa motorer har vi dessutom bytt kjedjor och stärckare på pga kjedjorna töjts och lagt felkod på kamaxelläges givare. v6an är ingen direkt jätte vanlig bil på våra vägar här neråt ifall så kan inte säga mer än dom erfarenheter jag haft ang just kamkjedjor, fel har dom men inte i samma utsträcking kanske
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
Skriv svar