Golf 3 VR6 1992 - Turbobygge
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Har ett problem nu.
Skall besikta bilen på Onsdag nästa vecka.
Men bromsarna skakar som fan när man skall bromsa.
Pedalen går ner i botten när man bromsar hårt och pedalen hoppar upp och ner.
Är nya skivor och belägg bak, samt nya belägg fram. Kan inte se att framskivorna skall vara vinda eller så.
Kan det kanske vara luft i systemet som beter sig såhär ?
Skall besikta bilen på Onsdag nästa vecka.
Men bromsarna skakar som fan när man skall bromsa.
Pedalen går ner i botten när man bromsar hårt och pedalen hoppar upp och ner.
Är nya skivor och belägg bak, samt nya belägg fram. Kan inte se att framskivorna skall vara vinda eller så.
Kan det kanske vara luft i systemet som beter sig såhär ?
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Nya ok har ramlat hem nu.
Sen har jag ordnat hem en VR6 utan motor som jag skulle plocka avgassystemet ifrån.
hittade när jag kollade på den polyuretan bussningar i framvagnen på den
så dom får man väl plocka över till min då mina ser lite dåliga ut.
Lär inte bli sämre iaf.
Vad ska man mer plocka från bilen innan den skrotas, hela bromspaketet med kärl och cylinder och allt lär man ta. soppapumpen kan nog vara bra att ha i framtiden.
Får se hur mycket jag hinner plocka innan sambon säger ifrån
Sen har jag ordnat hem en VR6 utan motor som jag skulle plocka avgassystemet ifrån.
hittade när jag kollade på den polyuretan bussningar i framvagnen på den
så dom får man väl plocka över till min då mina ser lite dåliga ut.
Lär inte bli sämre iaf.
Vad ska man mer plocka från bilen innan den skrotas, hela bromspaketet med kärl och cylinder och allt lär man ta. soppapumpen kan nog vara bra att ha i framtiden.
Får se hur mycket jag hinner plocka innan sambon säger ifrån
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Då har man börjat plocka ut motorn från donatorbilen !
Kanske inte den bil man trodde jag skulle plocka motor ifrån men
denna är det iaf:
Här är motorn när den sitter på plats i bilen:
Här är motorn utplockad:
Här är luftfiltret som är till min bil, ett Pipercross av något slag:
Och här har ni växelspaksknoppen som kommer från en Golf IV:
Kanske inte den bil man trodde jag skulle plocka motor ifrån men
denna är det iaf:
Här är motorn när den sitter på plats i bilen:
Här är motorn utplockad:
Här är luftfiltret som är till min bil, ett Pipercross av något slag:
Och här har ni växelspaksknoppen som kommer från en Golf IV:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Kanske dags att lägga upp något i denna tråd igen
Det jag pysslar med är att byta motor, då jag upptäckte att kamkedjan och spännarna inte var i superskick samt att jag fick en annan motor av
garagekompisen.
Kan posta en bild på kamkedjans spännare imorrn när jag vart i garaget.
Började lossna delar från den ena iaf
Bilen som den ser ut just nu:
Det jag pysslar med är att byta motor, då jag upptäckte att kamkedjan och spännarna inte var i superskick samt att jag fick en annan motor av
garagekompisen.
Kan posta en bild på kamkedjans spännare imorrn när jag vart i garaget.
Började lossna delar från den ena iaf
Bilen som den ser ut just nu:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Lite frågor runt motorbytet kan jag passa på att ställa.
Något spec ni tycker man skall fixa på den lösa motorn innan man
stoppar in den i bilen ?
Kamkedjan kan ju alltid vara bra att byta
Sitter ingen låda eller så på den så blir nog inte så supersvår
att komma åt.
hur avancerat är ett kamkedjebyte om man säger så ?
Har lite kunnande samt att jag har verktyget för att låsa kamaxlarna
på jobbet.
Putsa upp och lacka delar av den kommer göras.
Samt dra in alla kablar i något skydd då dom är lösa som ni kanske ser
på bilden där motorn sitter i MK1an.
Något spec ni tycker man skall fixa på den lösa motorn innan man
stoppar in den i bilen ?
Kamkedjan kan ju alltid vara bra att byta
Sitter ingen låda eller så på den så blir nog inte så supersvår
att komma åt.
hur avancerat är ett kamkedjebyte om man säger så ?
Har lite kunnande samt att jag har verktyget för att låsa kamaxlarna
på jobbet.
Putsa upp och lacka delar av den kommer göras.
Samt dra in alla kablar i något skydd då dom är lösa som ni kanske ser
på bilden där motorn sitter i MK1an.
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 218
- Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:36
- Ort: Olofström
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Då var motorn ute.
Nu ska jag ge mig på att fixa lite delar
samt ta med massa balkar och skit till tjens jobb
och blästra lite samt dra på färg så allt blir tipptopp innan
det återmonteras.
Beställning av Coilovers och extractorgrenrör kommer samt
att jag har polybussningar och bromsslangskit påväg till jobbet
Alla bromsrör håller jag på att byta när jag ändå är i farten.
Nu ska jag ge mig på att fixa lite delar
samt ta med massa balkar och skit till tjens jobb
och blästra lite samt dra på färg så allt blir tipptopp innan
det återmonteras.
Beställning av Coilovers och extractorgrenrör kommer samt
att jag har polybussningar och bromsslangskit påväg till jobbet
Alla bromsrör håller jag på att byta när jag ändå är i farten.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Idag kom mina Powerflexbussningar.
Ser ju mysiga ut iaf
Nu ska jag bara ta med bärarmarna till jobbet så verkstaden kan
pressa ner ena bussningen.
Beställde även hem till bakvagnen samt kränghämmarbussnigarna.
Någon som vet om det stämmer att man måste byta alla packningar i AC systemet om man tömt det ?
Ska enligt vissa vara fyllt med Freon på äldre VR6orna.
Det gillas ju inte
Är det på så vis så blir det att köra utan AC, klarat mig förut och lär göra det nu också.
Slavcylinder tror jag nog att jag fixat en från Polomannen.
Samt att det blir att beställa bultar och muttrar till nästan allt i motorutrymmet och framvagnen nytt. Tänker inte sätta tillbaka fula rostiga bultar igen när resten är uppfixat.
Ser ju mysiga ut iaf
Nu ska jag bara ta med bärarmarna till jobbet så verkstaden kan
pressa ner ena bussningen.
Beställde även hem till bakvagnen samt kränghämmarbussnigarna.
Någon som vet om det stämmer att man måste byta alla packningar i AC systemet om man tömt det ?
Ska enligt vissa vara fyllt med Freon på äldre VR6orna.
Det gillas ju inte
Är det på så vis så blir det att köra utan AC, klarat mig förut och lär göra det nu också.
Slavcylinder tror jag nog att jag fixat en från Polomannen.
Samt att det blir att beställa bultar och muttrar till nästan allt i motorutrymmet och framvagnen nytt. Tänker inte sätta tillbaka fula rostiga bultar igen när resten är uppfixat.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 458
- Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
- Ort: Töreboda Skaraborg
Det brukar finnas en klisterlapp villket kylmedia det ärareez skrev:.
Någon som vet om det stämmer att man måste byta alla packningar i AC systemet om man tömt det ?
Ska enligt vissa vara fyllt med Freon på äldre VR6orna.
Det gillas ju inte
Är det på så vis så blir det att köra utan AC, klarat mig förut och lär göra det nu också.
R134A är det nya..
Det byttes omkring årsmodell -92, månad 06-07, men jag har en 92 och den är det R134A i...
Brukar även sitta en klisterlapp på "klumpen", innanför plasten, som sitter vid genomföringen till kupen!
Du kan även ta ett kort på fyllventilerna, med bortskruvade plasthattar, så kan jag tala om vilket system det är!
Packningar relommenderas att byta när man haft isär systemet bara för att dom brukar vara torra som fnöske!
/xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Okok ska fixa det nästa gång jag är i garaget.xlarge skrev:
Det brukar finnas en klisterlapp villket kylmedia det är
R134A är det nya..
Det byttes omkring årsmodell -92, månad 06-07, men jag har en 92 och den är det R134A i...
Brukar även sitta en klisterlapp på "klumpen", innanför plasten, som sitter vid genomföringen till kupen!
Du kan även ta ett kort på fyllventilerna, med bortskruvade plasthattar, så kan jag tala om vilket system det är!
Packningar relommenderas att byta när man haft isär systemet bara för att dom brukar vara torra som fnöske!
/xlarge
Kusinen jobbar som kyltekniker så fylla med det nya kylmediet är inga problem.
Men kikar upp detta så jag vet vilket system jag har.
Vad kan packningarna gå loss på tro ?
Vet att ett av rören är trasigt och det skulle kosta över 2500kr på VAG
Men kan nog leta fram ett beggat eller låta Slangservice här i Uppsala
fixa ett till mig.