kammaxlar

Här kan du tala om dina erfarenheter om en butik, verkstad eller bildelar
Bra och Dåliga
cheeva
Vr6 Beroende
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 19:57
Ort: Kristianstad

kammaxlar

Inlägg av cheeva »

Hej !

jag tänkte att jag skulle få lite liv i maskineriet efter sommar jobbet.

Det jag tänkte göra är att köpa extraktor grenrör, ett steg 2 insug utav Nexen, samt andra kammar och hårdare ventilfjädrar. I samband med detta tänkte jag göra ett kamkjedje byte och renovera toppen. Vad för kammar tycker ni att jag ska ha till denna milda setup ? bör jag även chipa bilen efter detta ?


mvh Kevin
Corrado vr6-93
yamaha r6-00
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

268 graders kamaxlar är väl det dom flesta kör på tror jag.
Finns mängder med trådar om just trimning.

Sök runt lite så hittar du ;)
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
race6an
Vr6 Beroende
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 03:14

Inlägg av race6an »

jag tänkte göra något liknande men min fråga är om jag bytar till vassare kammar..kommer bilen kunna klara besiktningen?
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

race6an skrev:jag tänkte göra något liknande men min fråga är om jag bytar till vassare kammar..kommer bilen kunna klara besiktningen?
Varför skulle den inte klara besiktningen? :)
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
race6an
Vr6 Beroende
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 03:14

Inlägg av race6an »

vassa kammar öppnar mindre och snabbare ju! de va df jag undra!
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Tror att en del bör läsa på innan man tar i hur en kam funkar samt hur en vassare funkar i relation till original 8)

Men iallafall, en för vass kam kan ställa till det hos biltillsynen, men håller man sig inom rimliga gränser på duration/lyft bör det inte vara några problem.
Med rimliga gränser menar jag kammar som inte kräver tomgång på 1500-2000v/m och drar hårt från 6000-> :roll:

Dvs dom flesta med en duration under 272grader och dom flesta brukar tycka att 268or är oki även om jag ska ha snällare ändå på min när jag pillar i en annan topp igen.

Sen vilka kammar man kan köpa har det varit upp ett antal gånger.
Dr Camshaft ligger bra till :P
race6an
Vr6 Beroende
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 03:14

Inlägg av race6an »

vilka kammar rekommenderar du då? motorer kan jag in och utantill :D bara vässade saker är jag inte hundra med!
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Jag rek. inget av princip eftersom det blir så fel.
Det jag själv kommer troligen köra på är nån mellan 260-268 i duration från dr camshaft.
Vill inte tappa för mycket botten men vill att den drar lite längre i registret än original.
race6an
Vr6 Beroende
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 03:14

Inlägg av race6an »

vilka sidor finns det som säljer vässade kammar? vet du det kanske så man kan beställa när det är dags!
cheeva
Vr6 Beroende
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 19:57
Ort: Kristianstad

Inlägg av cheeva »

http://www.mjmautohaus.com/catalog/prod ... ts_id=2640

jag har hittat detta kittet, hur kommer min motor gå med dessa kammarna ? vad är de för lyft på orginal kammarna ? vill inte bli av med för mycket i botten men ändå ha lite extra på toppen. Tror ni att detta kittet är att satsa på? är ju ett snuskigt bra pris, speciellt om man kan trixa bort tull moms och kanske tom frakt.

mvh kevin
Corrado vr6-93
yamaha r6-00
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

TT 268:er finns ett par st här som kör
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
joOlta
VR6 Guide
Inlägg: 136
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 19:22
Ort: Norrköping

Inlägg av joOlta »

Schricks kamaxlar är ju oxå något o rekommendera! 268 graders så klart kör med dem nu :) Men tycker inte jag har så dålig bottendrag ändå!
race6an
Vr6 Beroende
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 03:14

Inlägg av race6an »

var kan man hitta Schricks stuff, kammar, insug osv osv?
joOlta
VR6 Guide
Inlägg: 136
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 19:22
Ort: Norrköping

Inlägg av joOlta »

Köpte mina på ebay. Så fick man bra pris, köpte ett paket med schrick för 12 000. Kammar, lyftare och hårdare ventilfjädrar :)
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

Ni får inte lämna in bilen för riktig mappning av motor efter kambyte.
Det blir en jäkla skilnad efteråt.

http://www.racimax.com/
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar