Knacksensor 2, felet hittat, bilder
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
Fel kan man säga, det styr cylindrarna 4-5-6Robin skrev:De är ju för den andra cylinderraden om man säger 246
G61 styr äver 1-2-3
Det här ur klippt från forumet men det är F*N bra info, lika bra att ha det i tråden
"Knack regulation uppstår inte förrän motorvattentemperatur uppnår 40grader.
* Knacksensor 1 (sitter mot torped vägen. G61, vit kontakt) bevakar cylinder 1-2-3.
* Knacksensor 2 (sitter mot kylaren. G66, svart kontakt) bevakar cylinder 4-5-6.
Med hjälp av Hallsensorns signal(sitter på kamaxeln), kan ECU:n räkna ut vilken cylinder som knackar.
Tändpunkten för den cylinder som knackar backas i steg om 3° tills knackning upphör men max 12°.
Om knackning fortfarande detekteras så backar ECU:n tändpunkten för alla cylindrar 11° och sparar ett fel i minnet.
Om te.x G61 som sitter mot torpedväggen inte får godkännt så backar ECU:n tändningen 11° på cylinder 1-2-3."
Senast redigerad av NeXen den tor 03 dec 2009, 01:05, redigerad totalt 1 gånger.
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
G66 är sensor nr 2 och den är bakre, ej främre (och den sitter i mot kylet)Kroll skrev:Nu blev det för mkt för min lilla hjärna tror jag. Är knacksensor 2 (g66) den som sitter mot kylet, den främre helt enkelt?
ja eller nej?
Sitter du i bilen så är motorn fel vänd, står du och tittar ner i motor rummet så sitter motorn rätt, den knacksensor som sitter i mot torped vägen är den främre nr 1
så svar på din fråga är : NEJ
Blev det struligt nu hehe?
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Hopplös du är micke
Kroll, du har helt rätt, den som sitter mot kylet är G66, MEN på VAG kallar dom den del av motorn som vi kallar främre för bakre och tvärtom.
Fråga mig inte varför, fick lära mig det häromdan. Men jag tycker vi fortsätter kalla framsidan för....framsidan, eller hur ?
Men G66, sensor 2 sitter fortfarande mot kylet, väldigt nära oljekylaren, som man måste lossa för att kunna byta sensorn om den är kass.
Kroll, du har helt rätt, den som sitter mot kylet är G66, MEN på VAG kallar dom den del av motorn som vi kallar främre för bakre och tvärtom.
Fråga mig inte varför, fick lära mig det häromdan. Men jag tycker vi fortsätter kalla framsidan för....framsidan, eller hur ?
Men G66, sensor 2 sitter fortfarande mot kylet, väldigt nära oljekylaren, som man måste lossa för att kunna byta sensorn om den är kass.
Golf vr6-93
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Det är lite så här också Kroll...
Mycket beror på viken typ av felmeddelande du får. På min t.ex står det "avbrott till gods" vilket enligt VAG betyder att den inte påverkar tändningen t.ex, den backas inte utan bilen går som satan.
Däremot får man vara lite försiktig med hur mycket man ställer upp tändningen eftersom man inte har en knacksensor som kan reglera tändningen om motorn spikar.
Min är ju chippad efter konstens alla regler av ett geni, och enligt VAG när vi var ute och provkörde och mätte allt man kan mäta så säger dom att motorn är i kalasform och jag inte behöver oroa mig för spikningar.
Så långt har jag kommit, vet inte om jag ska byta min kassa G66 eller bara köra på, enligt VAG är det sak samma i nuläget...hmm
Mycket beror på viken typ av felmeddelande du får. På min t.ex står det "avbrott till gods" vilket enligt VAG betyder att den inte påverkar tändningen t.ex, den backas inte utan bilen går som satan.
Däremot får man vara lite försiktig med hur mycket man ställer upp tändningen eftersom man inte har en knacksensor som kan reglera tändningen om motorn spikar.
Min är ju chippad efter konstens alla regler av ett geni, och enligt VAG när vi var ute och provkörde och mätte allt man kan mäta så säger dom att motorn är i kalasform och jag inte behöver oroa mig för spikningar.
Så långt har jag kommit, vet inte om jag ska byta min kassa G66 eller bara köra på, enligt VAG är det sak samma i nuläget...hmm
Senast redigerad av veärsex den fre 04 dec 2009, 00:57, redigerad totalt 1 gånger.
Golf vr6-93