Knacksensor 2, felet hittat, bilder

Allt övrigt om bilen
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Se punkt 9 :?


Bild
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

wtf! är det den främre som är nr 2 alltså??
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

De är ju för den andra cylinderraden om man säger 246 :)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Kroll skrev:wtf! är det den främre som är nr 2 alltså??
Hahahaha...jag blev lika förvånad och förbannad själv..
Golf vr6-93
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

Robin skrev:De är ju för den andra cylinderraden om man säger 246 :)
Fel kan man säga, det styr cylindrarna 4-5-6 :D
G61 styr äver 1-2-3 8)

Det här ur klippt från forumet men det är F*N bra info, lika bra att ha det i tråden

"Knack regulation uppstår inte förrän motorvattentemperatur uppnår 40grader.

* Knacksensor 1 (sitter mot torped vägen. G61, vit kontakt) bevakar cylinder 1-2-3.
* Knacksensor 2 (sitter mot kylaren. G66, svart kontakt) bevakar cylinder 4-5-6.

Med hjälp av Hallsensorns signal(sitter på kamaxeln), kan ECU:n räkna ut vilken cylinder som knackar.
Tändpunkten för den cylinder som knackar backas i steg om 3° tills knackning upphör men max 12°.
Om knackning fortfarande detekteras så backar ECU:n tändpunkten för alla cylindrar 11° och sparar ett fel i minnet.

Om te.x G61 som sitter mot torpedväggen inte får godkännt så backar ECU:n tändningen 11° på cylinder 1-2-3."
Senast redigerad av NeXen den tor 03 dec 2009, 01:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Robin skrev:De är ju för den andra cylinderraden om man säger 246 :)
Nej du robin, det blir ännu konstigare nu. Sensor 1 är för cyl123
sensor 2 för cyl 456..

Fått lära mig mycket shit om knacksensorer senaste dagarna :evil:
Golf vr6-93
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

Du är sen jonas hehe
Jag han före dig 8)
Senast redigerad av NeXen den ons 02 dec 2009, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Där var han snabbare än jag...NeXeN :wink:
Golf vr6-93
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

Jag la till lite mer info i mitt inslägg längre upp, känns bra att ha den i den här tråden :wink:
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Känns som det inte går att ha för mycket bra & korrekt info i tråd som denna Micke, bra jobbat :wink:
Senast redigerad av veärsex den tor 03 dec 2009, 18:30, redigerad totalt 1 gånger.
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Nu blev det för mkt för min lilla hjärna tror jag. Är knacksensor 2 (g66) den som sitter mot kylet, den främre helt enkelt?

ja eller nej? :D
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

Kroll skrev:Nu blev det för mkt för min lilla hjärna tror jag. Är knacksensor 2 (g66) den som sitter mot kylet, den främre helt enkelt?

ja eller nej? :D
G66 är sensor nr 2 och den är bakre, ej främre (och den sitter i mot kylet)

Sitter du i bilen så är motorn fel vänd, står du och tittar ner i motor rummet så sitter motorn rätt, den knacksensor som sitter i mot torped vägen är den främre nr 1

så svar på din fråga är : NEJ

Blev det struligt nu hehe?
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Hopplös du är micke :wink:

Kroll, du har helt rätt, den som sitter mot kylet är G66, MEN på VAG kallar dom den del av motorn som vi kallar främre för bakre och tvärtom.
Fråga mig inte varför, fick lära mig det häromdan. Men jag tycker vi fortsätter kalla framsidan för....framsidan, eller hur ?

Men G66, sensor 2 sitter fortfarande mot kylet, väldigt nära oljekylaren, som man måste lossa för att kunna byta sensorn om den är kass.
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Tackar för svaren
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Det är lite så här också Kroll...

Mycket beror på viken typ av felmeddelande du får. På min t.ex står det "avbrott till gods" vilket enligt VAG betyder att den inte påverkar tändningen t.ex, den backas inte utan bilen går som satan.

Däremot får man vara lite försiktig med hur mycket man ställer upp tändningen eftersom man inte har en knacksensor som kan reglera tändningen om motorn spikar.

Min är ju chippad efter konstens alla regler av ett geni, och enligt VAG när vi var ute och provkörde och mätte allt man kan mäta så säger dom att motorn är i kalasform och jag inte behöver oroa mig för spikningar.

Så långt har jag kommit, vet inte om jag ska byta min kassa G66 eller bara köra på, enligt VAG är det sak samma i nuläget...hmm
Senast redigerad av veärsex den fre 04 dec 2009, 00:57, redigerad totalt 1 gånger.
Golf vr6-93
Skriv svar