Golf mk2 vr6
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Golf mk2 vr6
Okej, tänkte om någon är intresserad så lägger jag upp en projekttråd om mitt bygge
Startade med att köpa en donatorbil (golf 93,a vr6) Denna strippades på allt som gick att plocka bort.
Sen strippades min lilla skönhet (golf mk2 16v 88,a)
Elsystemet från vr6,an rensades på dörrel/fönsterhissar och lite annat onödigt.
Sen blev det dax för montering och inköp (svindyrt )
Framvagnen från vr6an blästrades och lackades och fick nya polyurethanbussningar samt alla bultar till framvagnen byttes ut.
Denna passa rakt på utan modifiering.
Sen inhandlades nya spindelleder, spindlar, bromsok, bremboskivor, hjullager samt ebc-redstufbellägg tillsammans med nya coilovers och nya bussningar till fjädertornen, allt detta monterades utan problem.
Sen var det dax för rattstången, ska köra med rattstången från 16v så då passade så klart inte originalknutarna eftersom det blev hydskidnad efter jag monterat styrservon från vr6,an. Så det var till att besöka skroten och inhandla rattknutarna från en corrado vr6 samt ett pedalställ från corrado vr6.
Dessa grejor passade så när som på ett hål man fick borra upp eftersom jag ska bygga om till hydralisk koppling och dett behövdes för kopplingscylindern
Men allt detta är i varje fall monterat.
Vad det rör främre motorbalk där kylaren sitter passa den inte från golf mk3 så även här inhandlades en från corrado vr6, som passade i golf 2,ans originalhål, även denna fick nya polyurethanbussningar, kan tilläggas att i corrados balk var det samma fästen för motorfästet som i golf 3ans så nu har racekuddar från Dli-teknik monterats på alla tre ställen
Bakvagnen, använde jag mig av 16v originalbalk och flyttade över nav, ok osv från vr6, allt passade som handen i vanten och även här monterades poly-bussningar samt coilovers.
Tanken tog jag från vr6,an och den passade även den rakt på, blev aningens tajt med original stötdämpare men med coilovers så det vackert ut;)
Sen inhandlades undre, övre samt bakre fjäderpensstag och en sparco-bur, stagen är monterade och buren är på G.
Detta är vad som är monterat hittils.
Övriga delar som är inhandlade är:
Motor=2.9 liters corradomotor som är renoverad och komplett
Kylare=Corrado vr6 med elfläktar, passar direkt lten svetsloppa för bult till ena fästet
Växellåda= 02a från corrado, renoverad med en quife-diff
stolar= Cobra monaco
Fälgar= Nya ace 16" Med nya 205/40/16 marshall däck
Databox= Corrado vr6
Drivaxlar= corrado vr6 (vw-motorsport
Sen har jag även ett turbopaket som ska byggas på en annan motor till förhoppningsvis nästa sommar när bilen är reggad och klar, detta tänkte jag driva med siemens decca 630cc spridare samt ett linksprut men det får samla damm ett år till
Här är lite bilder på bilen innan den revs ner, även utseendet ska ändras en del, troligen med g60 fångare samt paket, klarglaslyktor, och ja, vi får väll se=) http://www.garaget.org/?car=10370
Det var första kapittlet, uppdaterar när fler grejor är på plats.
Startade med att köpa en donatorbil (golf 93,a vr6) Denna strippades på allt som gick att plocka bort.
Sen strippades min lilla skönhet (golf mk2 16v 88,a)
Elsystemet från vr6,an rensades på dörrel/fönsterhissar och lite annat onödigt.
Sen blev det dax för montering och inköp (svindyrt )
Framvagnen från vr6an blästrades och lackades och fick nya polyurethanbussningar samt alla bultar till framvagnen byttes ut.
Denna passa rakt på utan modifiering.
Sen inhandlades nya spindelleder, spindlar, bromsok, bremboskivor, hjullager samt ebc-redstufbellägg tillsammans med nya coilovers och nya bussningar till fjädertornen, allt detta monterades utan problem.
Sen var det dax för rattstången, ska köra med rattstången från 16v så då passade så klart inte originalknutarna eftersom det blev hydskidnad efter jag monterat styrservon från vr6,an. Så det var till att besöka skroten och inhandla rattknutarna från en corrado vr6 samt ett pedalställ från corrado vr6.
Dessa grejor passade så när som på ett hål man fick borra upp eftersom jag ska bygga om till hydralisk koppling och dett behövdes för kopplingscylindern
Men allt detta är i varje fall monterat.
Vad det rör främre motorbalk där kylaren sitter passa den inte från golf mk3 så även här inhandlades en från corrado vr6, som passade i golf 2,ans originalhål, även denna fick nya polyurethanbussningar, kan tilläggas att i corrados balk var det samma fästen för motorfästet som i golf 3ans så nu har racekuddar från Dli-teknik monterats på alla tre ställen
Bakvagnen, använde jag mig av 16v originalbalk och flyttade över nav, ok osv från vr6, allt passade som handen i vanten och även här monterades poly-bussningar samt coilovers.
Tanken tog jag från vr6,an och den passade även den rakt på, blev aningens tajt med original stötdämpare men med coilovers så det vackert ut;)
Sen inhandlades undre, övre samt bakre fjäderpensstag och en sparco-bur, stagen är monterade och buren är på G.
Detta är vad som är monterat hittils.
Övriga delar som är inhandlade är:
Motor=2.9 liters corradomotor som är renoverad och komplett
Kylare=Corrado vr6 med elfläktar, passar direkt lten svetsloppa för bult till ena fästet
Växellåda= 02a från corrado, renoverad med en quife-diff
stolar= Cobra monaco
Fälgar= Nya ace 16" Med nya 205/40/16 marshall däck
Databox= Corrado vr6
Drivaxlar= corrado vr6 (vw-motorsport
Sen har jag även ett turbopaket som ska byggas på en annan motor till förhoppningsvis nästa sommar när bilen är reggad och klar, detta tänkte jag driva med siemens decca 630cc spridare samt ett linksprut men det får samla damm ett år till
Här är lite bilder på bilen innan den revs ner, även utseendet ska ändras en del, troligen med g60 fångare samt paket, klarglaslyktor, och ja, vi får väll se=) http://www.garaget.org/?car=10370
Det var första kapittlet, uppdaterar när fler grejor är på plats.
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Okej, då kom 2 nya bekymmer idag. Skulle montera huvudbromscylindern samt kringutrustning, och inte passade cylindern från vr6,an varken ihop med originalfästhålen eller med pedalstället från corrado, fick köra och skaffa axeln från corrado vr6 som går mellan brompedalen och cylindern och se om man kan bygga ihop något trrevligt av det.
Tråkighet nr2. Fälgarna jag köpt nya som skulle passa vr6 passade inte, man blir lite lack, ekrarna smekte emot bromsoken där fram, bak funka dom, får väll bli till att införskaffa spacers eller byta bort dom men känns ju lite drygt när man lagt pengar på splinka nya däck och fälgar
Fortsättning följer.....
Tråkighet nr2. Fälgarna jag köpt nya som skulle passa vr6 passade inte, man blir lite lack, ekrarna smekte emot bromsoken där fram, bak funka dom, får väll bli till att införskaffa spacers eller byta bort dom men känns ju lite drygt när man lagt pengar på splinka nya däck och fälgar
Fortsättning följer.....
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Hehe, jo gjorde det idag men är lite skeptisk till biltemagrejor i racebyggen, men det ska nog gå bra
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Nej ierfösig men köpte 5 mm och ska nog funka?
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- lillen730
- *Donator*
- Inlägg: 221
- Blev medlem: mån 16 feb 2004, 10:47
- Ort: Bromma (Invandrad Östgötte)
- Kontakt:
glöm inte att köpa längre bultar när du kör med spacers !!!
Annars finns risken att du blir ifrånkörd...
(av ett eget hjul).
Annars finns risken att du blir ifrånkörd...
(av ett eget hjul).
-= The Sound is out there =-
http://www.garaget.org/?car=2649
http://www.garaget.org/?car=234194
www.lillen.st
SÅLD http://www.garaget.org/?car=9302 SÅLD
http://www.garaget.org/?car=2649
http://www.garaget.org/?car=234194
www.lillen.st
SÅLD http://www.garaget.org/?car=9302 SÅLD
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Okej, då var hjulen på plats fram, köpte 5mm spacers från biltema samt centreringsringar i aluminium med centrum efter vr6an (57,1) sen hjälpte min bror mig svetsa fast dom och svarva ner dom så nu passar hjulen som handen i vanten, möjligt jag tom slipper valsa ut skärm kanterna fram men får väll se när jag släpper ner den.
En annan sak jag beslöt mig för i dag var att köra utan abs, blir lite mindre el och vikt Men det ska väll inte spela någon roll för reg-besiktningen, bilen har ju inte haft abs från början?
En annan sak jag beslöt mig för i dag var att köra utan abs, blir lite mindre el och vikt Men det ska väll inte spela någon roll för reg-besiktningen, bilen har ju inte haft abs från början?
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Okej, då är pedalstället ordentligt fastsatt ihop med rattstång.
Huvubromscylindern samt kopplingscylindern är också på plats, var lite knixande med att få till fästet i turpedväggen för cylindern men gick bra, cylinder klumpen slipades ner och lackades, använde mig av 16v cylinder (utan abs) så nu är bromssystemet färdigt och slutet.
Nästa grej blir att dra elen (spännande=P)
Huvubromscylindern samt kopplingscylindern är också på plats, var lite knixande med att få till fästet i turpedväggen för cylindern men gick bra, cylinder klumpen slipades ner och lackades, använde mig av 16v cylinder (utan abs) så nu är bromssystemet färdigt och slutet.
Nästa grej blir att dra elen (spännande=P)
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
--------------------------------------------------------------------------------
Ja då har framtidshyllan utökats lite idag med lite smått och gott
* 6st VR6 H-profilstakar, helt nya
* 6st JE kolvar för VR6 för 82mm borr, bearbetade för att ge 8,5:1 i komp med en stållamellpackning (Sharan VR6 orginal), belagd översida.
* VR6 block, nyborrat och planat med 82mm borr. Vevaxel ingår.
* ARP skruv/pinnskruv till Ramlager, Vevlager och topp. Dragna 1 gång sedan nya.
* VR6 topp, portad av erkännd motortrimmare. Mirafrästa säten, nya styrningar, tätningar och ventiler.
* Tryckplatta VR6 - Sachs förstärkt modell.
Bara kolvar och stakar som ska skickas också, hoppas dom kommer så fort som möjligt
Ja då har framtidshyllan utökats lite idag med lite smått och gott
* 6st VR6 H-profilstakar, helt nya
* 6st JE kolvar för VR6 för 82mm borr, bearbetade för att ge 8,5:1 i komp med en stållamellpackning (Sharan VR6 orginal), belagd översida.
* VR6 block, nyborrat och planat med 82mm borr. Vevaxel ingår.
* ARP skruv/pinnskruv till Ramlager, Vevlager och topp. Dragna 1 gång sedan nya.
* VR6 topp, portad av erkännd motortrimmare. Mirafrästa säten, nya styrningar, tätningar och ventiler.
* Tryckplatta VR6 - Sachs förstärkt modell.
Bara kolvar och stakar som ska skickas också, hoppas dom kommer så fort som möjligt
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
Då damp mina skärm och tröskelbreddare ner i garaget ala g60, såg trevligt ut när man hängde dit dom
Mvh
Mvh
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1