Golfmannen bygger sugis

Här skriver du om ditt projekt
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Som jag förstått det är Fredriks gamla insug ändrade i geometrin för att skapa mer/högre fyllning på högre varv, mao mer effekt på varv, flödar bättre pga om ändrad vinkel/öppning för gasspjället.

VSR/Schrick insugen är ju variabla för att öka effekten/vrid längre ner i registret, eftersom detta ger vrid/effekt där kan man gå på vildare kammar utan att tappa så mycket på mellanregistret.

Jag ska ju inte svära på detta att dom variabla insugen inte ger mer toppeffekt, men är ganska säker på den punkten, har också för mig att jag sett både bromspapper och diagram som påvisar detta.

Tror också att, om Fredrik vill/orkar, kan han dra alla för/nackdelar för han har fan examen i insugen på VR motorerna 8)
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

segebaden skrev:Nja det beror på! Jag vet inte ifall VSR insuget är större än orginal. Men som jag förstår det hela så är både foffa-insug och vissa andra större eller har ialla fall bättre flöde än orginal. Och som det är nu så är insuget en flaskhals.
Jo det stämmer att det är i motorn. Jag kanske missförstog men det trodde jag att dom 210 va också? Eller va det på hjulen?
MVH/ Ludde
Jo det var hjuleffekt gjord i rototest. Vad fick du för vridmoment på hjulen och vid vilket varvtal?

Schrickinsuget ger även en gnutta på toppen tack vare bättre flödesegenskaper men det är framförallt botten som kickar.Precis som Ronnie skriver så hjälper det till att gämna ut registret.

Fredriks insug är även omgjorda i nacken där en bromskloss sitter samt fickorna i plenumet är bortagna för att minska skumma virvlar.
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Är foffa insugen testade i någonsorts flödesbänk eller liknande?
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Bilder finns i första tråden nu.
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

Sjukt snygg bil :) gillar motorutrymmet (bakrundsbild på lappen :P )
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Ursäkta för OT men jag måste bara fråga.
Varifrån har du köpt dom eloxerade insexskruvarna samt dom eloxerade slang kopplingarna?
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

Tack Heika

Emil
Aluskruven kommer från Usa kostar skjortan och tar tid att få i lila, ev kommer jag sälja vissa modeller

Kopplingarna är Earls och görs ej i lila som jag har utan är special special men är något jag kan ordna tyvär kostar en enda 90 böj i detta utförande ca 350:-
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

:shock: :lol: :shock: :lol:
Golf vr6-93
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Det var som sjutton!

Har för mig kompisen hade sådana anslutningar i sin SAAB och att dom var köpta ifrån Sverige. Men men, får väl ta och leta lite.
Vet även att dom inte kosta sååå mycket som dina :)

Tack ändå!
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

Vanliga Röd/blå Earls är billigare men i mitt fall så har vi låtit aveloxera samt lämnat in för nyeloxering för att få fram lila muttrar till kopplingarna
Nyman
VR6 Guide
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 12 feb 2006, 19:57
Ort: Ekenäs,Finland

Inlägg av Nyman »

Men nu sen golfmannen :D ja vill se en film på goffen din!
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Sjukt snygg bil och underbar motor!
awsm
Turbo VR6a
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 08 jun 2006, 00:53
Ort: fagersta

Inlägg av awsm »

hårigt bygge =)
måste fråga om nån vet vad det e för coilovers han kör??
slow is boring
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

Tackar, det är D2 coilovers med special toppmonteringar med uniballs från sellholm tuning.

Och jag vet.... jag ska fixa film haha hoppas det blir i år bara :D
SPW
Hardcore VR6:are
Inlägg: 238
Blev medlem: tor 28 apr 2005, 11:20
Ort: Norrköping

Inlägg av SPW »

Hej, hur mycket lyckades du få ner vikten?
...gasar så hårt att lacken blir vååågig
mina småtrick ger en effekt av hård kick!
Skriv svar