ServiceIntervaller?

Forum för bilar med R32 motorer

Moderator: Skee^

bravestarr
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 20:19

ServiceIntervaller?

Inlägg av bravestarr »

Hur ofta ska de servas och vad görs när??


finns det någon sida på nätet som beskriver det??

Är i köptankarna och måste kolla att servicerna är gjorda.
även kolla när den "dyra" servicen är
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

"Serviceintervaller.
Service görs enligt bilens intervallindikering. Samtliga motorer omfattas av Longlife-service, vilket innebär att körsätt och körförhållanden bestämmer intervallerna. Vid bästa möjliga förhållanden kan intervallerna uppgå till 3.000 mil eller 24 månader.
"

Saxat från:
http://www.volkswagengoteborg.se/page_9 ... eID=111138

http://www.volkswagenservice.se/grundservice.html
bravestarr
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 20:19

Inlägg av bravestarr »

ok.. gäller det där även gamla R32?
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Ja det gäller även dessa, dock kan man programmera bort longlife och köra på vanlig grundservice, 1år eller 1500mil max, vilket som inträffar först.
Hade jag varit R32 ägare hade longlife intervallen fått vara kvar och jag hade bytt olja med 1000-1500mils intervall och kört med en annan olja än longlifeoljan.
bravestarr
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 20:19

Inlägg av bravestarr »

ok!

men när ungefär bör de dyra servicen komma?`

tänkte när jag köper r32 2003, vilka dyra servicear som helst skall vara gjorda
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Dom dyra bör komma med 6000mils intervall, stift, div. filter samt olja i haldex.
Bästa du kan göra är att ta reda på ett regnummer på en R32 och ring och fråga om pris hos din lokala VAG firma, sen efter det kan man utgå därifrån om man vill låta någon annan göra service.
Som alltid gäller ju dock att vara beredd på att det kan kosta i underhåll, en rasad Haldex kostar inte gratis, ett styrdon till Haldex kostar ca 10k tex.
Så att ha 20k+ på banken är ingen dum idé alls innan man köper.
bravestarr
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 20:19

Inlägg av bravestarr »

ok!
Det snabbare slitaget på kedjan som VR6 hade, är åtgärdat nu?
Man behöver således inte byta kedja?

Då har jag en följdfråga till det du skrev. Händer det ofta att haldex / styrdon rasar på de gamla r32?

jag sitter nämligen o väljer mellan evo6 och gamla r32.. evon har ju tyvärr problemed med sin AYC pump som rasar alldelese för ofta. pris: 30lax
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Jag vet att en del VR5or, tidiga modeller, ibland hade problem med kedjor/sträckare, dock har jag inte hört eller sett det på V6 eller R32an.

Ang. haldex, mja vanligt fel kan jag väl inte påstå att det är, jag har bytt 3 styrdon och 2 klumpar, detta sen -00 ca.
Alla bilarna som detta gjordes på får man väl mer eller mindre säga att dom var hårt körde, tillåmed kanske mycket hårt(misshandlade).

R32an lär vara billigare i drift än EVOn, men ack så rolig EVO6an är 8)
Kolla upp försäkring om du inte gjort det redan.
bravestarr
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 20:19

Inlägg av bravestarr »

vill först bara säga.. tack för alla svar från dig!!
hjälper mig mkt!

hmm..

sen 00 säger du.. r32 kom ju 2003

den bil jag köper ska jag ha mest som pendlar bil. från söder om stan till norr om stan. dvs det kommer bli en del köer osv. vill ha en bil att lita på. känns som att r32 är mer anpassad för sånt. sen är den trevligare innuti
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Jo men Haldex har ju funnits på fler bilar 8)
bravestarr
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 20:19

Inlägg av bravestarr »

även på gamla vr6or?

jag kommer inte köra hårt med vilken bil jag än köper.

gasar ltie då o då.. men inge hårdkörning. jag är för rädd om grejjerna.

så det gäller att hitta någon som är välvårdad och gått hyffsat lite.


evovsr32 så måste jag säga r32ans ljud är så grymt i jämförelse med evon, ja jämfört med alla bilar :D
r32an har nog d skönaste ljudet av alla
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Nää gamla VR6oprna hade Syncro systemet.

Jag tycker ju iofs att EVOns "rassel" på tomgång inger respekt :twisted:
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Kolla en annan sak med,,, Rost runt bagageluckehandtaget,, tar inte lång tid på Golf4orna innan det kommer smygande där.

skicket på skinstolarna sägermycket om hur bilen är använd.

köpguide.
http://r32oc.com/showthread.php?t=624
Gamla bilen!
Bild
bravestarr
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 20:19

Inlägg av bravestarr »

tack!

Hur menar du med skicket på stolarna?
Bilen kan väl vara välskött även som sätet är slitet?

eller tänkte du på något annat?
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Jaa men du märker om bilen är väl använd! sen är la slitaget ett minus ;)
Gamla bilen!
Bild
Skriv svar