Ljud ifrån motor rummet efter det att man slagit av motorn?

Forum för bilar med VR5 motorer
Användarens profilbild
2stroke
VR6 Guide
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
Ort: Malmberget / Gällivare

Ljud ifrån motor rummet efter det att man slagit av motorn?

Inlägg av 2stroke »

Passat 2001 , VR-5 170 Hk Quattro

:?: När man slagit av bilen så låter det som någon slags elektrisk pump !? fortsätter gå under motorkåpan vid torpedväggen i motorrummet...
låter även lite likt som vatten som pumpas

Vad kan det vara ?

Detta får bla till följd att batteriet töms osv osv

"Klicka" på bilden:
Bild

HJÄLP !! :?:

.
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av TheDeadDorkster »

hmm.. Tyvärr har jag inte ännu fått min nya handbok till passaten, men det kan ju ha något att göra med din climatronic?
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Mr_Gear
Lustgasare
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr_Gear »

Elektrisk cirkulationspump för kylvätska? dom brukar ju gå en stund efter bilen stängs av. om man då har riktigt dåligt batteri så kan det ju ta slut. Men den borde inte sitta ända bak vid torpeden...
Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Att pumpen skulle sitta vid torpeden är ju inte konstigt alls...
Kolla hur motorn är monterad på Passaten och sen hur en VR sitter i en Golf tex.

Jag tror det är cirkulationspumpen trådskaparen hör, plocka av så mycket kåpor osv. som möjligt, ta en mejsel eller en bit tunnare gummislang och lyssna fram ljudet.
Användarens profilbild
2stroke
VR6 Guide
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
Ort: Malmberget / Gällivare

Inlägg av 2stroke »

I Passat ( 1997 -2005 ) så sitter motorn monterad på längden !


Men varför skulle motorn ha en el driven cirkulations pump som dessutom går efter avstängd motor ? :?:

Hade motorn haft tex TURBO så vore det ju en helt annan sak.

:?:
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Ja din pump fyller samma funktion som på en överladdad motor, eftercirkulation av kylvätska pga bra värmeutveckling från våra motorer.


Bild
Användarens profilbild
2stroke
VR6 Guide
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
Ort: Malmberget / Gällivare

Inlägg av 2stroke »

Ronnie Mattsson skrev: Ja din pump fyller samma funktion som på en överladdad motor, eftercirkulation av kylvätska pga bra värmeutveckling från våra motorer.
:? OK !

Det är bara det att jag inte hört den förut.....

Men hur länge efter avslagen motor skall den gå ?

Temp styrt ?

Tids styrt ?


Min cirk.pump går även då motorn är kall...
..och jag tror det är därför som mitt batteri sugs ur :evil:
.
Ideér ? :?:



.
Användarens profilbild
Mr_Gear
Lustgasare
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr_Gear »

Ronnie Mattsson skrev:Att pumpen skulle sitta vid torpeden är ju inte konstigt alls...
Kolla hur motorn är monterad på Passaten och sen hur en VR sitter i en Golf tex.

Jag tror det är cirkulationspumpen trådskaparen hör, plocka av så mycket kåpor osv. som möjligt, ta en mejsel eller en bit tunnare gummislang och lyssna fram ljudet.
Att den skulle sitta vid torpeden vore lite lustigt jo, att den sitter på motorn på den sidan som vetter mot torpeden låter snarare rimligt.
En [fel]tolkningsfråga således.
Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Tror den går båda via tid och temp och även under gång på motorn, samma som på äldre VR motorerna.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Att den skulle sitta vid torpeden vore lite lustigt jo, att den sitter på motorn på den sidan som vetter mot torpeden låter snarare rimligt.
En [fel]tolkningsfråga således.
Nej att den sitter vid torpeden är mycket logiskt men inte torpedväggen vore ju kanske lite ovant 8)
Användarens profilbild
2stroke
VR6 Guide
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
Ort: Malmberget / Gällivare

Inlägg av 2stroke »

Ronnie Mattsson skrev: Tror den går båda via tid och temp och även under gång på motorn. Samma som på äldre VR motorerna.
Och hur går dessa cirk pumpar på de äldre VR motorerna då ? :?:

Jag är ju VR rookie ! :D


Jag funderar på om det är något med själva styrningen av denna pump som inte fungerar som det skall och därför går pumpen mer eller mindre hela tiden, även vid kall motor. = Urladdat batteri ! :cry:

Ideér ? :?:


.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Den pumpen laddar inte ur ditt batteri när bilen går.
Men går den konstant när motorn är avstängd kan det mycke väl spela in.

På dom äldre styrs det av tid/värme men går även konstant när bilen är igång.
Användarens profilbild
2stroke
VR6 Guide
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
Ort: Malmberget / Gällivare

Inlägg av 2stroke »

Ronnie Mattsson skrev: Den pumpen laddar inte ur ditt batteri när bilen går.
Men går den konstant när motorn är avstängd kan det mycke väl spela in.

På dom äldre styrs det av tid/värme men går även konstant när bilen är igång.
OK OK...

Men finns det någon här som vet vad som styr denna pump efter det att motorn är avstängd ?


*Bara en tanke*
Kan det möjligtvis vara så att OM mitt batteri är dåligt = låg spännig så går pumpen igång och på det sättet tömmer den ur det allra sista ur batteriet ?
Man kan ju ibland få div spökfel då batteriet börjar ta pension....

Ideér ? :?:


.
Senast redigerad av 2stroke den mån 21 jan 2008, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Tror du ska ha ett liknande styrdon som tex sitter på Golf VR6an, på Golfen sitter det vid expansionskärlet men på Passaten kan jag inte svara på rak arm ikväll, kan kolla på jobbet imorgon tex.
Kan även flukta lite i ETKA å se om det framgår var det sitter.
Användarens profilbild
2stroke
VR6 Guide
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
Ort: Malmberget / Gällivare

Inlägg av 2stroke »

Ronnie Mattsson skrev: Tror du ska ha ett liknande styrdon som tex sitter på Golf VR6an, på Golfen sitter det vid expansionskärlet men på Passaten kan jag inte svara på rak arm ikväll, kan kolla på jobbet imorgon tex.
Kan även flukta lite i ETKA å se om det framgår var det sitter.
:idea: Tackar & bockar !! :idea:


.
Skriv svar