Total Motorrenovering-KLAR!!! Hjälp med problemen efter. . .
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
nu har jag dock satt dit den undre kåpan, så man ser ju inte mellanaxeln och den undre.
det var ltie korkat att göra det kanske? men det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen. om det behövs.
men om jag sätter en markering på vevhjulet(vibrationsdämparen) så borde det fungera med eller?
det är en helt ny spännare. då menar du att man ska dra ut den med en liten ståltråd eller likvärdigt.
bilder kommer. glömde kvar kameran på plats.
det var ltie korkat att göra det kanske? men det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen. om det behövs.
men om jag sätter en markering på vevhjulet(vibrationsdämparen) så borde det fungera med eller?
det är en helt ny spännare. då menar du att man ska dra ut den med en liten ståltråd eller likvärdigt.
bilder kommer. glömde kvar kameran på plats.
brum brum
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
det blir lördagens göra. men då göra jag det.
hur hårt ska jag dra bultarna som håller den kåpan? de verkar inte kunnas dra så hårt och jag har inte vågat ta i tills det tar stopp om de ska gå runt.
tack för alla bra svar så länge.
edit: där topppackningen sticker ut vid kåporna. . . i vwvortex guiden säger de att man ska ha flytande packning på topppackningen.
gäller det enbart gamla eller även nya packningar. . . ???
satt i bilen och funderade. råkade trycka till topppackningen med. illa säkert. men det verkar inte ha tagit så stor skada. men vad vet jag.
hur hårt ska jag dra bultarna som håller den kåpan? de verkar inte kunnas dra så hårt och jag har inte vågat ta i tills det tar stopp om de ska gå runt.
tack för alla bra svar så länge.
edit: där topppackningen sticker ut vid kåporna. . . i vwvortex guiden säger de att man ska ha flytande packning på topppackningen.
gäller det enbart gamla eller även nya packningar. . . ???
satt i bilen och funderade. råkade trycka till topppackningen med. illa säkert. men det verkar inte ha tagit så stor skada. men vad vet jag.
brum brum
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
har fixat lite idag. satte dit den andra spännaren. men när jag skulle dra ut den en liten bit fick jag självklart deni två delar. hur gör jag för att lösa detta.
när man tryckte in den igen så tog det emot efter en liten bit. så ska det väl vara gissar jag.
man ska väl inte dra ut den...
skulle ta lite bilder men min kamera är slut för dagen.
när man drog runt det så gick det utan problem. men kammarna blev lite snea om man satte veven rätt nollad. och om kammarna var raka så var det inte den fasade kuggen( det nedersta hjuler som sitter på veven) rätt. den ska ju vara där i skarven.
och om man hade kammarna raka så var det kuggen ovanför som var där den fasade ska vara. det måste innebära att det är en kugg fel? ska ta lite bilder och sånt så fort jag har batteri igen.
här kommer några på hur det ser ut än så länge.
när man tryckte in den igen så tog det emot efter en liten bit. så ska det väl vara gissar jag.
man ska väl inte dra ut den...
skulle ta lite bilder men min kamera är slut för dagen.
när man drog runt det så gick det utan problem. men kammarna blev lite snea om man satte veven rätt nollad. och om kammarna var raka så var det inte den fasade kuggen( det nedersta hjuler som sitter på veven) rätt. den ska ju vara där i skarven.
och om man hade kammarna raka så var det kuggen ovanför som var där den fasade ska vara. det måste innebära att det är en kugg fel? ska ta lite bilder och sånt så fort jag har batteri igen.
här kommer några på hur det ser ut än så länge.
brum brum
- [VR6]DAN
- *Donator*
- Inlägg: 407
- Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
- Ort: Laholm/Halmstad
du tar en smal svetstråd och sticker ner i spännaren samtidigt som du trycker ihop den..
kontrollera nollningen igen och justera efter behov.Skruva på den övre kåpan och sätt i spännaren med kolven ca ½cm utdragen(och luftad som jag beskrev innan).
Dra runt veven 4varv.Stämmer allt=bra
stämmer det inte=upprepa din nollning
kontrollera nollningen igen och justera efter behov.Skruva på den övre kåpan och sätt i spännaren med kolven ca ½cm utdragen(och luftad som jag beskrev innan).
Dra runt veven 4varv.Stämmer allt=bra
stämmer det inte=upprepa din nollning
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
så det måste stämma EXAKT?
jag har ju inte gjort det innan så jag kan plocka ner det i evigheter och montera ihop. för hur jag än gör blir jag lite tveksam.
men ska ner med det igen och kontrollera för detta känns inte bra. ska ta lite närbilder med då så du ser hur mycket det är som skiljer.
men om det är noll felmarginal så får man göra det ordentligt. vilket det måste vara.
självklart ska det göras ordentligt.
jag har ju inte gjort det innan så jag kan plocka ner det i evigheter och montera ihop. för hur jag än gör blir jag lite tveksam.
men ska ner med det igen och kontrollera för detta känns inte bra. ska ta lite närbilder med då så du ser hur mycket det är som skiljer.
men om det är noll felmarginal så får man göra det ordentligt. vilket det måste vara.
självklart ska det göras ordentligt.
brum brum
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
Kroll skrev:Det måste stå en hel kugge fel, så lite lite gör inget.
så lite lite gör inget som i att jag inte behöver ändra det och detta är ok?
ELLER..
att ltie lite gör inget men en hel kugg fel är för mycket och det måste ändras för det är mer än lite lite?
men jag tror nog jag plockar bort det och gör om det så det blir helt rätt. om det inte redan är det så blir det iaf inte värre av det.
brum brum
- [VR6]DAN
- *Donator*
- Inlägg: 407
- Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
- Ort: Laholm/Halmstad
när jag byter kedjor så ställer jag den avfasade kuggen på veven exakt i delningen..drar runt 4 varv och sätter den exakt på delningen och då får jag i verktyget i kammarna.OBS drar du förbi märkningen kan du inte dra tillbaka lite utan måste isåfall dra tilbaka mycket och sen åt rätt håll.....för du drar väl runt motorn åt rätt håll?