Nosisfun´s turbo bakhjulsdrift projekt på en golf III

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

Pouzar skrev:En fråga bara...
Varför rwd utan nån vikt i bak ?

Är det bara för att du kan/vill och ingen gjort det förut ?

Såg inga riktiga fördelar med att ha rwd när den mesta vikten ligger över framhjulen. Samt vad ska du anv dig av för låda ?
jag kommer att montera motorn fram och drivning bak p.g.a att ingen gjort det tidigare på en golf3 och lådan kommer jag plocka från bmw den jag har mätt av från som jag hoppas få köpa är från en bmw 635 en så kallad zf låda skall tåla mycket stryk innan den rasar har jag luskat fram

och vikten kan jag påverka genom att flytta in motorn rätt långt i bilen plus att jag skall bygga om baktill så jag kan hänga upp en bmw drivlina från en 300 modell troligtvis m3 inget som är spikat än :)

plus att det kommer bli en busbil med RWD siktar ju som sagt på 500hk+ när motorn är mappad och klar
mk2 vr6
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Du ska altså montera motorn längsgående ?
Om du placerar motorn längre bak får du bak vikten lite, men fortfarande inte mycket vikt över bakhjulen.
Visst de lär ju funka utomordentligt till busbil... men vad mer ?
Så mycket bättre än fwd med mycket vikt i fram är det väll inte ?


Men givetvis, ett mycket kul och spännande bygge som det kommer hållas mycket koll på.
Så lycka till, tror du kan fixa det om du har alla rätta kunskaper och kontakter. (vilket ja antar eftersom du startar med ett sådant projekt)
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

Idag fick jag gjort en hel del i garaget motorn provmonterad på plats mycket trasslande med höjd och o.s.v för att det skall gå fritt med allt runtomkring motorn bjussar på några bilder :)

Bild

Bild

det är tajt men det går fritt ca 1.5cm från huven ville sänka motorn mer men då sumpar jag min ide för styrväxlen så det får bli som det blir kanske får lösa det senare om det slår emot

Bild

Bild

Bild

OBS OBS röret mellan fram balkarna skall inte sitta där sen ifall nån undrar bar som stöd nu när jag fixar motorfästena



imorgon om allt går som det ska så skall jag tillverka de nya motorfästena och hämta lådan så jag vet hur mycket på torped väggen som måste kapas bort

måste tilverka en ny balk att fästa styrväxlen på skall prova skifta spindlarna till fram bromsarna så jag kan ha styrväxlen framför framvagns balken istället men det blir ett senare bekymmer det går att lösa :)
mk2 vr6
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Vilket JOOOBB!! :shock: :shock:
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

det känns som om jag får pallra mig hem till dig en dag och kolla lite 8)
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

hi hi jo det kommer ta lite tid innan man får ordning på allt.

Men det luriga nu märker jag att motorn ligger inte helt plant orginal den lutar nog lite framåt för jag såg att tråget lutar lite på ena sidan inte mycket men tillfärckligt för att jag skall bli lite orolig för att det kan bli strul med olje pickupen kanske får svetsa om tråget så man är på säkra sidan när allt är klart

så om nån har toppen av på sin vr6:a så vore det super om dom kunde kolla vinklen på blocket jämnfört med karossen :)
mk2 vr6
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

[VR6]DAN skrev:det känns som om jag får pallra mig hem till dig en dag och kolla lite 8)

du vet att du alltid är välkommen hit :) så slipper du sitta själv ute i stugan om cissi jobbar
mk2 vr6
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

idag fick jag svetsat klart motorfästena va ett jäkla trixande innan det blev bra och allt gick fritt från andra vitala delar men nu hänger den där iallafall.....

näst på tur blir det att anpassa låda mot motor och uppsågande av kaross och kardan tunnel :)

blir några bygg bilder från idag

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild
mk2 vr6
Rpm<3
VR6 Guide
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Rpm<3 »

Schysst! :twisted:
Användarens profilbild
Genuine
Vr6 Beroende
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 apr 2006, 01:40
Ort: Bjärred

Inlägg av Genuine »

Shit så galet!! Kommer bli en riktigt djävul! :) Hoppas få se denna sladda runt motståndet på Bugrun?

Fick motorn plats med huven stängd? I annat fall kan du göra en sån fin lite bula a la M3? 8)

GL!
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

Genuine skrev:Shit så galet!! Kommer bli en riktigt djävul! :) Hoppas få se denna sladda runt motståndet på Bugrun?

Fick motorn plats med huven stängd? I annat fall kan du göra en sån fin lite bula a la M3? 8)

GL!
jag hoppas och strävar till att få den klar till bugrun om allt går som det ska men har inte fått gjort så mycket de senaste dagarna p.g.a födelse dagar och annat skit och så börjar jag jobba nästa vecka men kämpar på men fixat nästan alla delar jag behöver så sen är det mest mätning och kapning som behövs och sen svetsa allt på plats :) mer bilder kommer inom kort när jag får tid vid datan

jo när jag prova stänga huven så gick det men får se sen när motorn rör på sej om det kanske slår emot men det löser jag då
mk2 vr6
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

fan vad galet! lycka till :D
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

nosisfun skrev:
Genuine skrev:Shit så galet!! Kommer bli en riktigt djävul! :) Hoppas få se denna sladda runt motståndet på Bugrun?

Fick motorn plats med huven stängd? I annat fall kan du göra en sån fin lite bula a la M3? 8)

GL!
jag hoppas och strävar till att få den klar till bugrun om allt går som det ska men har inte fått gjort så mycket de senaste dagarna p.g.a födelse dagar och annat skit och så börjar jag jobba nästa vecka men kämpar på men fixat nästan alla delar jag behöver så sen är det mest mätning och kapning som behövs och sen svetsa allt på plats :) mer bilder kommer inom kort när jag får tid vid datan

jo när jag prova stänga huven så gick det men får se sen när motorn rör på sej om det kanske slår emot men det löser jag då
hårda delrin bussningar så rör den sig inte :)
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

z-vr6nitrous skrev:
nosisfun skrev:
Genuine skrev:Shit så galet!! Kommer bli en riktigt djävul! :) Hoppas få se denna sladda runt motståndet på Bugrun?

Fick motorn plats med huven stängd? I annat fall kan du göra en sån fin lite bula a la M3? 8)

GL!
jag hoppas och strävar till att få den klar till bugrun om allt går som det ska men har inte fått gjort så mycket de senaste dagarna p.g.a födelse dagar och annat skit och så börjar jag jobba nästa vecka men kämpar på men fixat nästan alla delar jag behöver så sen är det mest mätning och kapning som behövs och sen svetsa allt på plats :) mer bilder kommer inom kort när jag får tid vid datan

jo när jag prova stänga huven så gick det men får se sen när motorn rör på sej om det kanske slår emot men det löser jag då
hårda delrin bussningar så rör den sig inte :)
jo sitter det som delrin motor bussningar nu tror inte att den kommer röra sej i sidled mest upp och ner men får montera delrin i växellåds fästet sen med så skall det fan till om det skall röra på sej sen men får leva med vibrationerna ikarossen ändå ingen pendlar bil längre :)
mk2 vr6
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

vibrationer e gött :)
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Låst