GTI klubbens historia...
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
GTI klubbens historia...
De på GTI Klubben har tydligen förstått vitsen utav att bredda klubben/sidan/forumet......
Citerar nedan ett inlägg som är postat idag ( 2007.12.22 ) på www.gtiklubben.nu Forum om klubbens historia
( Lägg märke till det som är FETAT ! )
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3465
"Som sagt, klubbens historia är ingen hemlighet.
Denna text skrev jag till Getingen MK1 2005...
och det som har hänt sen denna text skrevs är att jag lämnat över ordförandeskapet till Fredrik Borbos..
Klubben startades av Curt Lundqvist som idag driver fälgfirman OCL Brorsson.
Curt besökte Kristi himmelfärdshelgen 1984 GTI-treffen i Österrike med sin frus Golf GTi och blev så inspirerad att väl hemma i Sverige kontaktade han VAGs tekniske chef Sören Kjell för att höra efter om intresse fanns att starta en svensk Golf GTI klubb.
1985 bildades Svenska Golf GTI Klubben. Ett första årsmöte hölls på Mantorp Park hösten 1985.
På det första årsmötet förelästes det om den nya Golf GTI 16V som lanserades hösten 1985.
Första året hade klubben ett tjugotal medlemmar.
Curt Lundqvist var aktiv i klubben i ca 2 år och lämnade sedan över ordförandeskapet till Kent Lord p.g.a. att hans då nystartade firma (OCL Trading) tog för mycket av hans tid.
Något som Curt gjorde under sin tid som aktiv var att utse Kenneth Eriksson (rallyföraren från Äppelbo) till klubbens första hedersmedlem. Kenneth som på den tiden körde för Volkswagen tog världsmästartiteln i GrA 1986. Kenneth kör idag en Skoda WRC rallybil.
På årsmötet på Mantorp Park våren -87 togs beslut om att ta fram klubbens första klisterdekal. Dagen därpå höll Curt en förarutbildning för entusiastiska medlemmar.
Kent Lord (medl.nr 81) var ordförande i några år och lämnade 1991 över ordförandeklubban till Anders Ranbo. Medlemsantalet var då 62st.
Anders Ranbo förknippar nog många med en brutal Golf Mk2 som syntes i tidningen Bilsport i början av 90-talet. Anders var ordförande i tre år och därefter lämnade han över till Rune A Syvèn 1994.
Rune genomförde 1998 ett namnbyte från Golf GTI Klubben till VW GTI Klubben (klubben hade 1993 bytt från Svenska GTI klubben till Golf GTI Klubben) , det senare namnbytet gjordes för att bredda intresset för klubben och därmed möjligheten till att växa. Rune lyckades också få med Svenska Volkswagen så att de erbjöd ett års medlemskap för nybilssköpare av prestandamodellerna. I och med lanseringen av nya Golf GTin och Passat 1.8T blev gensvaret av nybilsmedlemmar enormt och medlemsantalet låg 1999 på ca 1200st.
Runt -98/-99 skapade Magnus Thomé (driver idag rejsa.nu) GTi klubbens första hemsida. Stefan Relfe som hade siten GTI.NU tog sedan över driften och flyttade över det GTi-register och GTi-forum som fanns på GTI.NU till GTI klubbens hemsida. Detta forum är det ursprungliga som fortfarande lever kvar.
Rune avgick år 2000 och lämnade klubben utan ordförande i ett år, därefter tog Jag ( Viktor ) över ordförandeskapet 2001.
Klubben har idag ca 650st medlemmar och medlemsantalet växer långsamt men stadigt.
/ Viktor Czajkowski."
Hoppas ni ser den röda tråden....
Låt denna sida bli en riktig samlingsplats för alla ägare av VR motor försedda bilar.
.
Citerar nedan ett inlägg som är postat idag ( 2007.12.22 ) på www.gtiklubben.nu Forum om klubbens historia
( Lägg märke till det som är FETAT ! )
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3465
"Som sagt, klubbens historia är ingen hemlighet.
Denna text skrev jag till Getingen MK1 2005...
och det som har hänt sen denna text skrevs är att jag lämnat över ordförandeskapet till Fredrik Borbos..
Klubben startades av Curt Lundqvist som idag driver fälgfirman OCL Brorsson.
Curt besökte Kristi himmelfärdshelgen 1984 GTI-treffen i Österrike med sin frus Golf GTi och blev så inspirerad att väl hemma i Sverige kontaktade han VAGs tekniske chef Sören Kjell för att höra efter om intresse fanns att starta en svensk Golf GTI klubb.
1985 bildades Svenska Golf GTI Klubben. Ett första årsmöte hölls på Mantorp Park hösten 1985.
På det första årsmötet förelästes det om den nya Golf GTI 16V som lanserades hösten 1985.
Första året hade klubben ett tjugotal medlemmar.
Curt Lundqvist var aktiv i klubben i ca 2 år och lämnade sedan över ordförandeskapet till Kent Lord p.g.a. att hans då nystartade firma (OCL Trading) tog för mycket av hans tid.
Något som Curt gjorde under sin tid som aktiv var att utse Kenneth Eriksson (rallyföraren från Äppelbo) till klubbens första hedersmedlem. Kenneth som på den tiden körde för Volkswagen tog världsmästartiteln i GrA 1986. Kenneth kör idag en Skoda WRC rallybil.
På årsmötet på Mantorp Park våren -87 togs beslut om att ta fram klubbens första klisterdekal. Dagen därpå höll Curt en förarutbildning för entusiastiska medlemmar.
Kent Lord (medl.nr 81) var ordförande i några år och lämnade 1991 över ordförandeklubban till Anders Ranbo. Medlemsantalet var då 62st.
Anders Ranbo förknippar nog många med en brutal Golf Mk2 som syntes i tidningen Bilsport i början av 90-talet. Anders var ordförande i tre år och därefter lämnade han över till Rune A Syvèn 1994.
Rune genomförde 1998 ett namnbyte från Golf GTI Klubben till VW GTI Klubben (klubben hade 1993 bytt från Svenska GTI klubben till Golf GTI Klubben) , det senare namnbytet gjordes för att bredda intresset för klubben och därmed möjligheten till att växa. Rune lyckades också få med Svenska Volkswagen så att de erbjöd ett års medlemskap för nybilssköpare av prestandamodellerna. I och med lanseringen av nya Golf GTin och Passat 1.8T blev gensvaret av nybilsmedlemmar enormt och medlemsantalet låg 1999 på ca 1200st.
Runt -98/-99 skapade Magnus Thomé (driver idag rejsa.nu) GTi klubbens första hemsida. Stefan Relfe som hade siten GTI.NU tog sedan över driften och flyttade över det GTi-register och GTi-forum som fanns på GTI.NU till GTI klubbens hemsida. Detta forum är det ursprungliga som fortfarande lever kvar.
Rune avgick år 2000 och lämnade klubben utan ordförande i ett år, därefter tog Jag ( Viktor ) över ordförandeskapet 2001.
Klubben har idag ca 650st medlemmar och medlemsantalet växer långsamt men stadigt.
/ Viktor Czajkowski."
Hoppas ni ser den röda tråden....
Låt denna sida bli en riktig samlingsplats för alla ägare av VR motor försedda bilar.
.
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 204
- Blev medlem: sön 03 jun 2007, 18:41
- Ort: Malmö
- Kontakt:
-
- *Donator*
- Inlägg: 1143
- Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Som sagt måste VR6.nu genomgå en otrolig stor omstrukturering av att gå från mest Golf VR6, och i mindre mängd: Corrado/Passat/Sharan osv, till:
Ford, Seat, VW Passat 3B/3BG (kanske också 3C), Golf IV och V, Bora, osv, som har motorerna: V5 10V, V5 20V, VR6 24v (204 hk), VR6 24v (R32), osv. Om det lyckas är det fantastiskt, men annars betyder det mest troligt döden för denna sida
Ford, Seat, VW Passat 3B/3BG (kanske också 3C), Golf IV och V, Bora, osv, som har motorerna: V5 10V, V5 20V, VR6 24v (204 hk), VR6 24v (R32), osv. Om det lyckas är det fantastiskt, men annars betyder det mest troligt döden för denna sida
Respect a mans car, and he'll respect you
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 74
- Blev medlem: tor 19 feb 2004, 14:32
- Ort: sverige
- Kontakt:
Re: GTI klubbens historia...
Väldigt vad du lobbar, du borde bli politiker2stroke skrev:De på GTI Klubben har tydligen förstått vitsen utav att bredda klubben/sidan/forumet......
_________________
www.2l8.nu/david
www.2l8.nu/david
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Vad man måste veta med GTiklubben är att vid den tid det begav sig fanns det nästan inga andra alternativ alls till forum, inte Svenska, vad som fanns i US, UK, DE, NL osv. har jag ingen aning om, men -96/97 började jag hänga på GTI registret som det hette då.
Vad jag menar är att förr fanns det knappt några alternativ till forum, idag finns det massor, om än kanske inte med inriktning just på enbart VR forum, men det finns massor av forum i olika kvallisorter.
Så bara för att man breddar sig är det inte en garanti för att lyckas som GTiklubben gjort.
Vad jag menar är att förr fanns det knappt några alternativ till forum, idag finns det massor, om än kanske inte med inriktning just på enbart VR forum, men det finns massor av forum i olika kvallisorter.
Så bara för att man breddar sig är det inte en garanti för att lyckas som GTiklubben gjort.
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
Jag vet faktiskt inte varför denna tråd hamnat separat....
Den var tänkt som ett inlägg i denna tråd :
http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=11119
Kanske någon admin/moderator kan sammanfoga dem ?
.
Den var tänkt som ett inlägg i denna tråd :
http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=11119
Kanske någon admin/moderator kan sammanfoga dem ?
.
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
Min fundering är om man inte borde bredda sidan till att gälla alla VR motorförsedda bilar överhuvudtaget....3xiM skrev: Du vill att sidan ska öppnas upp för alla med vr6 24v, R32 etc ?
Låter som en bra idé.
Bla därför att tiden så smått håller på att springa ifrån de första VR motorerna som denna sidan i dag handlar uteslutande om.
.
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
Vad är din definition på att lyckas ?Ronnie Mattsson skrev: 96/97 när jag började hänga på GTI registret som det hette då,
Så fanns det nästan inga andra alternativ alls till forum.
Vad jag menar är att förr fanns det knappt några alternativ till forum, idag finns det massor, om än kanske inte med inriktning just på enbart VR forum, men det finns massor av forum i olika kvallisorter.
Så bara för att man breddar sig är det inte en garanti för att lyckas som GTiklubben gjort.
Vad jag är ute efter är att skapa både ett register och en kunskaps bank bland ägare av VR motor försedda bilar.
Detta har både ägarna av dessa bilar såväl som "siten" nytta av !
Att sprida ut sina VR relaterade frågor på div Forum runt om i världen gynnar ingen och allra minst i lilla lilla Sverige då man äger en så här nischad bil som dessa faktiskt är.
Det borde snarare innebära en rad fördelar att samla ihop ägarna av dessa bilar.
Eller ?
.
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Min definition på att lyckas är, som nog många andra här håller med om, ett forum som är aktivt och har en skara användare som bryr sig om forumet, att många av oss får en gemenskapskänsla, ett "vi".
Så än en gång menar jag att, bara för att GTiklubben "lyckats" med sin bredare inriktning så innebär det inte automatiskt att VR6.nu blir bättre.
Jag vet att många gått från GTiklubben som aktiva användare, till andra forum/klubbar, sen om det beror på deras utveckling eller inte kan jag inte säga.
För egen del berodde det på att det blev för mycket av allt.
Så än en gång menar jag att, bara för att GTiklubben "lyckats" med sin bredare inriktning så innebär det inte automatiskt att VR6.nu blir bättre.
Jag vet att många gått från GTiklubben som aktiva användare, till andra forum/klubbar, sen om det beror på deras utveckling eller inte kan jag inte säga.
För egen del berodde det på att det blev för mycket av allt.
- nosisfun
- Moderator
- Inlägg: 816
- Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
- Ort: skottorp / jönköping
borde man inte kunna lägga in en kategori typ r32/r36 där man kan enbart snacka andra vr motorer annars är ju de andra kategorierna samma bara annan kaross det va bara en ide och man kan ju lägga in en extra text på första sidan att även andra motorer än vr6 12 ventiler snackas det om här TYP jaja va bara en ide
mk2 vr6
- balcando
- Site Admin
- Inlägg: 644
- Blev medlem: sön 25 apr 2004, 20:13
- Ort: Drängsmark - Skellefteå
Vi fortsätter i orginalämnet....
http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=11119
http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=11119
/Balcando
Site Admin
VW Passat VR6 Kombi -94 - R.I.P
VW ID.3 -21
Site Admin
VW Passat VR6 Kombi -94 - R.I.P
VW ID.3 -21