En slutkörd vr6:a fick en andra chans
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall
En slutkörd vr6:a fick en andra chans
Tänkte skriva ner min historia, mest för att det är skönt att få skriva av sig om sina problem och frustrationer.
Köpte min vr6a i augusti och valde den med omsorg. Full servicebok och hade rullat ca 19 000 mil. Prutade ner priset rejält och åkte nöjt hem. På vägen hem upptäckte jag att elhissarna bak var döda, jaja tänkte jag, löser sig nog. Började med att städa, tvätta och snygga till den. Upptäckte dock att elhissarna bak var borta, lite surt. Men körde vidare och kännde mig allmänt nöjd. Tyckte dock inte den gick så överdrivet bra, men tänkte inte mer på det. Av en slump hittade jag en bekant till farsan som jobbar deltid som vag-mek och sedan har egen firma/garage och kunde byta kedjan åt mig till ett oslagbart pris. Vi bestämde att byta kopplingen på en gång, till en lite starkare modell. När han rev ner allt upptäcktes att kedjespännarna var 110% slut, helt trasiga. Efter 1 vecka ringde han och berätta att vid första uppstarten hade kedjan slagit av spännarna och även något annat hade hänt. Han rev ner igen och upptäckte att oljetrycket var dött och att vevaxeln hade rört sig så kopplingen hade slagit i lådan.
Så ny pump och nya ramlager, jaja tänkte jag inga större pengar. Men nu upptäcktes även fler fel på löpande band. Topplockspackningen var dålig så toppen lyftes av
Felen efter 19000 mil:
Topplockspackning + att allt i toppen var slut
Oljepump
ramlager
termostathus och termostat
kedja och spännare
lamdasonden plus alla kablar dit
vattenpump
tändstift
kopplingen helt slut
tändkablar
hjullagren
OSV.
Nu har det gått ca 3 månader och bilen står äntligen utanför, inte helt felfri men körbar. Har renoverat hela motorn och trimmat till max (sugtrimma), för tänker aldrig göra det igen, så passade på. Jag ångrar inte renoveringen, men skulle inte rekomendera någon jag känner att köpa en vr6:a, så less på den.. =) Kommer lite bilder så fort jag får chansen, har en liten lista kvar på saker jag ska fixa
Har ett "fel" sedan den kom hem, den går lite ryckigt i början, typ första 5 minuterna man kör, hackar fram när man gasar. kan det bero på?
Köpte min vr6a i augusti och valde den med omsorg. Full servicebok och hade rullat ca 19 000 mil. Prutade ner priset rejält och åkte nöjt hem. På vägen hem upptäckte jag att elhissarna bak var döda, jaja tänkte jag, löser sig nog. Började med att städa, tvätta och snygga till den. Upptäckte dock att elhissarna bak var borta, lite surt. Men körde vidare och kännde mig allmänt nöjd. Tyckte dock inte den gick så överdrivet bra, men tänkte inte mer på det. Av en slump hittade jag en bekant till farsan som jobbar deltid som vag-mek och sedan har egen firma/garage och kunde byta kedjan åt mig till ett oslagbart pris. Vi bestämde att byta kopplingen på en gång, till en lite starkare modell. När han rev ner allt upptäcktes att kedjespännarna var 110% slut, helt trasiga. Efter 1 vecka ringde han och berätta att vid första uppstarten hade kedjan slagit av spännarna och även något annat hade hänt. Han rev ner igen och upptäckte att oljetrycket var dött och att vevaxeln hade rört sig så kopplingen hade slagit i lådan.
Så ny pump och nya ramlager, jaja tänkte jag inga större pengar. Men nu upptäcktes även fler fel på löpande band. Topplockspackningen var dålig så toppen lyftes av
Felen efter 19000 mil:
Topplockspackning + att allt i toppen var slut
Oljepump
ramlager
termostathus och termostat
kedja och spännare
lamdasonden plus alla kablar dit
vattenpump
tändstift
kopplingen helt slut
tändkablar
hjullagren
OSV.
Nu har det gått ca 3 månader och bilen står äntligen utanför, inte helt felfri men körbar. Har renoverat hela motorn och trimmat till max (sugtrimma), för tänker aldrig göra det igen, så passade på. Jag ångrar inte renoveringen, men skulle inte rekomendera någon jag känner att köpa en vr6:a, så less på den.. =) Kommer lite bilder så fort jag får chansen, har en liten lista kvar på saker jag ska fixa
Har ett "fel" sedan den kom hem, den går lite ryckigt i början, typ första 5 minuterna man kör, hackar fram när man gasar. kan det bero på?
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall
Jo, är stämplat oxå.. men man vet ju aldrig. Jo var nog mitt sämsta bilköp.. men nu blir det kanske bättre Ska köpa bränslefilter och lite sånt idag.. sedan blir det vinterdäck.. har man syncro ska det köras på vintern (fick snö inatt). Det som är på gång för övrigt är lackering och lite invändig ombyggnad. Fortfarande problem med att det kommer in vatten vid fötterna på förarsidan, trodde jag hade löst det.. men men
Tack, ska fixa lite nya bilder snart oxå
Tack, ska fixa lite nya bilder snart oxå
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall
- Kroll
- V.I.P
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
- Ort: Göteborg
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
Nu blev man lite nyfiken, vad exakt har du gjort med insuget och vad kör du för storlek på spridarna och vad kör du på för soppa?Zeetro skrev:Lättat svänghjul, vevstakar, kolvar, tunnare topplockspackning, förstärkt topplock, vassare kammar, ombyggt insug, andra spridare.. typ grunden i det hela iaf.. å det borde ge ca 215 i motorn.. finns lite mer att ta.. men blir senare