Golfmannen bygger sugis
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 67
- Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
- Ort: Jakan
- Kontakt:
Golfmannen bygger sugis
Efter många önskemål lägger jag ut lite info om mitt senaste motorbygge här. Då motorn är klar och rullar för fullt så blir det mera av info än en projekttråd.
Recept “Same but different” by Golfmannen
Jag har tidigare hållt på en hel del med turbobyggen men var riktigt nyfiken på en lite hårigare sugis så en vr6 motor handlades in från skroten och skissandet började,vad vill jag ha för kammar vilken kompression skall jag åka hur mycket kan jag borra etc. Till slut var jag nöjd och jag började bygga en kombination som jag trodde skulle få en sjysst harmoni och ett vettigt register med smäll i.
Recept motor ”Same but different” by Golfmannen
Motorblock: rengjordes lackerades och Borrades till 83,5 samt plandeckades.
Vevaxeln: balanserades samt fick nya packboxytor.
Kolvar:83,5 mm Högkompade Wössnerkolvar med graffitering för mindre friktion mot cylinderväggen,kolvarna bearbetades en smula i en cncmaskin för mer kamtolerans samt för en squishjustering, koniska kolvbultar för lägre vikt.
Vevstakar: byttes ut mot lättare och hållbarare H-profilsstakar med arp 2000 bult.
Totalt sparades ca 1,2 kg in på rörlig massa i vevhuset.
Toppen: Portades,planades samt fick nya racesäten som kan slipas med tuffare vinklar för bättre flöde.Toppen kompletterades med schrickfjädrar,schricklyftare,titanretainers.
Kammaxlar: Schricks 276 graders kammar inhandlades både på avgas och insugsidan.
Toppackning: en tunnare Mlspackning monterades för ännu högre kompression.
Kompressionen landar i färdigt utförande på ca12kg
Ett ultralight svänghjul monterades samt Neuspeed powerpullies för att få ner vikten på all roterande massa utvändigt,
Koppling:Spec 3 ,1 skivig zinter med hårdare tryckplatta
Generatorn: Generatorn lämnades in för utbyte samt uppgraderades med speciella skf lager för mindre friktion.
Oljekyl originalets vattenkylda oljekyl ersattes med en setrab med earls kopplingar och slangar monterat på en våffla direkt i blocket där en del maskinbearbetning krävdes för att få plats.
Nya oljesystemet gav en oljevolym på 8 liter full med enda riktiga oljan Castrol Edge.
Samco slangkit monterades
Grenrör: Där valde jag att använda mig av Supersprints extractorrör.
Avgassystem: Heltigat custom Ferrita med racekat.
Vevhusventilationen byggdes om till en riktig oljefälla med Earlskopplingar.
Insug: Schricks variabla insug inhandlades och monterades.
Insugsidan: En CDA box monterades tillsammans med ett custom powerruhr samt tratt i frontens ena luftintag för att kunna få en viss”överladd” i högre farter
Spridare/fuelrail: Fuelrailen byggdes om för att ge plats åt nya Lucas 330 spridare.
Bränslepumpen byttes ut mot en Walbro högflödespump
Styrsystemet: LINKsprut/tändsystem monterades tillsammans med ett LINK tändsteg för lite extra fart i gnistan.
Motorn Mappades i en rototest på Motornord och lämnade ungefär 210hk vid 6200 samt 290nm vid 3650 på hjulen vilket är nånstans i krokarna 235hk i maskin.
Detta mina vänner är sanningen till en kostnad av ca 110 000 :- om du gör det mesta själv samt inte köper på dyraste stället. Jag vet hur vansinnigt detta är att få mycket mindre effekt för pengarna än att slänga ihop en turbomaskin men det var ett roligt och intressant projekt tyckte jag. Och framförallt vansinnigt rolig att köra med det registret som blir, så lätt värt det Jag har haft bil på 800kg med turboeffekt på 400 ++ hk och visst går det inte jämföra knuffen men galet kul med potent sugis ändå. Sången vid fullt spjäll säljer sig självt hehe.
Bilder:
< Editerad av Ronnie, la in bilder>
Recept “Same but different” by Golfmannen
Jag har tidigare hållt på en hel del med turbobyggen men var riktigt nyfiken på en lite hårigare sugis så en vr6 motor handlades in från skroten och skissandet började,vad vill jag ha för kammar vilken kompression skall jag åka hur mycket kan jag borra etc. Till slut var jag nöjd och jag började bygga en kombination som jag trodde skulle få en sjysst harmoni och ett vettigt register med smäll i.
Recept motor ”Same but different” by Golfmannen
Motorblock: rengjordes lackerades och Borrades till 83,5 samt plandeckades.
Vevaxeln: balanserades samt fick nya packboxytor.
Kolvar:83,5 mm Högkompade Wössnerkolvar med graffitering för mindre friktion mot cylinderväggen,kolvarna bearbetades en smula i en cncmaskin för mer kamtolerans samt för en squishjustering, koniska kolvbultar för lägre vikt.
Vevstakar: byttes ut mot lättare och hållbarare H-profilsstakar med arp 2000 bult.
Totalt sparades ca 1,2 kg in på rörlig massa i vevhuset.
Toppen: Portades,planades samt fick nya racesäten som kan slipas med tuffare vinklar för bättre flöde.Toppen kompletterades med schrickfjädrar,schricklyftare,titanretainers.
Kammaxlar: Schricks 276 graders kammar inhandlades både på avgas och insugsidan.
Toppackning: en tunnare Mlspackning monterades för ännu högre kompression.
Kompressionen landar i färdigt utförande på ca12kg
Ett ultralight svänghjul monterades samt Neuspeed powerpullies för att få ner vikten på all roterande massa utvändigt,
Koppling:Spec 3 ,1 skivig zinter med hårdare tryckplatta
Generatorn: Generatorn lämnades in för utbyte samt uppgraderades med speciella skf lager för mindre friktion.
Oljekyl originalets vattenkylda oljekyl ersattes med en setrab med earls kopplingar och slangar monterat på en våffla direkt i blocket där en del maskinbearbetning krävdes för att få plats.
Nya oljesystemet gav en oljevolym på 8 liter full med enda riktiga oljan Castrol Edge.
Samco slangkit monterades
Grenrör: Där valde jag att använda mig av Supersprints extractorrör.
Avgassystem: Heltigat custom Ferrita med racekat.
Vevhusventilationen byggdes om till en riktig oljefälla med Earlskopplingar.
Insug: Schricks variabla insug inhandlades och monterades.
Insugsidan: En CDA box monterades tillsammans med ett custom powerruhr samt tratt i frontens ena luftintag för att kunna få en viss”överladd” i högre farter
Spridare/fuelrail: Fuelrailen byggdes om för att ge plats åt nya Lucas 330 spridare.
Bränslepumpen byttes ut mot en Walbro högflödespump
Styrsystemet: LINKsprut/tändsystem monterades tillsammans med ett LINK tändsteg för lite extra fart i gnistan.
Motorn Mappades i en rototest på Motornord och lämnade ungefär 210hk vid 6200 samt 290nm vid 3650 på hjulen vilket är nånstans i krokarna 235hk i maskin.
Detta mina vänner är sanningen till en kostnad av ca 110 000 :- om du gör det mesta själv samt inte köper på dyraste stället. Jag vet hur vansinnigt detta är att få mycket mindre effekt för pengarna än att slänga ihop en turbomaskin men det var ett roligt och intressant projekt tyckte jag. Och framförallt vansinnigt rolig att köra med det registret som blir, så lätt värt det Jag har haft bil på 800kg med turboeffekt på 400 ++ hk och visst går det inte jämföra knuffen men galet kul med potent sugis ändå. Sången vid fullt spjäll säljer sig självt hehe.
Bilder:
< Editerad av Ronnie, la in bilder>
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 695
- Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
- Ort: Götet........
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- VR6:are 4 ever
- Inlägg: 353
- Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Golfmannen bygger sugis
Har du flödesdata på den?golfmannen skrev: Toppen: Portades,planades samt fick nya racesäten som kan slipas med tuffare vinklar för bättre flöde.
http://www.dli.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön 12 feb 2006, 19:57
- Ort: Ekenäs,Finland
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 67
- Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
- Ort: Jakan
- Kontakt:
Tackar för snälla kommentarer, det är sånt som gör att man orkar hålla på
Ska försöka ordna filmer, jag lovar inget men jag ska se vad jag kan göra
Ska försöka ordna filmer, jag lovar inget men jag ska se vad jag kan göra
Haha nä den är rätt seg att mosa ur,visserligen är ju 210 på hjulen men efter det här projektet har man ju lite svårt att inte skratta när man läser blocket annonser med vr6 or till salu som har med chip, avgas samt luftfilter lyckats få 220 hk.Robin skrev:Fan så snyggt Det vill säga att det är inte så jävla lätt att hämta hästar ur vr6an endå, allt de där och 210 hk
Nä sorry har inte tillgång till det, men jag tror den stora bromsklossen för effekt sitter där, så värre toppjobb/ventiler är nåt jag tänker kika mer på.David L skrev:Har du flödesdata på den?
- Mr_Gear
- Lustgasare
- Inlägg: 382
- Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
- Ort: Göteborg
Verkligen brutalt! vill också se/höra ett filmklipp! Rätt rå motor, hoppas du lyckas klämma ur mer effekt om du hittar vad som begränsar!golfmannen skrev:Tackar för snälla kommentarer, det är sånt som gör att man orkar hålla på
Ska försöka ordna filmer, jag lovar inget men jag ska se vad jag kan göra
Haha nä den är rätt seg att mosa ur,visserligen är ju 210 på hjulen men efter det här projektet har man ju lite svårt att inte skratta när man läser blocket annonser med vr6 or till salu som har med chip, avgas samt luftfilter lyckats få 220 hk.Robin skrev:Fan så snyggt Det vill säga att det är inte så jävla lätt att hämta hästar ur vr6an endå, allt de där och 210 hk
Nä sorry har inte tillgång till det, men jag tror den stora bromsklossen för effekt sitter där, så värre toppjobb/ventiler är nåt jag tänker kika mer på.David L skrev:Har du flödesdata på den?
Har också reagerat ett par ggr över alla som har "steg4 chip & avgassystem och därför mellan 240-260hk" men... "nej tyvärr har inte bänkat den"
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Haha nä den är rätt seg att mosa ur,visserligen är ju 210 på hjulen men efter det här projektet har man ju lite svårt att inte skratta när man läser blocket annonser med vr6 or till salu som har med chip, avgas samt luftfilter lyckats få 220 hk.Robin skrev:Fan så snyggt Det vill säga att det är inte så jävla lätt att hämta hästar ur vr6an endå, allt de där och 210 hk
Ja man tycker det är rätt skumt när folk kan klämma ut så mkt på chip + avgas du har alltså hämtat 36 hk utan turbo så att så illa är de ju inte, nu är de bara till att lätta bilen allt som går för att hämta annan effekt =)
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 67
- Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
- Ort: Jakan
- Kontakt:
hehe ca 70 hk har jag hämtat om vi pratar motoreffekt.Ja man tycker det är rätt skumt när folk kan klämma ut så mkt på chip + avgas du har alltså hämtat 36 hk utan turbo så att så illa är de ju inte, nu är de bara till att lätta bilen allt som går för att hämta annan effekt =)
Bilen har genomgått en ganska bra lättning redan med kolfibertak,plastskärmar,plastlucka med plastrutor,glasfiberstolar,lättviktsfälgar mm mm
men finns mer att ta av
- polomannen
- *Donator*
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
- Ort: STOCKHOLM
Vilka gjorde ordning toppen åt dej golfmannen.??
http://www.racimax.com/tuning_calc/pric ... hp?lang=sv
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
http://www.racimax.com/tuning_calc/pric ... hp?lang=sv
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Så det blev en tråd ändå
Trevligt, trevligt.
Att toppen är en restriktor och närmare bestämt området under ventilerna var något som Bill Sulouff (Bildon) kom fram till efter väldigt omfattande forskning i deras projekt.
Innan denna motorn du har nu, körde du inte med Fredriks insug etc. också?
Har du testat några mer snälla kammar än nuvarande? menar dom är rätt håriga om man åker med vanliga insuget
Trevligt, trevligt.
Att toppen är en restriktor och närmare bestämt området under ventilerna var något som Bill Sulouff (Bildon) kom fram till efter väldigt omfattande forskning i deras projekt.
Innan denna motorn du har nu, körde du inte med Fredriks insug etc. också?
Har du testat några mer snälla kammar än nuvarande? menar dom är rätt håriga om man åker med vanliga insuget
-
- VR6:are 4 ever
- Inlägg: 353
- Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Även ventildiametern är en stor propp. 39/34mm är inget man lätt trollar fram bra flöde genom. Särskilt inte med så liggande kanaler som Vr6 toppen har.Ronnie Mattsson skrev:Så det blev en tråd ändå
Trevligt, trevligt.
Att toppen är en restriktor och närmare bestämt området under ventilerna var något som Bill Sulouff (Bildon) kom fram till efter väldigt omfattande forskning i deras projekt.
Som exempel har en Volvo EVO-topp 48-52/39mm ventiler och resta kanaler. Flödar skrämmande bra i jämförelse.
http://www.dli.nu" onclick="window.open(this.href);return false;