medsolsKroll skrev:Eftersom du känner dig osäker så ta ner det och gör om det. Lyssna mer på Dan en på mig =)
Hur förklarar man åt vilket håll han ska dra runt motorn
Total Motorrenovering-KLAR!!! Hjälp med problemen efter. . .
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- V.I.P
- Inlägg: 1580
- Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10
med sols har jag dragit runt motorer på jobbet.Kroll skrev:Eftersom du känner dig osäker så ta ner det och gör om det. Lyssna mer på Dan en på mig =)
Hur förklarar man åt vilket håll han ska dra runt motorn
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
jag drar runt motorn på remhjulet, aka vibrationsdämparen. och när jag drar runt den där drar jag den åt det håller som skruven spänner sig åt. huruvida vilket håll det är vet jag inte.
men jag har fått för mig att det är det hållet som är rätt. säkert för att det är den enda håller jag kan dra runt den på, då den skruven inte är spänd ännu.
men jag tittade på en bild som visade vilket håll den ska dras runt på och fick för mig att det var rätt. ska dubbelkolla det.
men dan, du vet väl huruvida det är rätt eller inte.
en fråga till. kan man komptesta när man drar runt den för hand? eller det krävs mer saker på motorn för att göra det?
så som jag har förstått det så borde det gå om man får kraft nog..... eller är jag ute på min cykel i skogen och har cyklat vilse?
edit: tog fram mina bildkunskaper och ritade så vackert så vackert.
pilarna på "cirkeln" är hållet jag drar runt den på.
men jag har fått för mig att det är det hållet som är rätt. säkert för att det är den enda håller jag kan dra runt den på, då den skruven inte är spänd ännu.
men jag tittade på en bild som visade vilket håll den ska dras runt på och fick för mig att det var rätt. ska dubbelkolla det.
men dan, du vet väl huruvida det är rätt eller inte.
en fråga till. kan man komptesta när man drar runt den för hand? eller det krävs mer saker på motorn för att göra det?
så som jag har förstått det så borde det gå om man får kraft nog..... eller är jag ute på min cykel i skogen och har cyklat vilse?
edit: tog fram mina bildkunskaper och ritade så vackert så vackert.
pilarna på "cirkeln" är hållet jag drar runt den på.
brum brum
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
fixat och trixat.
nu stämmer allt som det ska.
nästa fråga är om man ska dra bulten till mellanhjulet, det som sitter mellan de bägge kedjorna med handkraft eller om man ska trycka med mutterdragare den med. om det behövs.
samma med hjulen på kammarna...
edit: ska dras med 100Nm om jag har hittat rätt..... och det är väl svårt att spärra så det inte snurrar runt. så det blir väl att dra med mutterdragare om jag har gissat rätt.
annars så monterar jag på alla kåpor och sånt imorgon.
hur mycket ska jag montera på innan man sätter den i bilen? jag håller på och letar efter bilder där man se hur alla saker ska sitta och sånt med. . . så man slippper gissa.
men först spänna allt under kåporna så det sitter.
nu stämmer allt som det ska.
nästa fråga är om man ska dra bulten till mellanhjulet, det som sitter mellan de bägge kedjorna med handkraft eller om man ska trycka med mutterdragare den med. om det behövs.
samma med hjulen på kammarna...
edit: ska dras med 100Nm om jag har hittat rätt..... och det är väl svårt att spärra så det inte snurrar runt. så det blir väl att dra med mutterdragare om jag har gissat rätt.
annars så monterar jag på alla kåpor och sånt imorgon.
hur mycket ska jag montera på innan man sätter den i bilen? jag håller på och letar efter bilder där man se hur alla saker ska sitta och sånt med. . . så man slippper gissa.
men först spänna allt under kåporna så det sitter.
brum brum
- eMiL
- Moderator
- Inlägg: 1989
- Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
- Ort: Göteborg
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
kammarna ska ju dras med 100 med, det är ju inte svårt att hålla emot lite där.
men om man håller emot på remhjulet så tar väl alla kedjor stryk? det är väl ingen höjdare???
alternativet är att dra det med mutter. jag måste ändå låna en så det är ju inte hela världen.
montera på generator och allt sånt med innan den åker då?
så mycket det någonsin går att få på med andra ord??
Drar jag runt motorn på rätt håll???
men om man håller emot på remhjulet så tar väl alla kedjor stryk? det är väl ingen höjdare???
alternativet är att dra det med mutter. jag måste ändå låna en så det är ju inte hela världen.
montera på generator och allt sånt med innan den åker då?
så mycket det någonsin går att få på med andra ord??
Drar jag runt motorn på rätt håll???
Senast redigerad av jöns den tis 29 jan 2008, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
brum brum
- [VR6]DAN
- *Donator*
- Inlägg: 407
- Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
- Ort: Laholm/Halmstad
jag drar med mutterdragare iallafall sen kan andra göra som dom vill.
Japp så mycket som möjligt,iallafall det som du tycker är jobbigt att få dit när motorn sitter i bilen
Japp så mycket som möjligt,iallafall det som du tycker är jobbigt att få dit när motorn sitter i bilen
Senast redigerad av [VR6]DAN den tis 29 jan 2008, 12:10, redigerad totalt 1 gånger.
- Kroll
- V.I.P
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
- Ort: Göteborg
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
kammarna har jag koll på. det ser man ganska så direkt hur man ska göra på dem.Kroll skrev:Sätt en hylsa 27 i ett spärrskaft på veven, be en polare hålla emot medans du drar fast bulten till mellan drev.
Med kammarna tar du en skiftnyckel och sätte på kammen, är drar dit kugghjulet. Lättast om man är två.
Om du tittar på kammarna ser du vart du kan sätta faste n nyckel av ngt slag.
men om man håller emot på veven(remhjulet) och drar fast mellankugghjulet, då är ju det enda som hindrar det kugghjulet att snurra att kedjen är låst. detta tack vare att man håller fast veven vid remhjulet. tar inte kedjan stryk av att bli belastad på det sättet? det är det jag oroar mig för.
remhjulet kommer jag dra med mutterdragare som dan säger.
sen funderar jag på att sätta dit en ny koppling när jag ändå är igång. det är väl ganska förnuftigt.
och då har jag ebay.de i tankarna. de kopplingarna är väl ok?
ska kolla runt lite och se vad det finns för alternativ på kopplingar.
ska ha ett lättat svänghjul med, men det är väl inget som spelar någon roll... väl?
jag ska ju inte trimma denna motorn utan den ska vara så gott som orginal. kanske trimma lite på nästa jag skruvar ihop om jag nu gör det.
så frågan är om något i stil med detta skulle fungera. . . ?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/XTD-RACI ... 0211069906
den billigaste. kan väl inte vara någon höjdare.
http://cgi.ebay.de/Kupplung-Satz-VW-Cor ... dZViewItem
eller det är bättre att köpa en som man känner till?
http://cgi.ebay.de/Sachs-Kupplung-Golf- ... dZViewItem
brum brum