Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Då har det hänt lite igen. motorn är på plats och har kopplat in alla kablar som ska
användas i ecumaster boxen. Mekaniskt sett så är väl bilen i princip klar. Slangar till oljekylare och bränslesystem är måttat och klart för pressning så om allt går som planerat så är det nog start i slutet på veckan!

Bild

Bild

Bild

I torsdags så åkte jag till Mora och köpte det här liket också. Enda anledningen
var att den hade en komplett svart skinninredning i ok skick :)

Bild

Bild

Bild

Tanken med den här inredningen är att den ska få ersätta edition one inredningen under en
period så jag kan ta mig tid och renovera upp den till nyskick!

Sen i förrgår när jag skulle hitta en fin plats till sprutet så fick jag cepebryt på elen..
Slet ur brädan och all klippt och skarvad skit som låg där bakom plus en massa annat.
Igår slet jag ur instrumentbräda och all el bakom från den vita jag nyss köpte och flyttade
till vr6an. Kom så långt att jag hann koppla på batteriet och se att allt fungerade innan jag
packade ihop och for hem.

Bild
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Det här gick ju lite trögare än vad jag hade räknat med. Hur som helst så började jag med elen
och där var det väl inga konstigheter.

Drar alla kablar dit dom ska och klipper till längderna.
Bild

Motorpiska klar...ish
Bild

Var ju tvungen att fixa soppasystemet också och här är surgetanken monterad.
Bild

Min hemmabyggda fuelrail var en total fail så min brysch Erik Milberg var en räddare i nöden!
Fick handla en rail som han hade köpt för länge sedan innan han åkte på fräsfeber ;)
Bild

Soppasystemet blev bra sen och provtryckt till 6bar utan läckor men sen kom nästa problem..
Skulle starta bilen och den baktände mest, upptäckte efter en stund att jag hade kastat om 1an och 3ans
tändspole. Kasta om det och provade igen, bilen gick på 4cyl. ´Kollade gnista och efter en del felsökade så visade det sig att 2 tändspolar var död :mad:
Efter lite funderande och hatande så tog vi en spole från en annan bil i garaget och den visade sig passa utmärkt
på vr6an. Jag har alltid tyckt att 1.8t spolar har sett förjävligt ut på en vr6 men dessa 715f spolar är perfekt längd
till stiftet!
Bild

Hittade ett gäng spolar.
Bild

Ny härva igen
Bild

Klart!
Bild

Efter det så startade bilen direkt och det första vi gjorde var att ta bilen på
provtur och dricka kaffe hos en polare några kilometer bort :D Sket i huv och front men
det sitter monterat nu!
Bild

Här börjar nästa projekt. Jag har ju bytt ut varenda kabel i bilen inkl central osv. Det enda som är kvar från gamla elen är härvan till lysen och blinkers fram då den gamla härvan var klippt och klistrad exakt överallt!
Tog hela elsystemet från den vita som jag köpte för inredningen. hur som helst så ville jag inte sätta tillbaka mk3 mätarhuset eftersom den ska se helt original ut invändigt.

Efter en jäkla massa forskande så upptäckte jag att Seat Ibiza 2 och Seat Cordoba har ett mätarhus med digital hastighetsmätare fast mekaniskt räkneverk som ser ut precis som mk2ans
Bild

Här är den bästa biten. Alla mk3 mätarhus har ett stort kretskort där allt är integrerat
men på den här skönheten så är det ett separat till hastighetsmätaren! Snart har jag alltså
ett mk2 mätarhus med elektronisk hastighetssignal :D
Bild
Användarens profilbild
Jahappz
Site Admin
Inlägg: 800
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 13:59
Ort: Värnamo

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av Jahappz »

Ser bra ut!
VW Passat B8 2,0 GTR -2018
Audi S4 2,7 -1999
VW Golf MK2 1,8T -1987
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Fått hem mätarhuset och monterat mätaren i mk2 huset. Funkar kanon!
Självklart har jag lyckats döda resten av mätarhuset men det vara ändå bara ett vanligt
mk2 mätarhus så jag får fixa ett nytt och flytta över seat hastighetsmätaren.
Ska försöka fixa en matchande mätartavla till varvräknaren också, tyckte det såg lite
ballt ut med rött :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av heika_ »

Tjena!
Ser bra ut!
kul att nån uppdaterar sin projekt tråd :P
Vet att finns några andra.
Själv ingen bil all idag, lite tråkigt men men
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Kul att nån läser, jag uppdaterar mest för att själv hålla koll på vad jag har gjort :)
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Sommaren började ju med elände. Bara mitt egna fel egentligen.
Hade varit roligare om det hade rasat p.g.a. effekt :) Alla ramlager
och vevlager, vev och en stake blev skrot.

Bild

Bild

Bild

4 dagar senare :)

Bild

Bilen är alltså ihop och fungerar fint så nu har jag fått tid att fixa lite småsaker som
jag stört mig på. Mätarhuset är en sån grej. Hastighetsmätare funkar ju men varvräknaren
har ju varit död...tills nu!

Bild

Det hela blev ganska enkelt när man började syna komponenterna på kretskortet
så nu fungerar varvräknaren utan någon omvandlare eller annat påhitt. Ni ser på
bilderna vad som måste göras. Klipp benen på 2st motstånd och dra signalkabeln direkt
till ben nr 2 på SAK215.

Bild
Bild

Har hunnit bygga en diskret poplåda med en 8". Har inte haft stereo i bilen på 9 år så det var dags nu :)

Bild
Bild

Och i väntan på att ecumaster ska fixa en table i differential control i sprutet så
gjorde jag en tillfällig manuell haldex "controller"

Bild
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av bossebud »

Snyggt som vanligt , du är påhittig du :)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Ja det är ju kul att mixtra :)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av bossebud »

Indeed :)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Här händer inte mycket. Bilen funkar fortfarande iallafall :)

Köpte mig en ny brukis i torsdags! Snart turbo ;)
Bild
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av eMiL »

Tjusigt! :)
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av z-vr6nitrous »

Ännu lever vr6.nu ;)

Härligt jobbat!
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av bossebud »

Grattis :)
Vr6.nu går på respirator men de finns än :lol: :lol:
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av mathias »

Har inte kollat forumet på flera månader men fick för mig att kolla nu.
Roligt att du uppdatera här :-)
Räcker det inte med en vr6/r32 turbo?
Show us the meaning of haste
Skriv svar