Byta fläktmotstånd?

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
CorreDanne
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 09:35
Ort: Växjö
Kontakt:

Byta fläktmotstånd?

Inlägg av CorreDanne »

Någon som har erfarenhet av byte av fläktmotstånd?
Mitt problem är nämligen att fläkten bara fungerar på 3:e läget och enligt vad jag läst och sökt på så är det förmodligen fläktmotståndet som spökar.
Vet att motståndet skall sitta på passagerarsidan under airbagen någonstans, men det vore bra om någon vet mer exakt vart det sitter och hur man går till väga för att byta det.

Är det förresten någon som vet vad ett nytt fläktmotstånd kostar?
chrism
17 tummare
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 15 mar 2005, 16:32
Ort: Göteborg och Skottland

Inlägg av chrism »

Jag hade samma problem med min fläkt, den gick inte på första läge.Problemet låg med kontakten under själva vredet till fläkten. Jag fick ta loss den så att jag kunde komma åt.Sedan fick jag peta försiktigt så att man skulle få kontakt där.Kontakten på knappen satt för långt ner. Det var jätte piligt men funkade till slut.
Du kanske vill kolla om det är detta först innan du köper något. Sätt på fläkten i läge1,2 eller 4 och sen tryck ner eller dra upp kontakten för att se om fläkten går.
Det blir kanske en billig lösning!!

chrism.
CorreDanne
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 09:35
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av CorreDanne »

chrism skrev:Jag hade samma problem med min fläkt, den gick inte på första läge.Problemet låg med kontakten under själva vredet till fläkten. Jag fick ta loss den så att jag kunde komma åt.Sedan fick jag peta försiktigt så att man skulle få kontakt där.Kontakten på knappen satt för långt ner. Det var jätte piligt men funkade till slut.
Du kanske vill kolla om det är detta först innan du köper något. Sätt på fläkten i läge1,2 eller 4 och sen tryck ner eller dra upp kontakten för att se om fläkten går.
Det blir kanske en billig lösning!!

chrism.
Har testat det oxå men det går inte, visserligen glappar fläkten på det 3:e läget men den är stendöd på de andra lägena.
Tack ändå för tipset.
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av nessa85 »

Hej, nån vänlig själ här som skulle kunna visa mig en bild på vart och hur fläktmotståndet sitter och ser ut? Hittar nämligen inte den på min golf 3 vr6 -92. Misstänker nämligen att den behöver bytas ut.

Tack i förhand.
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av eMiL »

Hej!

Det alldeles bredvid fläkt motorn.
Om du tittar under handsfacket borde du se det till höger om motorn.
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av nessa85 »

Hittade det nu och lossat det. Tack :D
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av nessa85 »

Nu har jag bytt motståndet men säkringen går ändå så fort man slår på tändningen. Har provat att koppla ur både motståndet och fläkten och den går ändå. Jag bli inte klok på va det kan vara för fel annars. Någon mer som har några förslag??
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av polomannen »

Fläktreglaget.
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av nessa85 »

Ok, fast både jag och min sambo har skruvat loss den och kollat och inte direkt hittat något fel där. Kan du säga mer konkret va det kan vara med fläkt reglaget?
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av nessa85 »

Förra ägaren bytte ut fläkten mot en begagnad eftersom den bara gick på några lägen. Och då funkade den perfekt. Tills några dagar efter att jag hade köpt den så märkte jag att den inte hoppade igång alls och sen dess så har vi bytt en hel del gröna säkringar utan fram gång och även bytt motstånd och inget av detta har hjälpt. Har googlat som bara den för att hitta något vettigt svar, men allt jag hittar och testar verkar ju inte fungera. Vi fundera nästan på om det är själva säkringsdosan som kanske behöver bytas. :?
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av eMiL »

Det sitter ett kopparbläck bakom själva fläktvredet som kan strula till det ibland.
Kolla så att det får kontakt alt. böj till det lite.
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Byta fläktmotstånd?

Inlägg av nessa85 »

Vi har provat med urkopplat fläkt reglag och säkringen gick ändå. Men va nyligen ut och skruvade på bilen för att komma åt säkringsdosan bättre. Petade på värmereglaget trots att den hade bra kontakt redan och ryckte lite i en kabel bunt satt i en ny säkring och fläkten gick i ca 10 min och så gick säkringen åter igen.
Skriv svar