generator problem
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
generator problem
hej alla glada
jag har lite bekymer med laddningen på min golf vr6.
när jag mäter på batteriet så visar det 12,4-12,6 oavsett varv,jag har bytt generator köpte en beg från bildelsbasen som det stog att den skulle vara testad och ok,
och laddlampan lyser och när jag plockar bort b+ från generatorn så slocknar den.
nån som har nå förslag???
tack för all hjälp
jag har lite bekymer med laddningen på min golf vr6.
när jag mäter på batteriet så visar det 12,4-12,6 oavsett varv,jag har bytt generator köpte en beg från bildelsbasen som det stog att den skulle vara testad och ok,
och laddlampan lyser och när jag plockar bort b+ från generatorn så slocknar den.
nån som har nå förslag???
tack för all hjälp
Senast redigerad av krille/vr6 den fre 05 okt 2012, 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
- Lasse620
- VR6-mentor
- Inlägg: 455
- Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
- Ort: Gotland
Re: generator problem
Några tips:
Kontrollera att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+
Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning mellan 11-12.7 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.
Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.
Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.
Kontrollera att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+
Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning mellan 11-12.7 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.
Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.
Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
Re: generator problem
oki tack för ditt svar ska ner i garaget och göra följande förslag.Lasse620 skrev:Några tips:
Kontrollera att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+
Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning mellan 11-12.7 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.
Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.
Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.
mvh krille
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Re: generator problem
bra tips från lasse ! , men börja med att kolla så att laddlampan lyser när du slår på tändningen om lampan är trasig så laddar inte bilen
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
Re: generator problem
1*provat och resultat=0vkrille/vr6 skrev:oki tack för ditt svar ska ner i garaget och göra följande förslag.Lasse620 skrev:Några tips:
Kontrollera att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+
Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning mellan 11-12.7 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.
Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.
Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.
mvh krille
2*inte provat (har ingen mejsel)
3*provat och resultat=11,9v vid tillslagen tändning och 0v vid tändning av
4*provat och resultat=bilen lägger av
5*provat och resultat=ingen skillnad
har desutom tagit isär generatorn och kollat kolen och dom verkar ok ca:12mm kol kvar och själva axeln verkar ok
har även följt b+kabeln och den fortsätter till infästningen till startmotor ?och passade på att kolla strömen dit och det verkar vara ca:12v
mvh krille
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
Re: generator problem
har inte kollat om lampan lyser vid påslag av tändningen.men lampan lyser iaf när bilen är igång.Wildstlye skrev:bra tips från lasse ! , men börja med att kolla så att laddlampan lyser när du slår på tändningen om lampan är trasig så laddar inte bilen
mvh krille
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Re: generator problem
ja då är det inte det som är feletkrille/vr6 skrev:har inte kollat om lampan lyser vid påslag av tändningen.men lampan lyser iaf när bilen är igång.Wildstlye skrev:bra tips från lasse ! , men börja med att kolla så att laddlampan lyser när du slår på tändningen om lampan är trasig så laddar inte bilen
mvh krille
edit : . såg nu att du hade skrivit de , my bad
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
Re: generator problem
lätt häntWildstlye skrev:ja då är det inte det som är feletkrille/vr6 skrev:har inte kollat om lampan lyser vid påslag av tändningen.men lampan lyser iaf när bilen är igång.Wildstlye skrev:bra tips från lasse ! , men börja med att kolla så att laddlampan lyser när du slår på tändningen om lampan är trasig så laddar inte bilen
mvh krille
edit : . såg nu att du hade skrivit de , my bad
du har inga andra förslag?
kan det verkligen vara så att b+från generatorn ska gå till infästningen till startmotorn?känns ju inte rätt iaf
känns ju som att b+ skall vara ström och att infästningen till start motorn skall vara jord
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Re: generator problem
vanligaste felet är att det är jorden som sitter mellen motor och kaross som är dålig eller av då brukar man få detta fenomen ...
KOLLA DEN
edit : , b+ ska gå till startmotorström (ATLTSÅ SAMMA SOM STRÖMKABELN TILL STARTMOTOR) , INTE TILL NÅGON INFÄSTNING ! men hade du satt de så då lär batteriet flyga i luften.
både generator och starmotor jordar i gods altså i motorn
KOLLA DEN
edit : , b+ ska gå till startmotorström (ATLTSÅ SAMMA SOM STRÖMKABELN TILL STARTMOTOR) , INTE TILL NÅGON INFÄSTNING ! men hade du satt de så då lär batteriet flyga i luften.
både generator och starmotor jordar i gods altså i motorn
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
Re: generator problem
det är en annan kille före mig som har skruvat med startmotorn.och om jag mäter jord till startmotor så har jag ca:12v men när jag mäterWildstlye skrev:vanligaste felet är att det är jorden som sitter mellen motor och kaross som är dålig eller av då brukar man få detta fenomen ...
KOLLA DEN
edit : , b+ ska gå till startmotorström (ATLTSÅ SAMMA SOM STRÖMKABELN TILL STARTMOTOR) , INTE TILL NÅGON INFÄSTNING ! men hade du satt de så då lär batteriet flyga i luften.
både generator och starmotor jordar i gods altså i motorn
jord till infästet till b+ så är det dött.och b+ sitter på generator och sen till en av bultarna som startmotorn sitter i.känns inte som att det
är riktigt rätt.sen att fenomenet blir att bilen dör när jag ansluter ström från +polen till b+ med b+ kabeln sitter monterad från generator till INFÄSTNING startmotor.får för mig att jag leder ström direkt in i motorn därav att bilen dör.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Re: generator problem
då är det kopplat galet , troligen har han satt b+ - jord och antagligen så har kabeln brunnit avkrille/vr6 skrev:det är en annan kille före mig som har skruvat med startmotorn.och om jag mäter jord till startmotor så har jag ca:12v men när jag mäterWildstlye skrev:vanligaste felet är att det är jorden som sitter mellen motor och kaross som är dålig eller av då brukar man få detta fenomen ...
KOLLA DEN
edit : , b+ ska gå till startmotorström (ATLTSÅ SAMMA SOM STRÖMKABELN TILL STARTMOTOR) , INTE TILL NÅGON INFÄSTNING ! men hade du satt de så då lär batteriet flyga i luften.
både generator och starmotor jordar i gods altså i motorn
jord till infästet till b+ så är det dött.och b+ sitter på generator och sen till en av bultarna som startmotorn sitter i.känns inte som att det
är riktigt rätt.sen att fenomenet blir att bilen dör när jag ansluter ström från +polen till b+ med b+ kabeln sitter monterad från generator till INFÄSTNING startmotor.får för mig att jag leder ström direkt in i motorn därav att bilen dör.
ta bort b+ kabeln från generatorn och sen ansluter du b+ till batteriet funkar de då så är de bara att göra en ny kabel mellan b+ och startmotor +
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
Re: generator problem
ska genast gå ner och prova.och tack för all hjälp det är bra att det finns folk som är hjälpsammaWildstlye skrev:då är det kopplat galet , troligen har han satt b+ - jord och antagligen så har kabeln brunnit avkrille/vr6 skrev:det är en annan kille före mig som har skruvat med startmotorn.och om jag mäter jord till startmotor så har jag ca:12v men när jag mäterWildstlye skrev:vanligaste felet är att det är jorden som sitter mellen motor och kaross som är dålig eller av då brukar man få detta fenomen ...
KOLLA DEN
edit : , b+ ska gå till startmotorström (ATLTSÅ SAMMA SOM STRÖMKABELN TILL STARTMOTOR) , INTE TILL NÅGON INFÄSTNING ! men hade du satt de så då lär batteriet flyga i luften.
både generator och starmotor jordar i gods altså i motorn
jord till infästet till b+ så är det dött.och b+ sitter på generator och sen till en av bultarna som startmotorn sitter i.känns inte som att det
är riktigt rätt.sen att fenomenet blir att bilen dör när jag ansluter ström från +polen till b+ med b+ kabeln sitter monterad från generator till INFÄSTNING startmotor.får för mig att jag leder ström direkt in i motorn därav att bilen dör.
ta bort b+ kabeln från generatorn och sen ansluter du b+ till batteriet funkar de då så är de bara att göra en ny kabel mellan b+ och startmotor +
- Lasse620
- VR6-mentor
- Inlägg: 455
- Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
- Ort: Gotland
Re: generator problem
krille/vr6 skrev:det är en annan kille före mig som har skruvat med startmotorn.och om jag mäter jord till startmotor så har jag ca:12v men när jag mäterWildstlye skrev:vanligaste felet är att det är jorden som sitter mellen motor och kaross som är dålig eller av då brukar man få detta fenomen ...
KOLLA DEN
edit : , b+ ska gå till startmotorström (ATLTSÅ SAMMA SOM STRÖMKABELN TILL STARTMOTOR) , INTE TILL NÅGON INFÄSTNING ! men hade du satt de så då lär batteriet flyga i luften.
både generator och starmotor jordar i gods altså i motorn
jord till infästet till b+ så är det dött.och b+ sitter på generator och sen till en av bultarna som startmotorn sitter i.känns inte som att det
är riktigt rätt.sen att fenomenet blir att bilen dör när jag ansluter ström från +polen till b+ med b+ kabeln sitter monterad från generator till INFÄSTNING startmotor.får för mig att jag leder ström direkt in i motorn därav att bilen dör.
Oj... Då är kablarna förväxlade som sagt.
Hoppas att generatorn inte tagit skada bara
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön 03 jul 2011, 15:06
- Ort: fagersta
Re: generator problem
det va som du sa att kablarna va fel tack så jättemycket för all hjälp
- Lasse620
- VR6-mentor
- Inlägg: 455
- Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
- Ort: Gotland
Re: generator problem
krille/vr6 skrev:det va som du sa att kablarna va fel tack så jättemycket för all hjälp
Bra att du hittat felet
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015