hur fungerar elfläkten?
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 227
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 10:09
- Ort: Norrköping
hur fungerar elfläkten?
Har sökt lite fast inte hittat nåt bra svar.
Är som så att innan jag bytte motor gick tempen bara upp till 65-70 grader under körning och lät man bilen stå igång ett tag kunde det gå upp till ~80grader och fläkten hoppade igång.
Nu när jag bytt motor så går den upp i temp som det ska och ligger strax över 80grader vid körning, men sedan så går inte fläkten igång förns runt 95grader, samt att fläkten går igång när man stänger av bilen.
Är det något galet med hur det är just nu? Tycker det är lite väl sent att hoppa igång runt 95grader, borde väl vara runt 85-90?
Är som så att innan jag bytte motor gick tempen bara upp till 65-70 grader under körning och lät man bilen stå igång ett tag kunde det gå upp till ~80grader och fläkten hoppade igång.
Nu när jag bytt motor så går den upp i temp som det ska och ligger strax över 80grader vid körning, men sedan så går inte fläkten igång förns runt 95grader, samt att fläkten går igång när man stänger av bilen.
Är det något galet med hur det är just nu? Tycker det är lite väl sent att hoppa igång runt 95grader, borde väl vara runt 85-90?
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 175
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
- Ort: Lund Skåne
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 898
- Blev medlem: mån 26 jul 2010, 13:15
- Ort: Glanshammar, Örebro
Re: hur fungerar elfläkten?
"Är som så att innan jag bytte motor gick tempen bara upp till 65-70 grader under körning och lät man bilen stå igång ett tag kunde det gå upp till ~80grader och fläkten hoppade igång."
Exakt sådär är min just nu, och så ska det ju inte vara? Tycker jag iallafall.
Så som du har nu är ju bättre och mer skonsamt mot motorn.
Du vet inte varför din förra motor bara gick upp till 65-70 grader och 80 när bilen stog still? För exakt så är min just nu och jag tycker det är konstigt.
Exakt sådär är min just nu, och så ska det ju inte vara? Tycker jag iallafall.
Så som du har nu är ju bättre och mer skonsamt mot motorn.
Du vet inte varför din förra motor bara gick upp till 65-70 grader och 80 när bilen stog still? För exakt så är min just nu och jag tycker det är konstigt.
- VW Passat 1.9 TDI -99
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.
- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.
- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 175
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
- Ort: Lund Skåne
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
- Ort: Uppsala
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 175
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
- Ort: Lund Skåne
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 227
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 10:09
- Ort: Norrköping
Re: hur fungerar elfläkten?
Köpte ny blå givare, termostat och g12-glykol (den från vag) till nya motorn, så lösningen låg troligtvis där.st4hl skrev:"Är som så att innan jag bytte motor gick tempen bara upp till 65-70 grader under körning och lät man bilen stå igång ett tag kunde det gå upp till ~80grader och fläkten hoppade igång."
Exakt sådär är min just nu, och så ska det ju inte vara? Tycker jag iallafall.
Så som du har nu är ju bättre och mer skonsamt mot motorn.
Du vet inte varför din förra motor bara gick upp till 65-70 grader och 80 när bilen stog still? För exakt så är min just nu och jag tycker det är konstigt.
Det jag tycker känns lite lustigt med fläkten är väl mest att den går igång vid 95grader, medans termostaten öppnar på 80. Tycker de borde öppna vid liknande temp.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 898
- Blev medlem: mån 26 jul 2010, 13:15
- Ort: Glanshammar, Örebro
Okej! Jag har bytt till en 80 graders termostat i hopp om att arbetstempen skulle höjas till ungefär 85-90 grader men icke. Vid körning så ligger vattentemperaturen på 70 grader prick på mätarn, och oljetempen runt 90-95. Om jag stannar och låter bilen stå, så stiger mätaren till ungefär 80 grader och då hoppar fläkten igång tills bilen är nere på 70-75, då slutar fläkten gå.
Men jag får testa att byta den blåa tempgivaren. Fin, ny röd glykol finns i kylarsystemet just nu och nivån ligger på max vid kall motor. Vattenpumpen är bytt också så cirkulationen är mycket bra.
Men jag får testa att byta den blåa tempgivaren. Fin, ny röd glykol finns i kylarsystemet just nu och nivån ligger på max vid kall motor. Vattenpumpen är bytt också så cirkulationen är mycket bra.
- VW Passat 1.9 TDI -99
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.
- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.
- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
- gnytt
- VR6-mentor
- Inlägg: 981
- Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
- Ort: Kristianstad
kylfläkten öppnnar på halvfart vid 92grader och fullt vid 102grader med en fördröjningsfunktion att fortsättta kyla om du stänger av bilen och motorn fortfarande är för varm.
Mvh kibbe
Mvh kibbe
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1